Teksty kultury w pracach akademickich i popularnonaukowych 3700-CS-F-TKPAP
Studenci, w założeniu w niewielkim stopniu jeszcze obeznani z podstawami metodologii badań naukowych, będą mieli możliwość zapoznać się z metodami selekcji materiału do badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, formułowania pytań i hipotez naukowych, selekcji bibliografii, sporządzania przypisów, bibliografii, operowania językiem adekwatnym do prac dyplomowych i akademickich (język polski, na życzenie także angielski). Zdobędą także umiejętności z zakresu kompetencji miękkich, takie jak praca w grupie, prowadzenie wyważonej i merytorycznej dyskusji, operowanie adekwatną do rodzaju dysputy funkcją języka (informacyjno-opisową) . Zajęcia zawierają także podstawy retoryki praktycznej takie jak rys historyczny tej nauki, podstawowe techniki oratorskie mówców starożytnych oraz możliwości ich praktycznego stosowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka zna:
w zakresie WIEDZY:
–K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
– K_W04 podstawową terminologię z zakresu antropologii kultury
- K_W13 podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/studentka
– zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury (K_U06);
- przygotować prace pisemne typu: esej, komunikat, recenzja, proste opracowanie naukowe, streszczenie tekstu naukowego – w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza (K_U09)
– przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców (K_U13)
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/studentka jest gotowy/a do
– K_K01 uświadomienia sobie potrzeby i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej
– K_K06 zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych
- K_K07 zrozumienia podstawowych wyzwań związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
Kryteria oceniania
Na bieżąco sprawdzana jest znajomość wymaganych zagadnień (podawanych z minimum 7-14 dniowym wyprzedzeniem), stopień zrozumienia fragmentów tekstu i praktycznego zastosowania nabywanych umiejętności. Brana jest pod uwagę aktywność (przygotowanie indywidualne) na zajęciach.
Literatura
Lista obejmuje jedynie podstawową bibliografię. Dodatkowe teksty są podawane po konsultacji z grupą i zapoznaniu się ze specyficznymi potrzebami uczestników zajęć takimi jak pogłębienie konkretnych umiejętności w bardziej rozszerzony sposób, zwiększona ilość ćwiczeń praktycznych zamiast wykładu teoretycznego, i tym podobne.
Culler, J., Teoria literatury
Genette, G., Palimpsesty
Janion, M. Humanistyka: poznanie i terapia
Kristeva, J., Słowo, dialog, powieść
Lichański, J., Kajtoch, W., Trocha, B., Literatura i kultura popularna. Metody: propozycje i dyskusje
Rusinek, M., Załazińska, A., Retoryka podręczna
Sikora, M., Kultura popularna jako semiologia codzienności
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: