- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pokazać Śródziemnomorze. Moduł II: Recepcja, popularyzacja, dyskusja 3700-CS-PSM-24-2-OG
Czym jest Śródziemnomorze? Jak opowiadać o nim, by zainteresować współczesnego odbiorcę? Jak przybliżać kulturę śródziemnomorską przy użyciu współczesnych środków przekazu? Oto pytania, na które będziemy szukać odpowiedzi podczas zajęć pt. Pokazać Śródziemnomorze. Recepcja, popularyzacja, dyskusja.
Wspólnie przyjrzymy się śladom odbioru elementów kultury śródziemnomorskiej w mediach tradycyjnych i internetowych, zastanowimy się, czym jest popularyzacja, poznamy sposoby uprzystępniania wiedzy na temat szeroko pojętej kultury śródziemnomorskiej w nowoczesnych środkach przekazu (blogi, media społecznościowe, podcasty) i porozmawiamy o tym, jak zadbać o zbudowanie wartościowej relacji z odbiorcami. Motto zajęć stanowić będą słowa rzymskiego cesarza-filozofa, Marka Aureliusza: Wszystkie rzeczy w świecie splecione są ze sobą i jako takie są przyjazne tobie. Przyjęcie takiego stanowiska pozwoli nam na zajęcie się tematem popularyzacji w szerokiej, wręcz synkretycznej perspektywie i w oparciu o życzliwy stosunek do siebie i odbiorcy.
Podczas zajęć, a także w ramach prac na zaliczenie, Studenci/Studentki tworzyć będą teksty, które ułożą się w portfolio przydatne w przyszłych kontaktach z ew. pracodawcami. Dodatkowa możliwość: wybrane prace mogą zostać opublikowane na łamach magazynu internetowego „Lente”, w całości poświęconego kulturze śródziemnomorskiej, co pozwoli Studentom/Studentkom zdobyć doświadczenie aktywnego udziału w profesjonalnym procesie redakcyjnym na polu popularyzacji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu półrocznego cyklu zajęć Student/ka zdobywa następujące efekty kształcenia:
Wiedza:
– zna zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi
– zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
– zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego
– zna podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej
– zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego
– ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji kultury śródziemnomorskiej, w Polsce i na świecie.
Umiejętności:
– potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność
– aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób, w tym badaczy
– potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania, krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją elementów kultury śródziemnomorskiej
– potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji elementów kultury śródziemnomorskiej z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim
– potrafi samodzielnie interpretować i analizować w postaci prac pisemnych teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny
– potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej
– potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim
– potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
– potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych.
Kompetencje społeczne:
– rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej
– rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie
– ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy
– rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia
– szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe
– uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych
– rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury śródziemnomorskiej do różnych kręgów odbiorców i publiczności
– ma świadomość znaczenia dziedzictwa śródziemnomorskiego w kulturze europejskiej
– ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń oraz szanując własność intelektualną.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%;
prace pisemne – 40%;
prezentacje – 30%.
W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe, dopuszczalne w ramach studiów, należy zaliczyć indywidualnie na podst. dodatkowej pracy bądź prezentacji).
Literatura
P. Matvejević, Brewiarz śródziemnomorski, wydanie dowolne
F. Braudel, F. Coarelli, M. Aymard, Morze Śródziemne, wydanie dowolne
L. Hardwick, Reception studies, Oxford University Press 2003
W.J. Burszta, Antropologia kultury, Zysk i s-ka 1998
Wybrane fragmenty:
W.J. Burszta, Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wyd. Poznańskie 2004
M. Bachtin, Forma czasu i przestrzeni w powieści, wydanie dowolne
F. Braudel, Historia i trwanie, wydanie dowolne
Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek (red.), Biblia dziennikarstwa, Znak 2010
J. Kargul (red.), Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, PWN 2021
D. Piekarczyk, D. Red-Filar (red.), Narracyjność języka i kultury, Wyd. UMCS 2013
J. Kreft (red.), Facebook. Oblicza i dylematy, WUJ 2018
A. Naruszewicz-Duchlińska, Kultura zachowań językowych w internecie, PWN 2019
A. Has-Tokarz, R. Malesa (red.), Homo legens czy homo consumens? Czytelnik i książka w XXI w., Wyd. UMCS 2014
B. Gontarz, M. Kempna-Pieniążek, A. Maj (red.), W przestrzeniach kultury. Studia interdyscyplinarne, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego 2021
Lektura uzupełniająca:
Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, wydanie dowolne
B.L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, wydanie dowolne
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: