Warsztat badawczy antropozoologa w praktyce - 2024/25 3700-AZm-L3-7-WBAP24
Celem zajęć jest zapoznanie studentów od strony praktycznej z podstawami warsztatu pracy antropozoologa. Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z instytucjami, środowiskiem pracy i relacjami międzyludzkimi z którymi może się spotkać antropozoolog. W ramach warsztatów studenci będą odwiedzać wybrane ośrodki, instytucje lub organizacje zajmujące się zwierzętami i zapoznawać się z warsztatem pracy w terenie i laboratorium od strony praktycznej na konkretnych przykładach.
Planowane są spotkania w ramach trzech modułów, które odpowiadają trzem różnym aspektom pracy antropozoologa, oraz kończącego zajęcia spotkania podsumowującego. Moduł INTERWENCJE (9 i 16 października) poświęcony zostanie pracy w placówkach zajmujących się doraźną pomocą zwierzętom. PRZESTRZEŃ WSPÓLNA (23 i 30 października) dotyczyć będzie relacji międzygatunkowych w mieście. Natomiast moduł BADANIA (6 i 13 listopada), zaznajomi studentów i studentki ze specyfiką badań terenowych i laboratoryjnych.
PLAN SPOTKAŃ
I. Moduł INTERWENCJE
1. 7 października: Wizyta w schronisku w Korabiewicach
Tematyka zajęć: historia placówki, kulisy funkcjonowania schroniska dla zwierząt w Polsce, sytuacja świń w Polsce, psychologia i behawior zwierząt.
2. 14 października: Wizyta w Ośrodku Rehabilitacji Zwierząt prowadzonym przez Lasy Miejskie w Warszawie.
Tematyka zajęć: specyfika i wyzwania związane z funkcjonowaniem jednostki zajmującej się rehabilitacją zwierząt. Studenci będą mogli bezpośrednio i na własne oczy zapoznać się z instytucją i specyfiką jej działania, przyjrzeć się procesowi rehabilitacji zwierząt oraz uzyskać cenną wiedzę od praktyków zajmujących się tym problemem na terenie miasta Warszawy
II. Moduł PRZESTRZEŃ WSPÓLNA
3. 21 października: Zajęcia z architektami z grupy Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis)
Tematyka zajęć: Warsztat ma ujawnić potencjał myślenia o przyszłości Warszawy dzięki łączeniu wiedzy z różnych dziedzin. Jak umiejętności studentów antropozoologii (z zakresu relacji człowiek-zwierzę) mogą wspierać działania architektów (historycznie nastawionych na kształtowanie przestrzeni podporządkowanych potrzebom ludzi) tak by razem projektować wielogatunkowe miasto? Warsztat ma zmapować tematy robocze i proponować spekulacje.
4. 28 października: Warsztaty z Fundacją "Szklane Pułapki" (Agnieszka Gołębiowska, Katarzyna Udrycka, Krzysztof Tabernacki )
Tematyka zajęć: przyczyny kolizji ptaków z szybami, skala zjawiska oraz sposoby minimalizowania takich zdarzeń. Jak rozpoznać, że ptak uderzył w szybę, jak pomóc ofierze kolizji, kiedy niezbędna jest pomoc lekarza weterynarii? W jaki sposób aktywizować społeczeństwo do działań na rzecz ochrony przyrody? Podczas prezentacji zostaną pokazane przykłady siedlisk w budynkach Kampusu Głównego UW i okolic. Omówione będą też zagrożenia dla ptaków, jakie mogą wiązać się z zasiedleniem obiektów eksploatowanych przez człowieka.
III. Moduł BADANIA
5. 4 listopada
6. 18 listopada
Prowadzące: Kinga Stępniak i Iga Kwiatkowska z Wydziału Biologii UW
Moduł obejmie dwa bloki zajęć: zajęcia terenowe i laboratoryjne. 4 listopada udamy się na spacer do Puszczy Kampinoskiej, gdzie nauczymy się tropić wilki i spróbujemy pozyskać genetyczne próbki od nich pochodzące. Drugim etapem będą zajęcia laboratoryjne (18 listopada) polegające na analizie prób genetycznych zebranych wcześniej w terenie.
Na zajęciach terenowych studenci nauczą się rozpoznawania tropów napotkanych w lesie, zbioru i zabezpieczania prób oraz obsługi fotopułapki do monitoringu wilka w jego naturalnym środowisku. Poznają również pojęcie krajobrazu strachu oraz omówiony zostaje wpływ człowieka na ekologię wilka.
Na zajęciach laboratoryjnych nauczą się z kolei technik stosowanych w biologii molekularnej, poznają zasady pracy w sterylnych warunkach oraz przykłady wykorzystania metod genetycznych w badaniu biologii zwierząt.
IV. 25 listopada: spotkanie podsumowujące (online)
Niestandardowa częstotliwość: zajęcia będą się odbywały w pięciogodzinnych blokach w poniedziałki w godzinach 11-14.45 w następujących terminach:
7 października
14 października
21 października
28 października
4 listopada
18 listopada
25 listopada
UWAGA: część zajęć ma formę wyjazdową. Podane powyżej godziny nie obejmują czasu dojazdu/przyjazdu do i z miejsca odbywania się zajęć. Dokładne godziny zbiórki i powrotu do Warszawy będą podawane przez prowadzącą w cyklu dydaktycznym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KW_05
KU_08
KK_01, KK_02, KK_04, KK_08
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- Rozumie rolę prawa, obyczajów i moralności jako regulatorów relacji pomiędzy ludźmi a zwierzętami
Umiejętności: absolwent potrafi
- Potrafi ustawicznie aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
- Jest gotów do śledzenia, krytycznego analizowania i kształtowania postaw wobec zwierząt
- Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
- Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej
- Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach)
Z uwagi na niestandardową częstotliwość spotkań organizowanych w 5-godzinnych blokach, dopuszczalna jest nieobecność na 1 bloku zajęciowym.
Literatura
Podana przez Wykładowcę w aktualnym cyklu dydaktycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: