Short stories: teoria i praktyka pisania. Warsztaty z udziałem włoskich pisarzy 3700-CS-F-SS
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w teorię i praktykę pisania krótkich opowiadań. Pierwsze zajęcia będą poświęcone podstawom narratologii (glos narratora, punkt widzenia, czas narracji…). Następnie analizowane będą wybrane krótkie opowiadania, które posłużą studentom jako model i inspiracja do napisania własnych tekstów. W części warsztatowej kursu studenci będą ćwiczyć pisanie. Zajęcia będą współprowadzone ze znanymi i nagradzanymi włoskimi pisarzami, twórcami współczesnej literatury włoskiej (Giovanni D’Alessandro, Remo Rapino, Saverio Simonelli). To wyjątkowa okazja, aby poznać literaturę włoską w praktyce, a także ‒ razem z jej autorami uczyć się analizy i pisania krótkich opowiadań.
Zakres tematyczny:
Topics:
About writing (wybrane eseje)
Short stories (modele)
Rozpocząć i zakończyć narrację
Punkt widzenia
Konstrukcja bohatera
Akcja
Głos
Czasy narracyjne
Editing
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe (K_W04, K_W07)
- ma gruntowną znajomość podstaw narratologii oraz metod analizy tekstów literackich (K_W03)
- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie
uwzględniając ich kontekst historyczny i kulturowy (K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02)
- potrafi napisać krótkie opowiadanie w języku włoskim (K_U02)
- potrafi prezentować wybrane zagadnienie korzystając z własnych notatek (K_U01, K_U02, K_K05)
- swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (K_U01, K_U02, K_K01, K_K05)
- tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane (K_U02)
- identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia (K_K01, K_K05).
Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
K_W03, K_W04, K_W06, K_W07
- zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.
- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.
- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01, K_U02
- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01, K_K05
- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Zagadnienia teoretyczne będą sprawdzane ustnie, prace pisemne będą natomiast czytane i analizowane szczególnie pod kątem stylu i ekspresywności.
Kryteria oceny:
– związek wypowiedzi z tematem,
– wnikliwość analizy i interpretacji tekstów literackich,
– kompozycja tekstu.
Literatura
Raymond Queneau, Esercizi di stile
Italo Calvino, Lezioni americane
Umberto Eco, Sei passeggiate nei boschi narrativi
Angelo Marchese, L’officina del racconto
Jorge Luis Borges, L’invenzione della poesia
Raymond Carver, Il mestiere di scrivere
Raymond Carver, Niente trucchi da quattro soldi
Flannery O’Connor, Nel territorio del diavolo
Rainer Maria Rilke, Lettere ad un giovane poeta
Daniel Pennac, Come un romanzo
Gabriel García Marquez, Come si scrive un racconto
Julio Cortazar, Del racconto breve e dintorni
S. Brugnolo, G. Mozzi, Ricettario di scrittura creativa
Italo Calvino, Palomar
Italo Calvino, Le città invisibili
Giuseppe Pontiggia, Il residence delle ombre cinesi
Giuseppe Pontiggia, Nati due volte
Giuseppe Pontiggia, Vite di uomini non illustri
Dino Buzzati, Il colombre
Dino Buzzati, Sessanta racconti
Antonio Tabucchi, Piazza Italia
Erri De Luca, In nome della madre
Stefano Jacomuzzi, Cominciò in Galilea
Julio Cortazar, Bestiario
Raymond Carver, Da dove sto chiamando
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: