Spotkania Starego i Nowego Świata 3700-CS-F-SSNS
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów (w tym także doktorantów), którzy wcześniej ukończyli podstawowy kurs języka hiszpańskiego pozwalający do samodzielnej lektury tekstów. Celem przedmiotu jest zarówno podniesienie kwalifikacji językowych, gdyż zajęcia prowadzone są w języku hiszpańkim, jak również zapoznanie uczestników ze źródłami dotyczącymi badań nad kształtowaniem się kultury iberoamerykańskiej w kontekście zderzenia kultur i komunikacji międzykulturowej. W toku zajęć poruszone zostaną tematy zarówno z Andów Środkowych, jak również z obszaru Ameryki Środkowej, które dotyczyć będą różnorodnych zagadnień związanych z problematyką spotkania Starego i Nowego Świata w perspektywie europejskiej, jak np. obraz tubylców i ich kultury, indiańskie zwyczaje, obrzędy i systemy wierzeń. Zajęcia mają charakter fakultatywny i stanowią przedmiot komplementarny do wykładów z cyklu Historia kultury iberoamerykańskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka będzie umieć:
• dokonać analizy i syntezy usłyszanego tekstu z różnych dziedzin nauki
• wyszukiwać przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, odszukiwać główną myśl poszczególnych akapitów i całego tekstu
• zabierać głos w dyskusji, argumentować, opiniować, zadawać pytania
• swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu
• prezentować wybrane zagadnienie korzystając z własnych notatek
• streszczać pisemnie informacje zawarte w tekstach akademickich
• dokonać analizy porównawczej różnych zjawisk socjologicznych
• przygotować i wygłosić prezentację z reprezentowanej dziedziny studiów
Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
K_W04, K_W06, K_W07
- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza;
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych;
- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych;
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01, K_U02, K_U03,
- interpretuje pisemnie i ustnie informacje przedstawione w formie graficznej, jeśli dotyczą znanego mu tematu.
- wyraża dość swobodnie i poprawnie swoją opinię na tematy znane, oraz związane z tematyką studiów i karierą zawodową, uzasadniając je w dyskusji.
- dokonuje syntezy przeczytanego tekstu bądź wypowiedzi usłyszanej, na przykład podczas wykładu, prezentacji, programu telewizyjnego, dotyczącej szerokiej tematyki życia społecznego, akademickiego i zawodowego.
- tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci opisu, rozprawki, sprawozdania, listu formalnego i nieformalnego.
- wygłasza, zgodnie z konwencją, prezentacje dotyczące tematów zawodowych i akademickich.
- nawiązuje rozmowę na tematy codzienne w sposób dość swobodny i zrozumiały, przy użyciu wymaganych kulturowo środków werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach formalnych i nieformalnych, zachowując odpowiedni rejestr językowy.
(Wiedza i postawy)
- wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach.
- sprawnie współpracuje w grupie, efektywnie wyznaczając sobie i innym zadania.
- identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia.
- akceptuje różnorodność postaw i opinii w kontaktach interpersonalnych.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01, K_K03, K_K05
- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych;
- poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego;
- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności, przygotowania do zajęć oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
Teksty analizowane w trakcie zajęć będą podawana każdorazowo przed zajęciami.
Literatura podstawowa:
M. Arguedas, El sueño del pongo, Lima 1965.
R. Bartida, El mito del salvaje, ”Ciencias” 60-61, Octubre 2000, Marco 2001.
C.I. Degregori (Ed.), No hay país más diverso. Compendio de Antropología peruana. IEP, Lima 2012.
G. Espino Relucé, La literatura oral o la literatura de tradición oral, Lima 2010.
E. García Barragán, La plástica Mexicana: transculturación e identidad, Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, http://www.seacex.es/Spanish/Publicaciones/119/america_mestiza_08_mexicana.pdf
C. Itier, El hijo del oso, la literatura oral quechua de la región del Cusco, Lima 2007.
M. León Portilla, Encuentro de dos mundos, [w:] Estudios de cultura Nahuatl, Mexico 1992.
L. Millones, Después de la muerte, voces del limbo y el infierno en territorio andino, Lima 2010.
A. Raimondi, El Peru: itínerarios de viajes, Lima 1929. http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/05819452100514940759079/index.htm
G. Taylor [red.], Ritos y tradiciones de Huarochirí, IFEA, Lima 2007.
J.Ch. Wiener, Peru y Bolivia, IFEA, Lima 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: