- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mitologia w polszczyźnie – słowa i pojęcia 3700-CS-KON-MWP-OG
Zajęcia są poświęcone analizie polskiej leksyki zapożyczonej dotyczącej dziedzictwa antycznego.
Wyrazy przejęte z języków klasycznych to w polskim słownictwie największa i jedna z najstarszych grup zapożyczeń. Losy słów o antycznej proweniencji różnie się układały – istotnym zmianom ulegały zarówno pojęcia, jak i ich słownikowe opisy. Zarówno jedno, jak i drugie zjawisko warte są rozważenia.
Punktem wyjścia do refleksji nad funkcjonowaniem latynizmów i grecyzmów w polszczyźnie i w polskich opracowaniach słownikowych będzie zapoznanie się z ogólnymi kwestiami teoretycznymi dotyczącymi międzyjęzykowych migracji leksykalnych i towarzyszących temu procesów językowych. Przyjrzymy się też zasadom i efektom apelatywizacji nazw własnych jako procesowi istotnemu w rozważaniach nad procesami wpływów kulturowych.
Natomiast recepcji dziedzictwa antycznego w polszczyźnie będziemy się przyglądać przez pryzmat polskich słowników pochodzących z różnych okresów historycznych. Swą wiedzę merytoryczną na temat obiektów i zjawisk konfrontować będziemy z zwartością opracowań leksykograficznych i współczesnych korpusów językowych, przyjrzymy się językowemu i słownikowemu funkcjonowaniu m.in. nazw artefaktów, eponimów (eponimizmów), nazw własnych, frazeologizmów i in.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej leksykologii i leksykografii
zna podstawową terminologię z zakresu leksykografii, leksykologii i onomastyki
ma uporządkowaną wiedzę na temat recepcji antyku oraz wpływu języków klasycznych na polszczyznę
zna podstawowe metody analizy właściwe semantyce leksykalnej
ma świadomość znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych
rozumie zależności między rozwojem języka i kultury a przemianami społecznymi
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności
umiejętnie korzysta ze słowników i wszelkich materiałów pomocniczych
potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł leksykograficznych, zarówno tekstowych, jak i elektronicznych, oraz prowadzić kwerendy słownikowe i korpusowe, krytycznie oceniając wiarygodność źródeł
potrafi samodzielnie interpretować i analizować opracowania leksykograficzne jako teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny
ma podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie leksykologii; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy leksykalne z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych
potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy językoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
prezentuje wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych
rozumie potrzebę i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej
potrafi pracować w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
potrafi ułożyć i zrealizować plan pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia
ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w rozwoju języków w Europie
potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji w języku polskim, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, prowadzenie kwerend słownikowych i analiz leksykalnych, referat.
Literatura
OPRACOWANIA:
1. Axer J., Łacina jako język elit, Warszawa 2004.
2. Buttler D., Dola i niedola wyrazów pochodzenia łacińskiego we współczesnej polszczyźnie, „Poradnik Językowy” 1989, z. 3.
3. Klemensiewicz Z., Historia języka polskiego, Warszawa 2002 (we fragmentach)
4. Maćkiewicz J., Co to są tzw. internacjonalizmy, „Język Polski” 1984, z. 4, s. 176-184
5. Maćkiewicz J., Internacjonalizmy frazeologiczne a językowy obraz świata (na przykładzie frazeologizmów morskich), „Poradnik Językowy” 1988, z.7, s. 488-496.
6. Rybicka H., Losy wyrazów obcych w języku polskim, Warszawa 1976.
7. Siatkowska E. Historia wpływów łacińskich w językach zachodniosłowiańskich, „Poradnik Językowy” 1989, z. 4, s. 229-239.
8. Walczak B., Granica między jednostkami leksykalnymi rodzimymi i obcego pochodzenia, [w:] Opisać słowa, red. A. Markowski, Warszawa 1992, s. 222-232.
9. Witaszek-Samborska M., Zapożyczenia z różnych języków we współczesnej polszczyźnie, Poznań 1993.
10. Wojan K., Przypadkowe i nieprzypadkowe wędrówki leksemów, Gdańsk 2010.
SŁOWNIKI:
1. Arct M., Słownik ilustrowany języka polskiego, Warszawa 1916.
2. Czeszewski M., Foremniak K., Ludzie i miejsca w języku. Słownik frazeologizmów eponimicznych, Warszawa 2011.
3. Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1-2, Warszawa 2000.
4. Kopaliński W., Słownik eponimów czyli wyrazów odimiennych, Warszawa 1996.
5. Linde S.B., Słownik języka polskiego, t. 1-6, Warszawa 1807-1815.
6. Nowy słownik języka polskiego, red. T. Lehr-Spławiński, t. 1-2, Warszawa 1938-39.
7. Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, t. 1-50, Poznań 1994–2005.
8. Rutkowski M., Słownik metafor i konotacji nazw własnych, Olsztyn 2012.
9. Słownik języka polskiego, red. J. Karłowicz, A. Kryński, W. Niedźwiedzki, t. 1-8, Warszawa 1900-1927 [tzw. Słownik warszawski].
10. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. 1-3, Warszawa 1978-81.
11. Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, t. 1-10, Warszawa 1958-1969.
12. Słownik języka polskiego, red. A. Zdanowicz et al., t. 1-2, Wilno 1861 [tzw. Słownik wileński].
13. Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996.
14. Uniwersalny słownik języka polskiego,red. S. Dubisz, t. 1-4, wyd. I, Warszawa 2003.
15. Wielki słownik języka polskiego, red. P. Żmigrodzki, Kraków 2007-...
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: