Metamorfozy Antyku. Recepcja starożytności w polskiej powieści fantastycznej i tekstach muzyki alternatywnej 3700-CS-F-MARS
Osoby uczestniczące:
- podczas pierwszego bloku zajęć (3 lub maksymalnie 4) zapoznają się z interdyscyplinarnymi metodami badań literackich, z najważniejszymi praktykami kulturowymi dawnego Rzymu i Grecji na podstawie wybranych opracowań z dziedziny antropologii religii i kultury oraz studiując wybrane fragmenty tekstów źródłowych w przekładzie. Podstawą wstępnej pracy będą opracowania takich autorów jak Erich Auerbach, Roland Auguet, Walter Burkert, Jean Duvignaud, Emile Durkheim, George Frazer, Renee Girard, Pierre Grimal, oraz Claude Levi-Strauss, Michael West. Po zapoznaniu się z przydatnym do wspólnych analiz aparatem pojęć i metodologią badań.
– poznają podstawowe typy intertekstualności (ze szczególnym uwzględnieniem tych zaproponowanych przez G. Genette’a) i nabywają umiejętności identyfikacji znanych sobie motywów antycznych w tekstach nowożytnych na poziomie językowym, literackim i kulturowym
– zapoznają się z antycznymi archetypami postaci, konstruktami opowieści, obyczajami i „zabobonami”, które stały się często wykorzystywanym motywem literackim oraz przetrwały w różnie zmienionych formach do czasów współczesnych;
– nabywają ogólną wiedzę o literaturze dawnej i współczesnej wykorzystującej wątki recepcyjne;
– zapoznają się z dorobkiem literackim wybranych twórców literatury greckiej i rzymskiej (w przekładzie – znajomość greki i łaciny nie jest wymogiem sine qua non) oraz poznają jej wpływ na współczesną literaturę
- Oraz, co jest najistotniejsze dla konwersatorium, badają teksty kultury z XX i XXI wieku (ze szczególnym uwzględnieniem powieści Andrzeja Sapkowskiego, Jacka Piekary, Artura Baniewicza, Mai Lidii Kossakowskiej oraz tekstów utworów muzyki alternatywnej twórców takich jak David Bowie, Nick Cave i wielu innych) pod kątem obecności różnych wariantów recepcji kultury antycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka
w zakresie WIEDZY zna i rozumie:
– K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
– K_W04 podstawową terminologię z zakresu antropologii kultury
– K_W05 teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą
– K_W06 powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych
– K_W07 zagadnienia dotyczące recepcji antyku
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI Osoba uczestnicząca potrafi:
– K_U02 interpretować tekst literacki nawiązujący do dziedzictwa antyku
– K_U03 opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury antycznej w epokach późniejszych
- K_U04 interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki
- K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
- K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/studentka
– K_K01 uświadomienia sobie potrzeby i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej
– K_K06 zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych
– K_K07 zrozumienia podstawowych wyzwań związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
- K_K08 zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
- K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Na bieżąco sprawdzana jest znajomość wymaganych zagadnień (podawanych z minimum 7-14 dniowym wyprzedzeniem), stopień zrozumienia fragmentów tekstu i umiejętność analizowania go za pomocą narzędzi badawczych poznanych podczas pierwszych 3 lub 4 spotkań. Brana jest pod uwagę aktywność (przygotowanie indywidualne) na zajęciach a także jakość przygotowanej prezentacji zaliczeniowej.
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
Auerbach, E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu
Auguet, R. Cruelty in the ancient Roman world
Burkert, W. Stwarzanie świętości
Collins, D. Magic in the ancient Greek world
Czerwiński, M., Magia, mit i fikcja
Duvignaud, J., Dar z niczego. Szkic o antropologii daru
Girard, R. Sacrum i przemoc
Grimal, P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej
Kocur, M. We władzy teatru
Propp, W., Morfologia bajki
West, M. Wschodnie oblicze Helikonu
Prace zbiorowe: (wybrane rozdziały)
Antropologia Antyku Greckiego
Antropologia Kultury
Teksty źródłowe:
(teksty w języku polskim)
Andrzej Sapkowski – Trylogia Husycka
Artur Baniewicz – Pogrzeb Czarownicy
Jacek Piekara, Damian Kucharski – Necrosis. Przebudzenie
Maja Lidia Kossakowska- Żarna Niebios
(teksty w języku angielskim):
John Keats – Lamia
Edgar Allan Poe – To Helen, The Coliseum, A Sonnet To Science
Angela Carter – Peter And The Wolf (ze zbioru opowiadań Black Venus)
Nick Cave – Leviathan, The Lyre Of Orpheus, Spell
David Bowie – Width Of a Circle, Quicksand, Fame, Baal’s Hymn, Blackstar
Christopher Johnsson / Thomas Karlssen – To Mega Therion, Cults Of The Shadows, Invocation of Naamah,
W cyklu 2025Z:
Podstawowa literatura przedmiotu: Auerbach, E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu Teksty źródłowe: (teksty w języku polskim) (teksty w języku angielskim): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: