Hiszpania. Nazwa i idea na przestrzeni wieków 3700-CS-F-HNI
Wykład na temat historii Hiszpanii od czasów prehistorycznych do współczesności. Główny nacisk zostanie położony na kwestię nazwy „Hiszpania” i jej ewolucję na przestrzeni wieków.
Celem wykładu historii Hiszpanii jest nie tylko przegląd najważniejszych zagadnień związanych z dziejami tego iberyjskiego państwa, ale także dogłębna analiza wydarzeń, procesów historycznych i ruchów politycznych, które – jak się okazało z upływem czasu – wpłynęły na zmianę pojęcia „Hiszpania”.
Zajęcia będą prowadzone w układzie chronologiczno-rzeczowym, w ramach dwunastu podstawowych tematów.
Temat 1: Pierwsi mieszkańcy Półwyspy Iberyjskiego.
Temat 2: Romanizacja Półwyspu Iberyjskiego (III w. p.n.e. – V n.e.).
Temat 3: Hiszpania wizygocka i początki feudalizmu (VI-VIII w.).
Temat 4: Al-Andalus. Królestwa chrześcijańskie (VIII-XIV w.).
Temat 5: Hiszpańska unia dynastyczna: Królowie Katoliccy (1474-1516).
Temat 6: Narodziny i zmierzch Imperium (XVI-XVII w.).
Temat 7: Nowa dynastia: Burbonowie w Hiszpanii (XVIII w.).
Temat 8: Hiszpańska Wojna o Niepodległość. „Naród pod bronią” (1808-1814).
Temat 9: Konstytucjonalna jedność monarchii.
Temat 10: Tworzenie się państwa liberalnego (1843-1868) i państwa demokratycznego (1868-1874).
Temat 11: Nacjonalizmy i pojęcie Hiszpanii w wieku XX.
Temat 12: Historia Hiszpanii z dzisiejszej perspektywy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:
w zakresie wiedzy:
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat
rodzajów i specyfiki podmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad regionami Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_W01),
teorii i metodologii dyscyplin, które zajmują się studiami nad regionami basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_W05),
kultur wybranego regionu basenu Morza Śródziemnego – Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_W08),
najważniejszych twórców kultury europejskiej w odniesieniu do regionu Morza Śródziemnego – Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_W09),
współczesnych kierunków rozwoju badań nad kulturami regionów basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (K_W11),
w zakresie umiejętności:
wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł na temat regionów basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U01),
zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa na temat regionów Śródziemnomorza, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U05),
zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze w odniesieniu do regionów basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_U06).
w zakresie kompetencji społecznych:
jest gotów do uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych w odniesieniu do regionów basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_K02),
uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy, szczególnie zaś w regionach basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_K05),
zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K06),
zrozumienia podstawowych wyzwań związanych z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych w odniesieniu do regionów basenu Morza Śródziemnego, w tym Hiszpanii śródziemnomorskiej (dot. K_K07),
zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza, w tym hiszpańskiego (dot. K_K08).
Kryteria oceniania
Uczestnicy otrzymują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na zajęciach. Dla chętnych – w celu uzyskania wyższej oceny niż dostateczna – będzie możliwość napisania krótkiej pracy pisemnej, która zostanie następnie oceniona.
Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć. Większa liczba nieobecności uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
Literatura
Bennasar, Bartolomé, Historia de los españoles, 2 vols., Barcelona 1989.
Domínguez Ortiz, Antonio, España. Tres milenios de Historia, Madrid 2000.
García de Cortázar, Fernando, Biografía de España, Barcelona 1998.
--- Los mitos de la Historia de España, Barcelona 2004.
--- Historia de España. De Atapuerca al euro, Barcelona 2004.
García de Cortázar, Fernando (Dir.), Memoria de España, Madrid 2004.
García de Cortázar, Fernando and González Vesga, José Manuel, Breve Historia de España, Madrid 1994.
Marías, Julián, España inteligible. Razón histórica de las Españas, Madrid 2002.
Miłkowski, Tadeusz and Machcewicz, Paweł, Historia Hiszpanii, Wrocław 1998.
Palacio Atard, Vicente (Ed.), De Hispania a España. El nombre y el concepto a través de los siglos, Madrid 2005.
Pérez, Joseph, Historia de España, Barcelona 1999.
España. Reflexiones sobre el ser de España, Madrid 1997.
Ubieto, Antonio; Reglá, Juan; Jover, José María y Seco, Carlos, Introducción a la Historia de España, Barcelona 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: