„Współczesna Hiszpania. Kultura” (Konwersatorium języka hiszpańskiego) 3700-CS-F-WHK
Konwersatorium na temat kultury współczesnej Hiszpanii w języku hiszpańskim. Główny nacisk będzie położony na najistotniejsze aspekty hiszpańskiej kultury, takie jak wino, piłka nożna, corrida, święta religijne i turystyka – wszystkie te elementy będą analizowane także pod kątem ogólnej hiszpańskiej kultury materialnej. Kolejnym przedmiotem studiów będzie również oddziaływanie tej kultury w przeszłości oraz teraźniejszości.
Celem konwersatorium jest także pogłębiona analiza ewolucji procesów kulturowych w Hiszpanii.
Teksty analizowane na zajęciach zostały tak wyselekcjonowane, by pokazać studentom możliwie różne punkty widzenia.
Konwersatorium zostanie zrealizowane w ramach pięciu głównych przedmiotów.
Zakres tematów
Temat 1: Kultura wina.
Temat 2: Piłka nożna jako sport narodowy.
Temat 3: Corrida.
Temat 4: Boże Narodzenie i Wielkanoc w Hiszpanii.
Temat 5: Turystyka.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:
w zakresie wiedzy:
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat
rodzajów i specyfiki podmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą Hiszpanii (dot. K_W01),
teorii i metodologii dyscyplin, które zajmują się studiami kulturą Hiszpanii (dot. K_W05),
kultur wybranych regionów Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_W08),
najważniejszych twórców kultury europejskiej w odniesieniu do regionów Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_W09),
współczesnych kierunków rozwoju badań nad kulturami regionów Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (K_W11),
w zakresie umiejętności:
wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł na temat Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U01),
zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa na temat Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U05),
zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze w odniesieniu do Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U06),
uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze na temat Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U07),
w zakresie kompetencji społecznych:
jest gotów do uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych w odniesieniu do Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_K02),
zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K06),
zrozumienia podstawowych wyzwań związanych z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych w odniesieniu do Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_K07),
zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_K08).
Student rozumie zagadnienia związane z kulturami Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej, zarówno w odniesieniu do epok dawnych, jak i współczesności (K_W01). Rozumie i zna zagadnienia związane z kulturami wybranych regionów Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej; dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (K_W04). Zna i rozumie główne zjawiska życia kulturalnego w wybranych regionach Śródziemnomorza, w tym w Hiszpanii śródziemnomorskiej (K_W05). Potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, przeprowadza krytyczną analizę źródeł, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia (K_U01). Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym (K_U02). Potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej w formie ustnego wystąpienia. Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie (K_U03). Jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form (K_K04).
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć będą oceniani na podstawie obecności i aktywności w zajęciach.
Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć. Większa liczba nieobecności uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
Literatura
Literatura zostanie podana każdorazowo przez zajęciami. Zostaną zaprezentowane filmy związane ze studiowanymi tematami.
Podstawowa literatura:
- Celestino Pérez, Sebastián. «Origen y desarrollo del cultivo del vino en el Mediterráneo: la Península Ibérica», Universum. Rrevista de humanidades y ciencias sociales, t. 22, 2007 (1), pp. 33-60.
- Especial La Liga Santander 2022-23: jugadores, equipos, claves..., Diario As, 2022.
- La maleta de Carla. Guía completa para viajar por España (https://lamaletadecarla.com/guia-completa-para-viajar-por-espana/)
- Plasencia, Pedro. Manual de los vinos de España, León, 1999.
- Reymont, Władysław Stanisław. «Los toros», Pisma, t. 13, Varsovia, 1952, pp. 125-146.
- Sentimiento del Toreo, Carlos Marzal (ed.), Barcelona, 2010.
Also press articles from main Spanish diaries: “ABC”, “El Mundo” or “El País”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: