- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia kultury europejskiego średniowiecza 3700-CS1-2-HKES-OG
Wykład szkicuje dzieje kultury europejskiego – przede wszystkim łacińskiego – średniowiecza, ukazując jej jedność i różnorodność, trwałość i przemiany na przykładzie najistotniejszych zjawisk na obszarze historii politycznej, społecznej, religii, nauki, sztuki, literatury.
Wykład uczy interdyscyplinarnego ujmowania zagadnień kulturowych średniowiecza, dostrzegania cech zaświadczających zarówno o jedności, jak i o różnorodności kultury średniowiecznej, rozumienia średniowiecznych procesów cywilizacyjnych. Kształtuje postawę szacunku wobec kultury minionych epok oraz umiejętność świadomego dokonywania jej oceny.
Nakład pracy studenta:
– 60 godzin uczestnictwa w wykładzie (tzw. kontaktowych),
– 90 godzin pracy własnej (przygotowanie do egzaminu, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– umie przedstawić przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów kultury średniowiecznej (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań obowiązkowych oraz wybranych uzupełniających); [K_W02, K_W07, K_W12, K_U06, K_U11, K_K02, K_K05]
– analizuje i interpretuje zjawiska kultury średniowiecza na przykładzie zarówno wybranych przez siebie, jak i analizowanych w trakcie wykładu świadectw kultury, np. dzieła sztuki, architektury, literatury, teologii, filozofii itd. (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań obowiązkowych oraz wybranych uzupełniających), przy czym:
a) w analizie rozpoznaje cechy, które świadczą o swoistości zjawiska w obrębie kultury średniowiecznej, jak i cechy świadczące o jego typowości w obrębie kultury średniowiecznej;
b) w interpretacji odczytuje sensy symboliczne zjawiska zgodnie z tradycją symboliczną kultury średniowiecznej;
c) wskazuje na przykładzie interpretowanego zjawiska ciągłość lub odmienność kultury średniowiecza i kultury dzisiejszej;
d) dokonuje uargumentowanej oceny zjawiska. [K_W06, K_W08, K_W09, K_W10, K_W13, K_W14, K_W15, K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U13, K_K04, K_K07, K_K08]
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13, K_W14, K_W15,
-podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
-powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych;
- zagadnienia dotyczące recepcji antyku
- kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza
- najważniejszych twórców kultury europejskiej
- klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee;
- najnowsze osiągnięci w zakresie wypracowania metod badań interdyscyplinarnych w kulturoznawstwie i możliwych kierunków rozwoju tych badań;
-podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego
- podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej;
- podstawowe metody analizy właściwe antropologii kulturowej, w tym najważniejsze teorie i tradycje poszczególnych szkół powstałych w trakcie rozwoju tej dyscypliny;
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U11, K_U13
-wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych;
- interpretować tekst literacki nawiązujący do dziedzictwa antyku
- zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych
-zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury;
- uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski;
- zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej;
- samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;
- przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02, K_K04, K_K05, K_K07, K_K08,
- uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych
- realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego;
- uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy
- zrozumienia podstawowych wyzwań związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
- zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
Śródziemnomorza
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: