Mitologia na wesoło, czyli recepcja antyku we współczesnej popkulturze. 3700-CS-MNW
Kim był Herkules? Symbolem czego jest Medea? Jak poradzi sobie Apollo w XXI wieku? Odpowiedzi na jak wydawałoby się oczywiste pytania nie są już takie łatwe.
Zajęcia mają pokazać studentom, że współczesność potrafi nadać znanym postaciom i wątkom mitologicznym nowe życie, takie które mogą zaskoczyć każdego.
Na zajęciach, które będą miały charakter konwersatorium, podczas dyskusji będą omówione przykłady recepcji antyku, które można doszukać się w filmach czy serialach, spacerując po mieście, w zabawkach i grach komputerowych oraz w literaturze dla dzieci i młodzieży. Współczesny człowiek większość wolnego czasu poświęca na obcowanie z produktami popkulturowymi, a do czego może doprowadzić takie a nie inne wykorzystanie jakby się wydawało znanych motywów z mitologii greckiej czy rzymskiej zostanie poddane szczegółowej analizie w trakcie zajęć.
Na zajęciach będą omawiane i poddawana analizie takie utwory/dzieła współczesnych twórców jak:
o mitologia dla dzieci i młodzieży (mity w książkach Jadwigi Żylińskiej i inne);
o mity w produkcjach komiksopodobnych
o mitologia w książkach-zabawkach (motywy mitologiczne w takich książkach jak: „Detektyw Pierre w labiryncie” Hiro Kamigaki, Chihiro Maruyama; „Where's Wally?” Martin Handford i inne).
o mitologia w animacjach dla dzieci i młodzieży (produkcja Disney, seria filmów animowanych produkcji ZSRR i inne);
o mitologia w powieściach młodzieżowych (seria o Harrym Potterze J. K. Rowling, „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, „Olimpijscy Herosi”, „Apollo i boskie próby” autorstwa R. Riordana, „Mroczne materie” P. Pulmana i inne);
o mity i antyk w filmach i serialach („Hercules” B. Rayner (2014), „The legend of Hercules” R. Harlin (2014), „Once upon a time” E. Kitsis i A. Horowitz (2016) i inne);
o mitologia w grach komputerowych („God of War”, „Assassin” i inne);
o motywy mitologiczne we współczesnych dziełach artystycznych (rzeźba, malarstwo).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student zdobędzie następujące efekty kształcenia:
- wiedzy (W)
o zna mechanizmy recepcji kultury antycznej;
o zna teksty kultury nawiązujące do tradycji grecko-rzymskie przedstawione na zajęciach;
o potrafi interpretować teksty kultury, które są związane z tradycją antyczną.
- umiejętności (U)
o rozpoznaje w tekstach kultury współczesnej odniesienia do antyku;
o potrafi określić cel i funkcje nawiązania do tradycji grecko-rzymskiej;
o potrafi interpretować współczesne odniesienia do tradycji antycznej uwzględniając kontekst polityczny, społeczny, kulturowy;
o potrafi przeprowadzić kwerendę źródłową;
o posiada umiejętność do logicznego myślenia, argumentacji i będzie potrafił formułować wnioski.
- kompetencji społecznych (K)
o ma umiejętności pracować w grupie;
o umie skutecznie zarządzać czasem własnej pracy realizując powierzone zadanie;
o rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć, obecność i aktywność – 50%
Praca pisemna – 50%
W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności – ponadwymiarowe, dopuszczalne w regulaminie studiów, należy zaliczyć indywidualnie).
Literatura
1. Freeman P. ,Oh My Gods: A Modern Retelling of Greek and Roman Myths, New York : Simon & Schuster, 2013.
2. Godzic W. (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988.
3. Homer, Iliada, przekład Frańciszek Ksawery Dmochowski, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2010.
4. Homer, Odyseja, przekład Jan Parandowski, Czytelnik, Warszawa 1989 i późniejsze.
5. Graves R., Mity greckie, przekład Henryk Krzeczkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1982 i późniejsze.
6. Graves R., Mity starożytnej Grecji, przekład Andrzej Nowicki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1972 i późniejsze.
7. Grimal P., Mity greckie, przekład Katarzyna Marczewska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1998 i późniejsze.
8. Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przekład Maria Bronarska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983 i późniejsze.
9. Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa 1998 i późniejsze.
10. Marciniak K., Mitologia grecka i rzymska: bohaterowie ponad czasem: opowieści o bogach i herosach, konteksty kulturowe, historia i współczesność, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko-Biała 2010.
11. Morcillo M. G., Hanesworth P., Marchena Ó.L., Imagining Ancient Cities in Film: From Babylon to Cinecittà, New York : Routledge, 2015.
12. Solomon J., The Ancient World in the Cinema, New Haven ; London : Yale University Press, 2001.
Literatura uzupełniająca będzie podawana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: