- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zagadnienia formalnej strony pracy dyplomowej (spis rzeczy, odsyłacze, bibliografia, poprawność języka) 3700-CS-ZFSPD-OG
Zajęcia służące wsparciu osób studiujących w budowaniu odpowiedniej kompozycji pracy, a także wykończaniu pracy dyplomowej – w jej technicznym opracowaniu.
Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”, pośrednio kwestii technicznych dotyczą również punkty pierwszy i drugi: „Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?” i „Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.” Proponowane zajęcia poświęcone są aspektom związanym z kompozycją wywodu, a także aspektom technicznym, redakcyjnym; wiele zajęć kursu ma stricte warsztatowy charakter.
W trakcie zajęć studentki i studenci poznają podstawowe szablony narracji o charakterze naukowym (pracy dyplomowej, ale także prezentacji ustnej, np. konferencyjnej), a także ćwiczyć będą wprowadzanie odsyłaczy (system oksfordzki a system harwardzki) i tworzenie poprawnego w zapisie spisu rzeczy – bibliografii (w zależności od obranego w pracy systemu). Elementem zajęć, przy czym wprowadzanym w dość ograniczonym zakresie z uwagi na rozległość tematu i konieczność priorytetyzowania innych kwestii, będą zagadnienia dotyczące poprawności językowej: stylu, najczęstszych błędów popełnianych w tekstach pisanych, anglicyzmów itp. Innymi poruszanymi w toku zajęć zagadnieniami będą: odpowiednie formułowanie tytułu pracy czy wystąpienia (jego adekwatność w stosunku do treści wypowiedzi pisemnej lub ustnej), narzędzia do tworzenia spisu treści czy prezentacji oraz aspekty układu i podziału treści w tekście dyplomowym (wstęp, rozdziały wprowadzające, rozdziały analityczno-interpretacyjne, zakończenie).
Zakres tematów
1. Jak cytować? Jak zapisywać cytat?
2. Jaką strukturę mogą mieć prace dyplomowe?
3. Klarowne wystąpienie prezentacyjne.
4. Odsyłacze – w systemie harwardzkim i oksfordzkim.
5. Adresy bibliograficzne w wykazach literatury podmiotowej i przedmiotowej.
6. Kiedy tytuł pracy odzwierciedla jej treść?
7. Wstęp, rozdziały wprowadzające, rozdziały metodologiczne, rozdziały analityczno-interpretacyjne, zakończenie; spis treści. Przydatne funkcjonalności programów do edycji tekstów.
8. Myślnik a łącznik, wielka litera a mała litera, cudzysłów a kursywa. Błędy językowe i interpunkcyjne w pracach dyplomowych. Gdzie szukać pomocy w sprawach poprawności językowej?
(Tematy 1–3 i 6 będą omawiane na więcej niż jednych zajęciach).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych; wie, jak wygląda szablon pracy pisanej w ramach każdej z osobna lub łączonych.
K_W06 Zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej i potrafi konstruować klarowną i poprawną językowo narrację naukową.
K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych, umie łączyć podejścia w swoich prezentacjach i pracach.
K_U02 Potrafi wykonywać – budując narrację o charakterze naukowym, przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi badawczych – analizę i interpretację dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych.
K_U03 Potrafi dokonać kontekstualizacji dzieła kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury w wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania, zwłaszcza w pracy dyplomowej, jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji).
K_K01 Jest gotów_owa do podejmowania kształcenia przez całe życie m.in. dzięki umiejętności wykorzystywania w swoim kształceniu adekwatnych dla treści wzorców wypowiedzi.
K_K03 Jest gotów_owa do poznawania nowych metod badawczych i odpowiedniego opisania ich oraz wyników badań w swojej wypowiedzi.
K_K05 Jest gotów_owa do samodzielnego wyznaczania zadań, w tym samodzielnych kwerend; jest odpowiedzialny_a, co wyraża się również w stosowaniu odpowiednich form komunikacyjnych, okazywaniu szacunku wobec poglądów partnerów_ek, w wypadku polemiki używa argumentów merytorycznych w języku grzecznym, klarownym, komunikatywnym; jest przedsiębiorczy_a.
Kryteria oceniania
- formalny aspekt: odpowiednia liczba obecności (dopuszczalne 4 nieobecności, 5. nieobecność uniemożliwia zaliczenie przedmiotu; 2 pierwsze nieobecności bez konsekwencji, 3. i 4. – konieczne specjalne zaliczenie danego spotkania);
- oddawanie terminowe zadań domowych (od 4. spotkania – na każde kolejne zajęcia zadawane jest około 12-punktowe ćwiczenie z formułowania przypisów);
- przygotowanie na każde zajęcia krótkiego omówienia wybranej porady z Poradni PWN (https://sjp.pwn.pl/poradnia);
- aktywność (ważna składowa oceny końcowej),
- ocena z testu końcowego (zaliczenie od połowy uzyskanych punktów)
Literatura
J. Bralczyk, Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, wybór, adaptacja i red. I. Sroczyńska-Niwicz, il. A. Sitnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (i kolejne wydania).
Ł. Mackiewicz, 497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny, konsultacja językowa Joanna Ginter, Elbląg 2018.
Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006, tu zwłaszcza r.1: „Siedem kanonów stylu komunikatywnego” (A. Wolański).
E. Wolańska i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009.
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 (i inne wydania).
[Redakcja PWN], Zasady pisowni i interpunkcji, https://sjp.pwn.pl/zasady/Zasady-pisowni-i-interpunkcji;713485.html.
Poradnia Językowa PWN, https://sjp.pwn.pl/poradnia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: