Tradycja chciana i niechciana. Przeszłość akceptowana i odrzucana. Casus kultur narodowych i kontekst europejski 3700-CS-F-TCiN
Celem seminarium będzie próba odpowiedzi na pytanie podstawowe: czy decydujący o paradygmacie kultur narodowych kanon tradycji narasta niejako w sposób naturalny, czy jest produktem kreacji, a jeżeli jest produktem kreacji to w jakim stopniu i jakie czynniki decydują o jego ostatecznym kształcie?
Jakie są mechanizmy pamięci kulturowej i kształtowania się tradycji? Czy kanon może być kształtowany całkiem dowolnie, czy w obrębie paradygmatu danej kultury?
Czy przeszłość jest swoistym workiem, z którego można wybierać dowolną część, a inną odrzucać?
Czy dziedziczymy wszystko?
Tytułowe kwestie będą prezentowane zarówno w zróżnicowanych geograficznie i historycznie kulturach narodowych, jak też poprzez postawy jednostek twórczych dyskutujących z kanonem lub wpływających na jego kształt.
Zarówno wykłady jak i dyskusja (podobnie jak w latach poprzednich) będą obejmowały z jednej strony historyczno-geograficzne ilustracje tytułowej problematyki, z drugiej rozważania teoretyczne. W każdym roku akademickim zestaw gości i studentów, a w związku z tym zestaw prezentowanych tematów jest inny. W roku akademickim 2025-2026 obok stałych tematów dyskutujących z tradycją, jednym z tematów wiodących będą literackie i filmowe „pułkowniki”, dzieła zatrzymane przez cenzurę czasów komunizmu, ale także przez cenzury krajów autorytarnych przed druga wojną światową.
Zarys problematyki, która będzie poszerzana przez wszystkich współprowadzących seminarium:
- kulturowe centrum i kulturowe peryferie, a kształtowanie się kanonu tradycji;
- pamięć zbiorowa i mechanizmy kształtujące tradycje;
- kwestia tzw. kultur/tożsamości mniejszych i dokonywane przez nie wybory kanonu tradycji narodowej;
- odpowiedzialność za Zagładę
- konstrukty tożsamościowe w literaturze i sztuce od średniowiecza po czasy współczesne (ze szczególnym uwzględnieniem kultury XIX, XX i XXI wieku).
Podstawą dyskusji będą wskazane przez wykładowców teksty źródłowe i literatura przedmiotu.
Wstępne propozycje tematów (lista będzie rozbudowana)
Dr Monika Stobiecka:
“Wystawiając traumę: strategie ekspozycji gruzów powojennej Warszawy”
Abstrakt i zagadnienia do dyskusji:
Gruzy – materialna, przytłaczająca konsekwencja konfliktów zbrojnych i wojen – często całkowicie znikają z przestrzeni po osiągnięciu pokoju. Zarządzane materialnie, zneutralizowane politycznie lub estetyzowane jako „ruiny”, gruzy są praktycznie nieobecne w głównym nurcie narracji o dziedzictwie. Podczas seminarium wskaże, w jaki sposób strategie oparte na sztuce mogą opierać się tej tendencji i zamiast tego wydobywać trudną materialność powojennych gruzów. Jako studium przypadku wybieram Warszawę – miasto, w którego architekturze, krajobrazie, a przede wszystkim instytucjonalnej pamięci wciąż obecne są duchy i blizny II wojny światowej. Przeanalizuję artystyczne i kuratorskie metody eksponowania gruzu nie jako kłopotliwych pozostałości zastępowanych papierowymi replikami, lecz jako trudnego dziedzictwa. Punktami wyjścia do analizy są trzy projekty: wystawa "Zgruzowstanie" (Muzeum Warszawy, 2023), park publiczny założony na Kopcu Powstania Warszawskiego (ponownie otwarty w 2023 roku) oraz projekt artystyczny Diany Lelonek „Pałac” (Muzeum Warszawy, 2021). Na tych przykładach pokażę, jak gruzy oscylują między niewidzialnością, estetyzacją a traumą w praktykach powojennego dziedzictwa.
Literatura
Krytyczne studia nad dziedzictwem: pojęcia, metody, teorie i perspektywy, red. Monika Stobiecka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023.
Macdonald Sharon, Difficult heritage: Negotiating the Nazi Past in Nuremberg and Beyond, Routledge, Abingdon – New York 2009.
„Obraz i odbiór poezji lwowskiej (polskiej) okresu międzywojennego w nowych badaniach w konfrontacji z utrwalonym po wojnie jej popularnym (zawężonym i w pewien sposób sprofilowanym politycznie) kanonem, związanym z modelem tożsamości kresowej”.
Zagadnienia do dyskusji:
Poezja lwowska polska 1919–1939 chciana i niechciana (odbiór różnych środowisk, w zależności od modelu tożsamości i wizji historii Lwowa).
Jak, tj. według jakich kryteriów, układać antologię poezji? (Kryterium wartości estetycznej? Kryterium świadectwa czasu? Jak najszersza reprezentacja czy tylko utwory najwybitniejsze?).
Subiektywność i względność poszczególnych wyborów utworów. Wizje poezji lwowskiej.
Literatura
Fragm. Posłowia do antologii poezji lwowskiej okresu międzywojennego, spisu treści + wybrane wiersze (oprac. Katarzyna Sadkowska), Warszawa 2022.
Spis treści antologii: Serce wydarte z polskiej piersi – Lwów w poezji, zebr. i oprac. D.B. Łomaczewska (pod pseud. Jerzy Wereszyca), Warszawa 1993.
Fragm. Wierszy wybranych Tadeusza Hollendera (seria: Biblioteka zapomnianych poetów), red. Piotr Mitzner, Lublin 2022.
Dr hab. Katarzyna Sadkowska, prof. UW:
„Projektowane akceptowane i nieakceptowane role intelektualisty/uczonego w życiu społecznym i publicznym”.
Zagadnienia do dyskusji:
Dwa modele tradycji klerkowskiej w Polsce międzywojennej i współczesne jej ślady.
Myśli Jerzego Kowalskiego, przekornego profesora filologii klasycznej ze Lwowa, (który chciał być archeologiem), lewicowego pisarza i męża Anny Kowalskiej, o roli uczonych/intelektualistów w życiu społecznym i politycznym.
Dlaczego klerkostwo nie weszło na dobre do polskiej tradycji intelektualnej i społecznej ?
Literatura
J. Benda, Zdrada klerków, tłum. Marek Mossakowski, Warszawa 2014, (fragm.)
K. Sadkowska, Jeszcze jeden klerk. Jerzy Kowalski wobec myśli Karola Irzykowskiego, „Wielogłos” nr 2 2024. (dostępny online)
Stefan Kisielewski, (wybrane felietony).
Dr Michał Oleszczyk:
„Doktor Żywago”: Literatura / Film / Cenzura / Zimna Wojna”
Abstrakt
Borys Pasternak (1890-1960) napisał Doktora Żywago na przełomie lat 1940. i 1950., bez wielkich nadziei na publikację powieści w Związku Radzieckim. Ta epicka powieść miała być rozliczeniem ze skomplikowanymi uczuciami pisarza wobec rewolucji komunistycznej i jej historycznych następstw. W wyniku zainteresowania lewicowej krytyki literackiej we Włoszech, to właśnie Włosi wydali Doktora Żywago po raz pierwszy, co zaowocowało literackim Noblem dla Pasternaka w 1958 roku, którego pisarz w wyniku presji władz sowieckich nie przyjął. W ZSRR powieść ukazała się dopiero na fali Pieriestrojki w 1988 roku, a w Polsce (nie licząc nieoficjalnego wydania paryskiego z 1959), w roku 1990.
Zagadnienia do dyskusji:
Adaptacja filmowa Davida Leana z roku 1965 będzie dla nas okazją do rozmowy o dziełach przeleżanych, zakazanych i takich, których premiery były opóźniane z powodów politycznych. Jakie znaczenie w kontekście kina światowego połowy lat 1960-tych miało negatywne ukazanie skutków Rewolucji Paźdzernikowej w amerykańsko-brytyjskiej superprodukcji? Jak wyglądała recepcja filmu? Jaką wartość przedstawia Doktor Żywago dzisiaj, w 60 lat po swojej premierze?
Przed zajęciami należy obejrzeć film Doktor Żywago (1965) w reżyserii Davida Leana:
https://www.cda.pl/video/196567970c
Literatura
Peter Finn & Petra Couvée, The Zhivago Affair: The Kremlin, the CIA, and the Battle Over a Forbidden Book, Panteon: New York 2014.
Iwona Anna NDiaye, Z historii polskich przekładów powieści Doktor Żywago Borysa Pasternaka (na podstawie korespondencji Jerzego Giedroycia i Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz Jerzego Stempowskiego i Marii Dąbrowskiej), Acta Polono-Ruthenica 2018 | Tom 2 Nr XXIII | 85-96.
Zygmunt Zbyrowski, Tragizm w powieści Borysa Pasternaka Doktor Żywago, „Studia Rossica Posnaniensia” 2015, vol. XL, cz. 2.
Dr Kyuney Takasayeva:
„Analiza sztuki współczesnej w Republice Sacha (Jakucja)”.
Zagadnienia do dyskusji:
Badanie, w jaki sposób współczesna sztuka regionu odzwierciedla i kształtuje tożsamość etniczną narodu Sacha. Szczególny nacisk zostanie położony na artystyczne wyrażenie związku z tradycją, naturą oraz dialog z globalnymi trendami artystycznymi. Uczestnicy zapoznają się ze współczesną sztuką kluczowych artystów Sacha i przeanalizują ich twórczość.
Literatura
Wirtualna wystawa artystów Sacha, kurator dr Kyunney Takasaeva – https://sakha.to-be-named.org/
Article: Symbolic Capital as a Brand Tool of Sociocultural Life (on the Material of the Northern Cities of the Republic of Sakha (Yakutia), 2021 – https://tiny.pl/94w7d-p2
Wojciech Lipiński, Wybory religijne i dyskusje o tożsamości w Republice Sacha, „Etnografia Polska”, t. LXIII, 2019, z. 1–2 –Kyunney Takasaeva, Reflections on Name and Identity: "What Do You See in My Name?" – https://tiny.pl/4fsr-h56
Kyunney Takasaeva, Chyskhaan: The Lord of the Cold and Global Climate Change (Ice Melting) (bilingual comic book in Sakha and English, 2020).
Dr Kyuney Takasayeva:
„Kultura na styku cywilizacji – przykład Republiki Sacha (Jakucji)”
Zagadnienia do dyskusji:
Analiza historycznych i współczesnych procesów wpływających na Jakucję jako wielokulturową przestrzeń. Omówienie współistnienia i wzajemnych wpływów różnych kultur oraz cywilizacji, które na przestrzeni wieków kształtowały tożsamość regionu.
Literatura
Vinokurova U. A., Yakovets Ju. V. Arctic Circumpolar Civilization. Novosibirsk, “Nauka” 2016. Wersja angielska w PDF (od str. 173): http://al.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/Arctic_circumpolar_civilisation.pdf
Debaty Artes Liberales, Tom XII – Uchodźstwo, migracje, diaspora – https://www.wuw.pl/product-pol-19654-Uchodzstwo-migracje-diaspora-EBOOK.html
Kyunney Takasaeva, Marta Czerwieniec-Ivasyk, Tomasz Ewertowski, Two Journeys to Siberia: Carceral Mobility, Social Change, and Mechanised Transport in Wacław Sieroszewski’s Writings – https://www.routledge.com/Transport-Revolution-and-Travels-to-Asia-1860s-1920s/Ewertowski-Forajter-Gromadzka/p/book/9781032723365
Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 2024 (L), Nr 1 (191), s. 145-165 – Dual Enclavity and Nomadicity. Life Trajectories of Kyrgyz Horse Racing Riders Working in Poland (we współpracy) – https://tiny.pl/6yzz798p
Debaty Artes Liberales, Tom IX, 2015 – Syberia: tradycja i modernizacja, red. Kamil Wielecki – http://www.al.uw.edu.pl/pliki/Debaty%20AL%20IX.pdf
Prof. dr hab. Jolanta Sujecka:
„Pamięć oficjalna i nieoficjalna na Bałkanach. Zabójstwa przez pomyłkę i morderstwa w obliczu prawa.”
Abstrakt i zagadnienia do dyskusji:
Prezentacja będzie ilustrowana przykładami z czasów przed II wojną światową, w okresie, kiedy na Bałkanach dominowały rządy autorytarne i kiedy zabijani byli politycy, ale także poeci. Prezentowane przykłady będą prowadziły do refleksji na pamięcią oficjalną i nieoficjalną. Spróbujemy się zastanowić, czy zmiana obrazu tych zdarzeń, i zmiana obrazu osób biorących w nich udział zależy wyłącznie od politycznych uwarunkowań, a może ma głębszy ukryty charakter ?
Динев, А. [Dinev, A.] (1951) Политичките убиства во Бугарија [Zabójstwa polityczne w Bułgarii], Новинарско Издавачко Предпријатие Илинден – Скопје.
Lyapov, F. (2021). Female Martyrs and Assassins: Local, National and Transnational Entanglements of Memory Politics in Contemporary Bulgaria [in:] Cultures and Politics of Remembrance: Southeast European and Balkan Perspectives, Skopje: forum ZFD (N. Trajanovski, P. Todorov, B. Volchevska, L. S. Risteski, Eds.). Skopje: forum ZFD, 81–88.
Pavlaković, V. (2021). Mixing the Dough for the Bread of Reconciliation’: Croat-Serb Relations and Croatia’s Commemorative Culture in: Cultures and Politics of Remembrance: Southeast European and Balkan Perspectives, Skopje: forum ZFD (N. Trajanovski, P. Todorov, B. Volchevska, L. S. Risteski , Eds.). Skopje: forum ZFD, 53–63.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Seminarium realizuje humanistyczny, społeczny i przyrodniczy moduł kształcenia.
Osoba studencka w zakresie wiedzy ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze, K_W01 ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W05
Osoba studencka w zakresie umiejętności potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny. K_U01
Wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawcze do analizy zjawisk kultury K_U05, potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym K_U08 potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców. K_U10
W zakresie kompetencji społecznych jest gotowa do kształcenia ustawicznego (lifelong learning) K_K01 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych K_K05, ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej. K_K07
Kryteria oceniania
Ocena pozytywna jest uwarunkowana systematycznym i aktywnym udziałem w zajęciach.
Przedmiotem oceny są: wartość merytoryczna, dyscyplina intelektualna i komunikatywność wypowiedzi dyskusyjnych, aktywnego udziału w dyskusji w czasie seminarium, referatu wygłoszonego przez studenta, oraz (opcjonalnie) krótkiej pracy na dowolnie zaproponowany przez studenta temat.
Literatura
Szczegółowe informacje dotyczące literatury źródłowej i literatury przedmiotu dotyczącej poszczególnych zagadnień zostaną podane przez wykładowców.
Opracowania ogólne i wprowadzające (do swobodnego i dowolnego wykorzystania):
Anderson Benedict, 1985, Imagined Communities, London.
Assman Aleida, Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2013.
Baszkiewicz Jan, 1993, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat. Mitologia i rzeczywistość społeczna, Warszawa.
Burszta Józef, 1973, Kultura ludowa – kultura narodowa, Warszawa.
Chałasiński Józef, 1968, Kultura i naród, Warszawa.
Chlebowczyk Józef, 1975, Procesy narodotwórcze we wschodniej Europie środkowej w dobie kapitalizmu od schyłku XVII w. do początków XX w., Warszawa-Kraków.
Gellner Ernest, 1984, Nations and nationalism, Oxford.
Hobsbawm Eric, Ranger Terence (eds.), 1983, The Invention of Tradition, Cambridge.
Jarosz Dariusz, 1998, Główne kierunki działalności państwa w zakresie stalinizacji wychowania dzieci w Polsce w latach 1948-1956, “Mazowieckie Studia Humanistyczne”, nr 2.
Kłoskowska Antonina, 1990, Narodowe i uniwersalne tendencje w kulturze symbolicznej, “Kultura I Społeczeństwo”, nr 1.
Kłoskowska Antonina (red.), 1990, Oblicza polskości, Warszawa.
Kula Marcin, 2003, Wybór tradycji, Warszawa.
Ossowski Stanisław, 1948, Więź społeczna i dziedzictwo krwi, Warszawa.
Popper Karl R., 1963, Krytycyzm i tradycja, „Znak”, nr 109 /110.
Shils Edward A., 1958, Tradition and Liberty: Antinomy and Interdepandance, “Ethics” vol. LXVIII, nr 3.
Shils Edward A., 1981, Tradition, Chicago.
Smith Anthony, 1979, Nationalism in the Twentieth Century, New York.
Smith Anthony, 2004, The Antiquity of Nations, Cambridge.
Smolicz Jerzy, 1987, Wartości rdzenne i tożsamość kulturowa, “Kultura I Społeczeństwo” nr 1, s. 59-75.
Szacki Jerzy, 1971, Tradycja. Zarys problematyki, Warszawa.
Szpociński Andrzej, 1983, Kanon historyczny, „Studia Socjologiczne” 4, (91), s. 129-146.
Tazbir Janusz, 1986, Szlaki kultury polskiej, Warszawa.
Tomaszewski Jerzy, 1985, Rzeczpospolita wielu narodów, Warszawa.
Traba Robert, 1999, Konstrukcja i proces dekonstrukcji narodowego mitu. Rozważania na podstawie analizy semantycznej polskich obchodów rocznic grunwaldzkich w XX wieku, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” nr 4.
Tradycja i współczesność. O kulturze artystycznej Polski Ludowej, Z prac Instytutu Sztuki PAN (Materiały sesji: Problemy kultury artystycznej w Polsce Ludowej, Warszawa, 3-4 lipca 1969), 1970, Warszawa.
Zaremba Marcin, 2001, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm, Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa.
Zaremba Marcin, 1997, Polski naród socjalistyczny - legitymizacja nacjonalistyczna w okresie stalinowskim, „Kultura i Społeczeństwo”, nr. 4.
Żmigrodzka Maria, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, oprac.
W cyklu 2025:
Szczegółowe informacje dotyczące literatury źródłowej i literatury przedmiotu dotyczącej poszczególnych zagadnień zostaną podane przez wykładowców. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: