- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia Bałkanów 3700-CS-HBL-22-OG
Tematem wykładu są Bałkany rozumiane, jako całość historyczna i mentalna, co jest pochodną ich lingwistycznej jedności. Zakres tematyczny obejmuje także dzieje Półwyspu Bałkańskiego sprzed wejścia Osmanów, przede wszystkim późny okres Bizancjum ze względu na konieczność wyjaśnienia kulturotwórczej roli imperium, a także procesów i dróg chrystianizacji. Omawiana jest także problematyka kształtującego się kanonu chrześcijaństwa wschodniego i towarzysząca temu procesowi dyskusja zarówno wokół dopuszczalności wizerunków, jak i ruchów religijnych (chrześcijańskich i niechrześcijańskich) uznawanych w różnym okresie za heretyckie jako jednego z kluczowych wyróżników późniejszych Bałkanów kulturowych. W drugim semestrze prezentowane są drogi i charakter procesów islamizacji, tworzenia się pograniczy chrześcijańskich i osmańskich, jako granic Bałkanów historycznych, omawiany jest także początek i rozwój procesów narodotwórczych na Bałkanach i tworzenie się państw narodowych od XIX wieku po wiek XXI. W tej części wykładu omawiany jest zarówno wpływ idei słowiańskiej wzajemności i rosyjskiego słowianofilstwa, jak i znaczący dla kształtu ideologii narodowych na Bałkanach, kontekst idei panhelleńskiej. Osobnym tematem jest kwestia kształtujących się separatyzmów narodowych począwszy od XIX wieku, poprzez okres wojen bałkańskich i drugiej wojny światowej, aż po ostanie wojny na Bałkanach w końcu XX wieku. Problematyka wykładu obejmuje zatem okres od średniowiecza po czasy rozpadu Jugosławii w końcu XX wieku i pojawienia się nowych państw w wieku XXI.
1. WYJAŚNIENIE POJĘĆ
Geneza nazwy i pojęcia Bałkany; Bałkany lingwistyczne; Bałkany kulturowe / mentalne; Półwysep Bałkański.
2. GRANICE BAŁKANÓW I EUROPY. KSZTAŁTOWANIE SIĘ ANTEMURALE CHRISTIANITATIS
Pogranicze Wojskowe- Habsburskie; Pogranicze Weneckie – Dalmatyńskie; Pogranicze Tureckie – Bośnia
3. MAPA RELIGIJNA BAŁKANÓW
Czasy przed - osmańskie: krąg Byzantina, a krąg Latina; Chrystianizacja i slawizacja; misja Cyryla i Metodego wśród Słowian; Septuaginta – Wulgata- Biblia Słowiańska; chrystianizacja Bułgarii i Dalmacji; głagolityzm i jego funkcja na pograniczu Byzantina i Latina; Kościół Bośniacki i jego hybrydalność; alfabety: glagolica, cyrylica, bosančica; sekty, herezje i ruchy religijne w czasach przed wejściem Osmanów i ich sposób istnienia w czasach osmańskich; bogomilstwo – powstanie i historia sekty; pamięć o bogomilstwie w czasach nowożytnych; hesychazm i jego znaczenie dla kształtu prawosławia na Bałkanach; bektaszyzm i jego funkcje tożsamościowe w XIX w.; dynowizm i jego pozareligine funkcje.
4. CZASY OSMAŃSKIE. WŁADZA. RELIGIA
(turecki system lenny; autokefalia w czasach sprzed wejścia Osmanów i w czasach osmańskich – Patriarchat w Peci i Arcybiskupstwo Ochrydzkie; organizacje reprezentujące chrześcijan w czasach osmańskich – Patriarchat w Konstantynopolu, fanarioci i ich funkcja w Imperium Osmańskim)
5. TERYTORIA W CZASACH PRZED OSMANAMI I W CZASACH OSMAŃSKICH
Dalmacja – Iliria/Iliryk; Slawonia; Bośnia i Hercegowina; Primorje – Dukla – Zeta – Czarnogóra; Zagorje – Raška – Serbia; Kosowo – Albania; Macedonia – Bułgaria
6. TRADYCJE PROTEKTORATU NA BAŁKANACH
(tradycje protektoratu na Bałkanach – protektoraty habsburskie nad ludnością katolicką i protektorat rosyjski nad prawosławnymi; rola diaspory w procesach narodotwórczych na Bałkanach – serbska diaspora i metropolia w Karłowicach)
7. PRAWO ZWYCZAJOWE NA BAŁKANACH
(albański kodeks Lekë Dukagjinit i prawo zwyczajowe wśród Słowian na Bałkanach)
8. PROBLEM „DŁUGIEGO ŚREDNIOWIECZA” KRĘGU BYZANTINA
Slavia Orthodoxa w rzeczywistości kulturowej czasów przed osmańskich; sposób istnienia szkół piśmienniczych Słowian prawosławnych w czasach Sułtanatu na Bałkanach – szkoły piśmiennicze na ziemiach bułgarskich, macedońskich i serbskich; rola ośrodka piśmiennictwa średniowiecznego w Račy; Serbowie węgierscy (habsburscy) i ośrodek we Fruškiej Gorze; ksztaltowanie sie ośrodka serbskiej diaspory w Karłowicach; rola Karłowic jako ogniwa między Latina i Slavia Orthodoxa na Bałkanach – piśmienictwo XVIII wieku.
9. PISARZE HISTORYCZNI XVIII w. I ICH ROLA W PODTRZYMYWANIU ŚWIADOMOŚCI TERYTORIALNEJ NA BAŁKANACH
(Đođe Branković (1645-1711); Pavel Julinac (1730 – 1785);Zaharija Orfelin (1726-1785);Jovan Rajić (1726-1801);Paisij Chilendarski (1722 -1773) ; Kwestie językowe na Bałkanach. Literatura wysoka i literatura niska i języki jej przypisane)
10. SLAWIZACJA ANTYKU NA BAŁKANACH. KONTEKSTY
Kontekst Kronik polskich (Marcin Kromer; Maciej Stryjkowski; Piotr Skarga; Vinko Pribojević – De origine successibusque Slavorum (1525) i recepcja jego dzieła w kręgu chorwackim; Dubrownik i Dalmacja - ich rola jako ośrodków slawizacji wątków antycznych. Recepcja dzieła dubrownickiego benedyktyna Mavro Orbiniego Il regno degli Slavi (1601) w dwu odmiennych kręgach kulturowych: Chorwacka recepcja dzieła Orbiniego i rola kulturowego pośrednictwa XVII- wiecznego polihistora chorwackiego Luciusa (Ivana Lučicia) dla kręgu Slavia Orthodoxa – ośrodek w Karłowicach; Junije Palmotić (1606-1657), dubrownicki patrycjusz i jego rola w slawizacji wątków antycznych; Serbska recepcja dzieła Orbiniego w latach 40-tych XVIII wieku i rola ośrodka w Karłowicach; Stemmatographia Pavao Rittera Vitezovicia (1652-1713) i jej serbska przeróbka Hristofora Žefarovicia, przedstawiciela rusko-słowiańskiej szkoły piśmienniczej w Karłowicach; Rola ruskiej redakcji cerkiewnosłowiańskiego jako pośrednika kulturowego miedzy łacińskim Zachodem, a cerkiewnosłowiańskim Wschodem na Bałkanach; Dwie redakcje cerkiewnosłowiańskiego w serbskim kręgu piśmienniczym i ich rola w procesach narodotwórczych na Bałkanach Słowiańskich; Literatura franciszkańska jako ogniwo pośrednie między kręgiem elitarnym i popularnym w slawizacji antyku. Andrija Kačić-Miošić (1704-1760), franciszkanin z Dalmacji i jego Razgovor ugodni naroda slovinskoga (1756); ośrodek piśmienniczy w Karłowicach i jego podwójna rola; pośrednictwo między łacińskim Zachodem ( i chorwackim Śródziemnomorzem), a kręgiem Byzantyna, utrwalające fałszywy obraz Słowian – bezpośrednich spadkobierców kultury antycznej; kwestia pośrednictwa między Europą prądów oświeceniowych, a osmańskimi Bałkanami; drogi okcydentalizacji tureckiej Europy.
11. KONTEKST IDEOLOGII
Idea wzajemności słowiańskiej - inspirująca rola Stanisława Staszica; Jan Kollár i jego O literalnej vzájemnsoti mezi kmeny a nařečimi slavensými (1836) ;Vaclav Hanka i rola jego falsyfikatów z lat 1817-18 ;Pavel Josef Šafařik ; Austroslawizm lat 40-tych XIX wieku: austroslawizm szlachecki i austroslawizm liberalny; Iliryzm jako nawiązująca do czasów antycznych propozycja zjednoczeniowa: pojęcie „Ilirii” i „Iliryku” ; rola antycznych map i kronik w kształtowaniu wizji terytoriów na początku XIX wieku; Sytuacja językowa wśród Chorwatów i wśród Serbów ;Koncepcja językowa Ljudevita Gaja ;Serbski kontekst: koncepcja przestrzeni i języka Dositeja Obradovicia i Vuka Karadžicia; Jugoslawizm chorwacki biskupa Josipa Juraja Strossmayera. Kontekst ideowy Hotelu Lambert. Rola agentów ks. Adama Czartoryskiego na Bałkanach; Słowianofilstwo rosyjskie lat 40-tych XIX wieku i jego rola wśród Słowian na ziemiach bułgarskich i macedońskich. Rosyjski panslawizm po 1856 roku i jego rola w kształtowaniu postaw politycznych na Bałkanach; podróże rosyjskich słowianofilów na Bałkany i ich inspirująca rola dla przemian świadomościowych wśród elit słowiańskich na Bałkanach. Prace Jurija Wenelina; Słowiański Komitet Dobroczynny i jego rola na Bałkanach Słowiańskich; rola ideologii słowiańskich w środowisku zhellenizowanych Słowian z ziem bułgarskich i macedońskich; szkolnictwo helleńsko-słowiańskie jako etap pośredni między świadomością wspólnoty chrześcijan prawosławnych w czasach Sułtanatu, a kształtowaniem się nowoczesnej świadomości etnicznej i narodowej odrębności.
12. AUTOKEFALIA NA BAŁKANACH
Rola patriarchatu konstantynopolitańskiego w czasach osmańskich; specjalna pozycja fanariotów; sytuacja serbska (Patriarchat w Peci i w Karłowicach) na tle sytuacji innych chrześcijan (Bułgarzy, Albańczycy, Grecy). Walka o egzarchat na ziemiach bułgarskich i macedońskich; misje unickie wśród Słowian prawosławnych na ziemiach macedońskich i ich rola w kształtowaniu się separatyzmu; Kościoły autokefaliczne na Bałkanach w XIX i XX wieku.
13. KSZTAŁTOWANIE SIĘ SEPARATYZMÓW NA BALKANACH W XIX i XX (XXI) w.
Kwestia grecka i kwestia serbska; kwestia bułgarska i kwestia albańska; kwestia macedońska; Bośnia, Sandżak. Kosowo, Czarnogóra.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wykład realizuje następujące wyzwania kierunkowe: Historie i tożsamości oraz Kultury i religie, realizuje humanistyczny i społeczny moduł kształcenia.
Wykład poświęcony jest historii Bałkanów, jako całości historycznej i kulturowej , co umożliwia zrozumienie genezy konfliktów etnicznych i religijnych, a także dzisiejszej skomplikowanej sytuacji regionu, ale również bogactwa kulturowego w Europie Wschodniej (pogranicze ukraińsko-rosyjskie i ukraińsko-polskie), będącego następstwem wielu wpływów kulturowych.
Student w zakresie wiedzy ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą, zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki, ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, zna najważniejszych twórców kultury europejskiej, zna klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee, ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza.
Student w zakresie kompetencji społecznych ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych, ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy, rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, przy czym student sam wybiera temat, który ma wykraczać poza wykład, ma dotyczyć jednego zagadnienia, które student sam proponuje (w porozumieniu z prowadzącą) i które sam przygotowuje (korzystając z konsultacji) oraz dwóch/trzech pytań dotyczących rozumienia terminologii podstawowej: Bałkany kulturowe, Bałkany lingwistyczne, termin Bałkany.
Sposób zaliczenia Egzamin ustny
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, przy czym student sam wybiera temat, który ma wykraczać poza wykład, ma dotyczyć jednego zagadnienia, które student sam proponuje (w porozumieniu z prowadzącą) i które sam przygotowuje (korzystając z konsultacji), oraz dwóch/trzech pytań dotyczących rozumienia terminologii podstawowej: Bałkany kulturowe, Bałkany lingwistyczne, termin Bałkany.
Literatura
LEKTUIRY OGÓLNE
1. Anderson B.,1997, Wspólnoty wyobrażone, Warszawa.
2. Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin, ss. 11- 31; 76- 97; 131 – 148.
3. Gellner E., 1991, Narody i nacjonalizmy, Warszawa.
4. Mencwel A. i Rodak A. (red.) (2005) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszwa 2005.
5. Pomorski J., 2004, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, Punkt widzenia w języku i kulturze, Lublin, s. 11 – 32.
6. Smith A. D. 1991 National Identity, London.
7. Smith A. D., 1995, Nations and Nationalism in Global Era.
8. Smith A. D., 2000, Myths and Memories of Nation.
9. Smith A. D., 2004, The Antiquity of Nations, Polity Press Cambridge.
10. Szpociński A. (red.) 2009, Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa.
11. Topolski J. (red.)1994, Studia nad świadomością historyczną Polaków, Poznań.
LEKTURY OBOWIĄZKOWE
12. Banac I., 1998, Ten National Question in Yugoslavia. Origins, History,Politics. 1918-1945, Cornell University Press, IIthaca and London.
13. Brkić A., 2014, (Re)constructing national and supranational identities: The Balkans and the European Union, Amsterdam: European Cultural Foundation.
14. Crampton R.J.,1987, A Short History of Modern Bulgaria, Oxford.
15. Dąbek – Wirgowa T., 1997, Pogranicze historii i mitu. Współczesne aktualizacje XIX-wiecznych mitów narodowych na obszarze bułgarskim i macedońskim (w:) Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów, pod red. M. Bobrownickiej, L. Suchanka i F. Ziejki, Karaków.
16. Glenny G., (1999) 2001, The Balkans. Nationalism, War and Great Powers, 1804-1999, London.
17. Jelavić B., 1983, History of the Balkans Eighteenth and Nineteenth Centurie, volume I, II vols. Cambridge.
18. Jezernik B., (2007) Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, Kraków.
19. Konarski W., Koseski A. (red.), 2006, Bałkany. Etnokulturowe podloże konfliktów, Pułtusk.
20. Malcolm N., (1996) 2002, Kosovo. A short History, London.
21. Malcolm N., Bosnia (1998) 2002, A short History, London (1998) 2002.
22. Mazower M., 2000, The Balkans. A short History, Weidenfeld & Nicolson.
23. Mazower M., 2005, Salonica. City of Ghosts. Christians, Muslims and Jews 1430-1950, London.
24. Resic S. & Törnquist-Plewa B. (eds.), 2002, The Balkan in Focus. Cultural Boundaries in Europe, Nordic Academic Press, pp. 234.
25. Pozzi H., 1994 (1935 first edition published may Black Hand over Europe, Zagreb.
26. Rapacka J., 1995, Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosowiańskiej, Warszawa.
27. Sawicka I. & Sujecka J., 2015, Wprowadzenie do bałkanologii. Etnosy-Języki-Areały-Konceptualizacje, Instytut Slawistyki PAN, Fundacja Slawistyczna, Warszawa.
28. Stawowy-Kawka I., 2001, Historia Macedonii, Wrocław.
29. Sujecka J., 1995, Bułgarska idea narodowa i jej okcydentalistyczno- słowianofilskie konteksty. Na przykładzie twórczości Iwana Wazowa. Z polskich studiów slawistycznych, Warszawa.
30. Sujecka J., 2000, Ikona domu, Instytut Slawistyki PAN, Warszawa.
31. Sujecka J. (ed.), 2002, The national Idea as a Research Problem, Instytut Slawistyki PAN, Warsaw.
32. Sujecka J.( ed. with assistance of W.J.Burszta, J.Serwańsk)i, 2007, Territorialism and Identity, ed. by, special issue „Sprawy Narodowościowe”, zeszyt 31.
33. Sujecka J., 2012, Konceptualizacje Bałkanów w : Ukraińskie transgresje XX-XXI wieku. Uwolnić przyszłość od przeszłości. Uwolnić przeszłość od przyszłości. Kultura - Historia – Polityka. Panu Profesorowi Telesforowi Poźniakowi w osiemdziesiątą rocznicę urodzin, red. naukowa Agnieszka Matusiak, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław-Lwów,62-71.
34. Sujecka J.,(2012) “The Continuity and Discontinuity. The Question of Territorialism and Double Identity from the Perspective of 20th Century Macedonia” Colloquia Humanistica 1, Warsaw, pp. 33-43.
35. Sujecka J. (ed.) 2013, Macedonia: Land, Region, Borderland, Warsaw.
36. Sujecka J. (ed. & conceptualization), 2020, The Balkan Jews & the Minority Issue in South-Eastern Europe „Colloquia Balkanica” Series of book Vol. 7, Wydawnictwo DiG & Edition La Rama, Warsaw - Bellerive - sur- Allier.
37. Szwat-Gyłybowa G., 2005, Haeresis Bulgarica w bułgarskiej świadomości kulturowej XIX i XX wieku, Instytut Slawistyki PAN Warszawa.
38. Tanty M., 2003, Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, Książka i Wiedza, Warszawa.
39. The Image of the Turk in Europe from the Declaration of the Republic in 1923 to the 1990S, Istambul 2000.
40. Todorova M., 1997, Imagining the Balkans, Oxford University Press, Inc. New York.
41. Walicki A., 1964, W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa, Warszawa.
42. Wasilewski T., W.Felczak, 1985, Historia Jugosławii, Wrocław.
43. Wasilewski T., 1988, Historia Bułgarii, Wrocław.
44. Wolff L., 1994, Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment, Stanford University Press.
45. Znamierowska- Rakk E., 2005, Federacja Słowian Południowych w polityce Bułgarii po II wojnie światowej. Korzenie, próby realizacji, upadek, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: