- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Herencia hostórica, cultura i política de España - Dziedzictwo historyczne, kultura i polityka Hiszpanii 3700-CS-DHH24-OG
Prowadzone w języku hiszpańskim konwersatorium poświęcone jest dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego. W ramach konwersatorium przeanalizowane zostaną wybrane, najistotniejsze zagadnienia związane z historią, kulturą i polityką Hiszpanii w ramach dwóch bloków tematycznych, dotyczących: hiszpańskiej „czarnej legendy”, w tym inkwizycji, walki z Anglią, odkrycia, podboju i kolonizacji Ameryki, a także samej Hiszpanii oraz jej deklarowanej i rzeczywistej roli w obronie chrześcijaństwa.
Blok tematyczny 1
Hiszpańska „czarna legenda”: inkwizycja hiszpańska; Filip II Habsburg; Krzysztof Kolumb; hiszpański podbój Ameryki i konkwistadorzy; debata na temat kolonizacji Ameryki.
Blok tematyczny 2
Hiszpania i obrona chrześcijaństwa: Karol V Habsburg, ostatni krzyżowiec; obrona Śródziemnomorza; wojny we Flandrii.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:
w zakresie wiedzy:
ma wiedzą na temat obecności kultury grecko-rzymskiej w Hiszpanii oraz świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w ich kulturze (dot. K_W01).
rozumie wagę zachowania dziedzictwa kulturowego Europy, w tym Hiszpanii (dot. K_W01).
zna główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej w odniesieniu do współczesnej Hiszpanii, związane z nimi współczesne metodologie i terminologie oraz najnowsze wyniki badań (dot. K_W02).
posiada poszerzoną wiedzę na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii, dostrzega ich historyczne uwarunkowania (dot. K_W02).
posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii (dot. K_W03).
zna i rozumie główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury, w tym kultury politycznej, w Hiszpanii (dot. K_W05).
ma uporządkowaną wiedzę na temat ewolucji życia kulturalnego w Hiszpanii (dot. K_W05).
zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą, w tym dziedzictwem historycznym, kulturą i polityką Hiszpanii (dot. K_W06).
nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących Hiszpanii (dot. K_W06).
w zakresie umiejętności:
potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zjawisk kultury dotyczących dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz dokonać ich oceny, uwzględniając ich znaczenie, a także oddziaływanie w procesach historycznych i kulturowych (dot. K_U02).
potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (dot. K_U02).
potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii (dot. K_U03).
potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii (dot. K_U03).
potrafi zaplanować i zorganizować pracę grupową / zespołową na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii oraz wziąć w niej udział w różnych rolach (dot. K_U04).
potrafi zaplanować i zrealizować proces własnego rozwoju poprzez zdobycie umiejętności samodzielnej analizy wysłuchanej prezentacji albo przeczytanego tekstu w języku hiszpańskim poziomie B2+ (dot. K_U05).
w zakresie kompetencji społecznych:
jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego (dot. K_K01)
rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).
jest gotów do poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego dotyczącego dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii (dot. K_K03).
jest gotów do świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form (dot. K_K04).
jest gotów do uczestniczenia w dyskusji na temat dziedzictwa historycznego, kultury i polityki Hiszpanii; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
Zna i rozumie
K_W01 tematy obecności kultury grecko-rzymskiej w kulturach późniejszych epok i współczesności.
K_W02 główne tendencje rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie.
KW_03 pogłębione metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.
KW_05 główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury w Polsce i wybranym regionie, ze szczególnym uwzględnieniem własności intelektualnej.
K_W06 powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.
Potrafi
K_U01 samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.
K_U02 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno[1]kulturowym.
K_U03 przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców.
K_U04 zaplanować i zorganizować pracę grupową (określenie celów, etapów, ról, dobór metod). Potrafi wziąć udział w pracy zespołowej w różnych rolach.
K_U05 zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej.
Jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
K_K03 poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.
K_K04 świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form.
K_K05 uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach;
Liczba dopuszczalnych nieobecności: dwie;
Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć indywidualnie.
Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Najważniejsze pozycje:
ALVAR EZQUERRA, Alfredo, Juan Sebastián Elcano (1476?-1526), Madrid 2016.
ALVAR EZQUERRA, Alfredo, Austrias: Imperio, poder y sociedad, Madrid 2023.
CÉSPEDES DEL CASTILLO, Guillermo. América Hispánica (1492-1898), Madrid 2009.
DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio. Historia de los moriscos. Vida y tragedia de una minoría, Madrid 1993.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Felipe II y su tiempo, Barcelona 2014.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Isabel la Católica, Madrid 2003.
JUDERÍAS, Julián. La leyenda negra. Estudios acerca del concepto de España en el extranjero, Madrid 1974.
KAMEN, Henry. El gran duque de Alba, Madrid 2004.
MARTÍNEZ MONTES, Luis Francisco. España, una historia global, Madrid 2018.
ROCA BAREA, María Elvira. Imperiofobia y Leyenda negra. Roma, Rusia, Estados Unidos y el Imperio Español, Madrid 2019.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: