Język łaciński - grupa średniozaawansowana 3700-CS-JLAC2
Ćwiczenia mają za zadanie przygotowanie studentów do rozumienia prostych łacińskich tekstów autorów klasycznych, ukazanie im ogromnego wpływu łaciny na języki współczesne (zwłaszcza romańskie) oraz poszerzenie wiedzy o historii i kulturze starożytnej Grecji i Rzymu. Zajęcia stanowią drugi z trzech etapów podstawowej nauki języka łacińskiego.
I. W trakcie ćwiczeń student pogłębia znajomość fleksji i składni łacińskiej oraz rozbudowuje słownictwo potrzebne do dalszych studiów lingwistycznych, a także poszerza swoją wiedzę o historii i kulturze starożytnej Grecji i Rzymu.
II. Materiał gramatyczny przewidziany do realizacji:
- powtórzenie podstawowego materiału gramatycznego,
- supinum, participium perfecti passivi, participium futuri activi,
- indicativus perfecti, plusquamperfecti, futuri II passivi, infinitivus perfecti passivi, futuri activi i passivi,
- coniunctivus dla wszystków czasów i obu stron,
- konstrukcja ACI (perfectum passivi, futurum activi i passivi),
- coniugatio periphrastica passiva,
- coniugatio periphrastica activa,
- konstrukcja NCI we wszystkich czasach i obu stronach,
- funkcje przypadków,
- zaimki (wskazujące c.d, nieokreślone), przymiotniki zaimkowe,
-składnia zdań celowych, dopełnieniowych, pytających,
- składnia nazw miast,
- nazwy geograficzne,
- lektura tekstów łacińskich dostosowanych do poziomu studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę o miejscu języka łacińskiego pośród języków indoeuropejskich oraz znaczeniu dla rozwoju języków nowożytnych i współczesnych dyscyplin nauki,
- zna gramatykę języka łacińskiego w stopniu średnio-zaawansowanym,
- posiada pogłębioną znajomość struktur i słownictwa starożytnej łaciny;
Student w zakresie umiejętności:
- umiejętnie korzysta ze słowników, gramatyk i wszelkich materiałów pomocniczych,
- potrafi tłumaczyć proste teksty źródłowe z języka łacińskiego na język polski,
- dokonuje analizy porównawczej wybranych zjawisk gramatycznych języka łacińskiego i polskiego,
- potrafi stworzyć dowolną formę gramatyczną posługując się słownikiem;
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności,
- postrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych zwł. przez pogłębianie biegłości językowej; elastycznie wyznacza kierunki własnego rozwoju,
- potrafi pracować w grupie.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową wpływ mają frekwencja, oceny z prac cząstkowych, oceny ze sprawdzianów semestralnych i aktywność na zajęciach.
zaliczenie pisemne (egzamin)
Literatura
Obowiązkowa:
1. Podręcznik (skrypt) wybrany przez prowadzącego zajęcia.
2. Słownik łacińsko―polski, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa 1990 lub Mały słownik łacińsko―polski, red. nauk. J. Korpanty, Warszawa 2003.
3. Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1986 lub Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1978.
Pomocnicza:
Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987.
Kalinkowski S., Aurea Dicta t. I, II, Warszawa 2001.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1993.
Korolko M., Słownik kultury śródziemnomorskiej w Polsce, Warszawa 2004.
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: