- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia Kultury Iberyjskiej: wieloreligijność, kolonie, migracje. Od starożytności do XVIIw. 3700-CS1-2-HKI-22-OG
Zajęcia w formie wykładów zdalnych podejmują zagadnienia złożoności kulturowej świata Iberyjskiego od starożytności do końca XVII stulecia. Szczególną uwagę kierują ku wiekom późnego średniowiecza i pierwszej nowożytności, kiedy powstają zręby hiszpańskiej państwowości. W trakcie kursu przyjrzymy się współistnieniu na Półwyspie Iberyjskim trzech wspólnota monoteistycznych: islamu, chrześcijaństwa i judaizmu i ich wzajemnym relacjom. Zajmiemy się również nurtami myśli dotyczących państwowości, a także recepcją dorobku starożytnego, strukturą przestrzeni i czasu wyobrażonego, w jakim poruszał się człowiek iberyjskiego średniowiecza i pierwszej nowożytności. Zwrócimy uwagę na obieg form i motywów artystycznych, a także na dorobek myślicieli reprezentujących wszystkie trzy wspólnoty religijne Półwyspu Iberyjskiego, takich jak Ramon Lull, Ibn Chaldun, Awerroes, Majmonides. Wreszcie zapytamy o przyczyny rozpadu złożonego świata Iberii trzech religii, o okoliczności i konsekwencje zwycięstwa chrześcijaństwa.
Zatem celem doraźnym wykładów jest ukazanie możliwie szerokiej panoramy zjawisk związanych z zachodnią częścią Śródziemnomorza, rozumianą w tym okresie jako złożony układ, którego punktem centralnym jest Półwysep Iberyjski uwikłany w konsekwencje swojej ekspansji morskiej. Z kolei celem dalekosiężnym jest zapoznanie Studentów i Studentek z metodologiami studiów kulturoznawczych pomocnych przy analizie artefaktów kultury takich jak literatura, sztuki plastyczne, architektura, obrzędowość i organizacja struktur społecznych po to, by umiejętnie zadawać pytania i wychwytywać odpowiedzi dotyczące sensów i sposobów funkcjonowania przeszłości, a co za tym idzie również i lepszego, pełniejszego rozumienia teraźniejszości.
Kluczowe miejsce na zajęciach zajmować będzie literatura i sztuki wizualne rozumiane z perspektywy studiów kulturowych: jako społecznych artefaktów, które są odbiciem, a zarazem miejscem negocjacji kluczowych prądów myślowych dla danej wspólnoty.
Literaturę piękną, ale też teksty paraliterackie (jak listy, pamiętniki), sztuki wizualne jak malarstwo i teatr, architekturę potraktujemy jako papierki lakmusowe zmian społecznych, a także miejsca napięć na osi władza-społeczeństwo; tego co normatywne i co marginalizowane. Zwrócimy uwagę na rolę artysty/artystki w społeczeństwie jako „głosu intelektualnego epoki”, jego implikacje ideologiczne i margines swobody twórczej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studentka/student:
Studentka/Student
1. rozumie na czym polega analiza zjawisk społecznych, kulturowych i politycznych z perspektywy studiów kulturoznawczych, a szczególnie kulturowych zależności, ciągłości i zerwań kultur iberyjskich w kontekście europejskim od starożytności do końca XVII stulecia (K_W05)
2. zna i potrafi zastosować odpowiednie do analizowanych źródeł tekstowych i wizualnych narzędzia metodologiczne i wybrane ujęcia teoretyczne z zakresu studiów kulturoznawczych w badaniach nad różnorodnością kulturową w procesie historycznym oraz jest świadomy do dynamicznego rozwoju dyscypliny (K_W02; K_U05; K_U06; K_K02)
3. zna najważniejsze szkoły myśli, nurty estetyczne, literackie i polityczne i ich przedstawicieli w obszarze Półwyspu Iberyjskiego od starożytności do końca XVII wieku i rozumie współzależność zjawisk politycznych, społecznych i kulturowych (K_W08; K_W09; K_W19)
4. potrafi formułować ustne i pisemne opinie na temat zjawisk kulturowych w odniesieniu do procesów historycznych i politycznych, indywidualnie i grupowo, wskazując na trudności i kwestie sporne i argumentując swoje stanowisko w odniesieniu do najważniejszych tez przedstawionych w wykładzie (K_U07; K_U08; K_U13; K_U11; K_K03)
5. jest gotów do świadomego uczestnictwa w dyskusjach dotyczących różnorodności kulturowej Hiszpanii i Portugalii i jej historycznych przemian z zachowaniem zasad tolerancji wobec różnic kulturowych i znaczenia wieloreligijności i wieloetniczności dla Półwyspu Iberyjskiego w kontekście europejskim i światowym (K_K10; K_K06; K_K08)
6. potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony wyszukiwać, analizować i interpretować różne źródła tekstowe (literatura piękna, paraliteratura, parateksty) i wizualne (film, malarstwo, rzeźba, architektura) (K_U01; K_K04)
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
Zna i rozumie:
K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_W05 teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą
K_W08 kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza
K_W09 najważniejszych twórców kultury europejskiej
K_W19 zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi
Potrafi
K_U01 wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych
K_U05 zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych
K_U06 zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury
K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
K_U11 samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza
K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
Jest gotów do:
K_K02, uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych
K_K03, pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
K_K04, realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego
K_K06, zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych
K_K08, zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Wykład prowadzony w formie zdalnej częściowo asynchronicznej zaliczany jest na ocenę.
Na wartość oceny składają się: obecność i aktywność sprawdzana w formie zadań pisemnych z bloku zajęciowego 60%; kolokwium 40%
Student/Studentka ma prawo do niezłożenia pracy domowej z jednych zajęć, co równa się jednej nieobecności
Przy niezłożeniu dwóch i trzech prac domowych, konieczne jest skonsultowanie z prowadzącą formy dodatkowej pracy
Przy niezłożeniu czterech i więcej prac domowych, co równa się czterem i więcej nieobecnościom zajęcia nie mogą zostać zaliczone
Literatura
Bibliografia:
Literatura przedmiotu:
Braudel, F. (1976), Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, Gdańsk.
Cardini, F. (2006), Europa a islam. Historia nieporozumienia, Kraków.
Curtius, E. R. (1997), Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków.
Defourneaux, M. (1968), Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym, Warszawa.
Dumézil, B. (2008), Chrześcijańskie korzenie Europy, Warszawa.
Gies, D. T. (red.) (2004). The Cambridge History of Spanish Literature, Cambridge.
Kamen, H. (2008), Imperium hiszpańskie: dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa.
Kamen, H. (2005), Inkwizycja hiszpańska. Rewizja historyczna, Warszawa.
Labanyi, Jo (2010) Spanish Literature. A Very Short Introduction, Oxford.
Le Goff, J. (2002), Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk - Warszawa.
Lévi-Provençal, É., (2006), Cywilizacja arabska w Hiszpanii, Warszawa.
Mackenney, R. (1997), Europa XVI wieku, Warszawa.
Martínez Ruíz, E. (2003), Zarys dziejów Hiszpanii nowożytnej (od końca XV wieku do 1808 roku), Poznań.
Menocal, M.R. (2006), Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii, Kraków.
Smith, J. M. H. (2008), Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500-1000. Nowe ujęcie, Kraków.
Tuñon de Lara, M. et al. (1997). Historia Hiszpanii. Kraków.
Teksty teoretyczne:
Ahmed, S. (2000), Strange Encounters: Embodied Others in Post-Coloniality, Londyn.
Baldwin, E. et al. (2007), Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań.
Domańska, E. (1999), Mikrohistorie: spotkania w międzyświatach, Poznań.
Domańska, E. (2006), Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań.
Foucault, M. (1993), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa.
Haliczer, S.(2002), Between Exaltation and Infamy: Female Mystics in the Golden Age of Spain, Nueva York.
Jordan, C. (1992), Renaissance Feminism. Literary Texts and Political Models, Londyn.
Kelly, J. (1984), “Did Women Have Renaissance?”, [w:] Women, History and Theory. The Essays of Joan Kelly, Kelly, Joan Kelly (red.), Chicago/Londyn, s. 19-50.
Labanyi, Jo (2010), “Doing things: Emotion, Affect and Materiality”, Journal of Spanish Cultural Studies, 11, 2-3, s. 223-233.
Scott, J. W. (1986), “Gender as a useful Category of Historical Analysis”, American Historical Review 91, 5, s. 1053-1075.
Scott, J. W. (2010), “Gender: Still a Useful Category of Analysis?”, Diogenes 57, s. 7-14.
Spivak, G.Ch. (1988), “Can the Subaltern Speak?”, [w:] Cary Nelson, Lawrence Grossberg (red.), Marxism and the interpretation of Culture, Basingstoke, s. 271-313.
Spivak, G.Ch. (1999), A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of Vanishing Present, Cambridge.
VV.AA. (2006), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, M.P. Markowski, R. Nycz (red.), Kraków.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: