Recepcja antyku w kulturze literackiej Europy 3700-CS1-2-RAKLE
Zakres tematów omawianych na poszczególnych zajęciach znajduje się części opisowej w aktualnym cyklu dydaktycznym:
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– umie przedstawić przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów recepcji kultury antycznej (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań obowiązkowych oraz wybranych uzupełniających); K_W01, K_W07, K_W13, K_W14, K_U06, K_U11, K_K02, K_K05
– analizuje i interpretuje zjawiska recepcji kultury antycznej na przykładzie zarówno wybranych przez siebie, jak i analizowanych w trakcie wykładu utworów literackich jak i innych świadectw kultury, np. dzieł sztuki, architektury, filozofii itd. (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań obowiązkowych oraz wybranych uzupełniających), przy czym:
a) w analizie rozpoznaje cechy, które świadczą o swoistości zjawiska w obrębie procesu recepcji kultury antycznej; b) w interpretacji odczytuje sensy symboliczne zjawiska zgodnie z tradycją symboliczną kultury europejskiej;
c) wskazuje na przykładzie interpretowanego zjawiska ciągłość lub odmienność kultury średniowiecza i kultury dzisiejszej;
d) dokonuje uargumentowanej oceny zjawiska.
K_W06, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U13, K_U01, K_U03, K_U04, , K_U06, K_U07, K_U08, K_U11, K_U13
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01, K_W06, K_W07, K_W09, K_W13, K_ W14
-rodzaje oraz specyfikę przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;
-powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych;
- zagadnienia dotyczące recepcji antyku;
- najważniejszych twórców kultury europejskiej
- podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego
- podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U11, K_U13
-wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych;
- interpretować tekst literacki nawiązujący do dziedzictwa antyku,
- opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury antycznej w epokach późniejszych
- interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki;
- zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych
-zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury;
- uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski;
- zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej;
- samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;
- przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08, K_K10
- uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;
- pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania;
- realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego;
- uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy
- zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych
- zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
- zrozumienia podstawowych wyzwań związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
- aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
Egzamin/ Test/ Praca pisemna
Ocena zarówno rzetelności i staranności w przygotowaniu własnych prac, jak i samodzielności myślenia studenta.
Sposób zaliczenia: ocena na podstawie
– aktywnego udziału w zajęciach;
- przygotowania dwóch prezentacji lub referatów ustnych w ciągu całego roku;
- końcowego sprawdzian pisemnego.
Sposób realizacji przedmiotu:
Prezentacja, analiza i interpretacja tekstu, koreferat, dyskusja. Wizyty w teatrze i w muzeum. Elementy wykładu.
Dopuszczalne dwie nieobecności, zaliczenie indywidualne.
Literatura
Literatura znajduje się części opisowej w aktualnym cyklu dydaktycznym:
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: