Śródziemnomorze w kinematografii 3700-CS-F-SMK
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:
w zakresie wiedzy:
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat
rodzajów i specyfiki podmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad Śródziemnomorza w kinematografii (dot. K_W01),
teorii i metodologii dyscyplin, które zajmują się studiami nad Śródziemnomorzem w kinematografii (dot. K_W05),
kultur wybranych regionów Śródziemnomorza (dot. K_W08),
najważniejszych twórców kultury europejskiej w odniesieniu do regionów Śródziemnomorza (dot. K_W09),
współczesnych kierunków rozwoju badań nad kulturami regionów Śródziemnomorza (K_W11),
w zakresie umiejętności:
wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł na temat Śródziemnomorza w kinematografii (dot. K_U01),
interpretować dzieło sztuki wizualnej na temat Śródziemnomorza (dot. K_U04),
zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa na temat Śródziemnomorza w kinematografii (dot. K_U05),
zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze w odniesieniu do Śródziemnomorza w kinematografii (dot. K_U06),
uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze na temat Śródziemnomorza (dot. K_U07),
w zakresie kompetencji społecznych:
jest gotów do uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych w odniesieniu do Śródziemnomorza (dot. K_K02),
uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy, szczególnie zaś w regionach Śródziemnomorza (dot. K_K05),
zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K06),
zrozumienia podstawowych wyzwań związanych z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych w odniesieniu do Śródziemnomorza (dot. K_K07),
zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza (dot. K_K08).
Student rozumie zagadnienia związane z kulturami Śródziemnomorza zarówno w odniesieniu do epok dawnych, jak i współczesności (K_W01). Rozumie i zna zagadnienia związane z kulturami wybranych regionów Śródziemnomorza; dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza (K_W04). Zna i rozumie główne zjawiska życia kulturalnego w wybranych regionach Śródziemnomorza (K_W05). Potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, przeprowadza krytyczną analizę źródeł, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia (K_U01). Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym (K_U02). Potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej w formie ustnego wystąpienia. Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie (K_U03). Jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form (K_K04).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego w nich udziału. Liczba dopuszczalnych nieobecności – dwie; trzecią i czwartą nieobecność można zaliczyć; powyżej czterech nieobecności przedmiot nie będzie zaliczony.
Literatura
1001 filmów, które musisz zobaczyć, 2007.
Historia kina, t. 2, Kino klasyczne, 2011.
Tadeusz Miczka, Kino włoskie. Słowo/obraz terytoria, 2009.
Tadeusz Miczka, Dziesięć tysięcy km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 roku do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, 1992.
Tadeusz Miczka, W Cinecittà i okolicach, 1993.
Maria Kornatowska, Fellini, 2003.
Elżbieta Królikowska, Śladami Buñuela. Kino hiszpańskie, 1988.
Od Manzoniego do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, 2012.
Od Boccaccia do Tabucchiego Od Boccaccia do Tabucchiego, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, 2012
Od Cervantesa do Pereza-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej, red. Alicja Helman, Kamila Żyto, 2011.
Patrycja Włodek, Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: