Historia kultury francuskiej i włoskiej, cz.1 3700-CS-HKFRWL1
Celem wykładów będzie syntetyczne przedstawienie idei formujących kulturę włoską średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia. Konwersatoria będą poświęcone wybranym twórcom oraz ich dziełom. Sylwetkę autora, ujętą w kontekście epoki, oraz problematykę dzieła prezentuje z reguły student-referent. Zbiorową interpretacją wybranych tekstów kieruje prowadząca zajęcia.
Wykłady dotyczące średniowiecza przedstawią idee religijne, formujące duchowość benedyktyńską i franciszkańską oraz nurty spirytualne, mistyczne i społeczno-religijne. W dalszej części – elitarną kulturę miłosną oraz idee alternatywne względem chrześcijaństwa: naturalizm i hedonizm, tendencje poganizujące. Tematem konwersatoriów będzie kolejno: sztuka sakralna, romańska i gotycka oraz wybrane dzieła artystyczne (np. malarstwo Giotta) i literackie (Kwiatki świętego Franciszka, poezja Iacoponego da Todi, pieśni popularne, Boska Komedia Dantego, poezja miłosna Trecenta.
Tematy wykładów dotyczących humanizmu renesansowego, baroku i oświecenia:
- humanizm jako paradygmat ideowy kultury renesansowej;
- ukierunkowania filozoficzne kultury renesansowej i porenesansowej;
- klasycyzm – doktryna filozoficzna i estetyczna renesansu i oświecenia;
- manieryzm jako przejaw kryzysu doktryny klasycznej;
- krystalizowanie się nowego piękna baroku. Pluralizm estetyczny i aksjologiczny Seicenta;
- cezura kulturowa Trydentu;
- przewartościowania ideowe i estetyczne XVIII wieku.
Tematy konwersatoriów:
- kultura epok dawnych między życiem (Giovanni Boccaccio), ideałami (Francesco Petrarka) i wizjami eschatologicznymi (Dante Alighieri);
- uwarunkowania społeczne kultury elitarnej (Il Cortegiano) i popularnej (commedia dell’arte, formy ludyczne karnawału).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
K_W01 – student ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych w kulturze dawnej.
K_W02 – student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych.
K_W03 – student zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i historii sztuki i teatru w odniesieniu do kultury włoskiej.
K_W05 – student zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniem dzieł literackich, artystycznych i filozoficznych oraz reguły postępowania interdyscyplinarnego.
K_W7 – student zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją.
K_W8 – student ma porządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i politycznej w perspektywie historycznej i współczesnej oraz o stylach artystycznych i literackich w kulturze włoskiej omawianego okresu.
K_W9 – student zna najważniejszych twórców kultury europejskiej, a w szczególności włoskiej XIII-XVIII wieku: filozofów, ludzi Kościoła, teoretyków państwa i prawa, artystów i literatów.
K_W13 – student zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego .
W zakresie umiejętności
K_U01 – student potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące ze źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych.
K_U02 – student potrafi dokonywać analizy i interpretacji tekstów filozoficznych, literackich i artystycznych oraz prezentować wyniki swoich prac.
K_U04 – student posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów z zakresu filozofii, literatury i sztuki.
K_U5 – student posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych.
K_U08 – student potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej.
K_U9 – student potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawkę naukową, recenzje, sprawozdanie naukowe.
K_U11 – student potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych.
K_U13 – student potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców.
W zakresie kompetencji społecznych
K_K02 – student rozumie zasady i reguły pracy zespołowej.
K_K04 – student potrafi organizować i współpracować z grupą.
K_K06 – student ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego.
K_K08 – student rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych,
Kryteria oceniania
Ocenie w trakcie zajęć podlega:
- systematyczność w przygotowaniu się do dyskusji, szczególnie znajomość omawianych tekstów;
- aktywność na zajęciach;
- poziom merytoryczny i formalny wypowiedzi indywidualnej (referatu lub komunikatu).
Ocena końcowa składa się z oceny uczestnictwa w zajęciach oraz oceny sprawdzianu pisemnego pod względem wiedzy, umiejętności przekazu,
poprawności językowo-stylistycznej i ortograficznej.
Literatura
Kompendia i syntezy
Historia literatury włoskiej, t. 1: Piotr Salwa, Krzysztof Żaboklicki, Średniowiecze – Renesans – Barok; t. 2: Hanna Kralowa, Joanna Ugniewska, Krzysztof Żaboklicki, Od Arkadii po czasy współczesne, Wyd. Semper, Warszawa 1997.
Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 3: Wiek piętnasty, wyd. 3, PWN Warszawa 2009.
Teoretycy. Pisarze i artyści o sztuce. 1500-1600, wybór i oprac. Jana Białostockiego, PWN, Warszawa 1985.
Historia piękna, red. Umberto Eco, przeł. Agnieszka Kuciak, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2006.
Teksty (w wyborze wskazanym na pierwszych zajęciach):
Przed Petrarką. Antologia trzynastowiecznej poezji włoskiej, oprac. Monika Woźniak, Wyd. Columbinum, Kraków 2005.
Dante Alighieri, Boska Komedia, tłum. Edward Porębowicz, Zakład Narod,. Ossolińskich, Wrocław 1986, BN II 187.
Francesco Petrarca, O niewiedzy własnej i innych. Listy wybrane, oprac. Włodzimierz Olszaniec, Wyd. UW, Warszawa 2006.
Francesco Petrarca, Pisma podróżnicze, przeł i oprac. Włodzimierz Olszaniec Wyd. UW, Warszawa 2009.
Francesco Petrarca, Drobne wiersze włoskie. Rerum vulgarium fragmenta, Wstęp Piotra Salwy, wybór przekładów Jarosława Mikołajewskiego, Słowo-Obraz-Terytoria, Gdańska 2005.
Giovanni Boccaccio, Dekameron, tłum. Edward Boye, posł. i przypisy Krzysztof Żaboklicki, Świat Książki 1984, 2005.
Giambattista Marino – Anonim, Adon, z rękopisu wydali Luigi Marinelli, Krzysztof Mrowcewicz, t. 1-2, La Fenice – IBL, Roma-Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: