- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sztuka i liturgia - koncepty kultury bizantyńskiej 3700-CS-FN-SLB-OG
Główna problematyka wykładu polega na sprecyzowaniu kultury bizantyńskiej w oparciu o analizę sztuki i liturgii, jako jej zasadniczych konceptów, w których objawia się specyfika postrzegania i opisu rzec-zywistości. Formuła liturgii, jako syntetyczna postać sfery kultu i sztuki staje się głównym paradygmatem teologicznym/filozoficznym opisu rzeczywistości kosmicznej. Wypracowanie języka artystycznego, zasad hermeneutyki liturgii, jej doświadczenie w mistykice bizantyńskiej ot-wiera prawdziwy obraz bizantyńskiego uniwersum, w którym każda idea posiada swój bezpośredni wyraz i przeżycie w materii artystycznej, konkretnej formie. Dlatego też, sfera sztuki i liturgii jest najważniejszym dyskursem w ramach kultury bizantyńskiej, niejako domknięciem wielkich konstrukcji teologii i filozofii patrystycznej.
W ramach zajęć ewolucja form sztuki bizantyńskiej zostanie przed-stawiona jako świadome wypracowanie nowego języka doświadczenia, który realizuje się w formacie liturgii. Paradygmat liturgii zostanie omówionye w odwołaniu do najważniejszych tekstów kultury, takich jak Corpus Areopagiticum i Mistagogia Maksyma Wyznawcy, w których rzeczywistość kultu jest postrzegana jako nowy projekt rzeczywiści. W ramach tego projektu język sztuki formułuje nową wizję rzeczywistości, Boga i Człowieka. Rola liturgii w kulturze bizantyńskiej zostanie przed-stawiona w perspektywie jej historycznego rozwoju (ewolucja, formy i tradycje), oraz w perspektywie nośnika najważniejszych treści teolog-icznych, zwartej formuły kulturowej, która będzie istnieć i po upadku Bizancjum.
Wykład jest podzielony na bloki tematyczne, realizowane w ramach jednego, bądź kilku zajęć.
1. Obraz świata - struktura rzeczywistości w teologii patrystycznej; zmiana antycznego modelu; synteza patrystyczna; dyskurs osoby; narodziny nowych form doświadczenia języka.
2. Tajemnica obecności - słowo, obraz, ciało.
3. Liturgia jako koncept teologiczny i kulturowy.
4. Język sztuki bizantyńskiej - wypracowanie nowego modelu doświadczenia artystycznego; abstrakcja i figuracja w sztuce bizantyńskiej.
5. Liturgia jako paradygmat rzeczywistości - tekst kultury: mowy mistagogiczne Cyryla Jerozolimskiego, Corpus Areopagiticum, Mistagogia Maksyma Wyznawcy.
6. Formy liturgii bizantyńskiej - tradycje, porządek, rodzaje typikonów i ewolucja form.
7. Liturgia jako synteza sztuk - charakterystyka stylu sztuki bizantyńskiej; genealogia i chronologia rozwoju sztuki bizantyńskiej; sztuka jako format doświadczenia; poetyka sztuki liturgicznej; liturgia jako teatr; teologia sztuki; stałe formuły sztuki bizantyńskiej; plastyka i muzyka; hymnografia.
8. Mistyka liturgii wschodniochrześcijańskiej - wypracowanie odrębnego dyskursu teologii i filozofii bizantyńskiej; teksty kultury: Symeon Nowy Teolog, Symeon z Tesaloniki, Mikołaj Kabasilas.
9. Liturgia bizantyńską jako model kulturowy - dziedzictwo liturgii bizantyńskiej na obszarze dawnej Rzeczypospolitej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wiedza (W) absolwent zna:
K_W01 podstawowe kategorie kultury bizantyńskiej i rozumie ich rolę w kulturze europejskiej.
K_W05 podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W06 podstawowe kierunki myśli i sztuki w kulturze bizantyńskiej
- umiejętności (U) absolwent potrafi:
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U10 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców
K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową
- kompetencje społeczne (K) absolwent jest gotów/ma:
K_K02 do podejmowania pracy zespołowej
K_K08 docenia bogactwo kultury
Kryteria oceniania
obecność, rozumiejąca lektura, aktywny udział w dyskusji i pracy w grupie
Literatura
Encyklopedia kultury bizantyńskiej, red. O. Jurewicz, J. Axer, Warszawa 2002.
Bizancjum ok. 500-1024, red. J. Shepard, tłum. J. Kozłowska, R. Piotrowski Warszawa 2014.
Bizancjum 1024-1492, red. J. Shepard, tłum. J. Kozłowska, R. Piotrowski, Warszawa 2016.
G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, tłum. pod red. Evert–Kappesowa, Warszawa 1967 (2008).
C. Mango, Historia Bizancjum, tłum. M. Dąbrowska, Gdańsk 2004
R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, przeł. G. Żurek, Warszawa 1980 (1997).
S. Awieriencew, Na skrzyżowaniu tradycji. Szkice o literaturze i kulturze wczesnochrześcijańskiej, tłum. D. Ulicka, Warszawa 1988.
D. Obolensky, Byzantine Commonwealth: Eastern Europe 500-1453, New York, 1971.
J. Meyendorff, Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.
S. Runciman, Teokracja bizantyjska, Warszawa 2008.
Do każdego bloku tematycznego (zob. paragraf „Zakres tematyczny” części B) będą podawane teksty źródłowe i interpretacyjne, omawiane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: