Podstawy neurobiologii 3700-AZm-L2-8-PN
Wykład rozpocznie omówienie fizycznych i chemicznych podstaw funkcjonowania komórek występujących w układzie nerwowym. Następnie omówione zostaną sposoby przekazywania sygnału pomiędzy nimi ze szczególnym uwzględnieniem roli synapsy. Przedstawiona zostanie budowa, fizjologia i ewolucja ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, różnorodność neurotransmiterów, rola ośrodków nerwowych i łuku odruchowego. Integracja informacji zostanie przedstawiona na przykładzie rozpoznawania i analizy obrazu w układzie wzrokowym oraz percepcji i przetwarzania informacji bólowej. Omówione zostaną podstawowe mechanizmy emocji, rola układu nagrody i limbicznego w ich powstawaniu. W drugiej części wykładu omówione zostaną wybrane zagadnienia zaawansowanych procesów nerwowych zaangażowanych w integrację procesów wewnątrz organizm, komunikację międzyosobniczą oraz przetwarzanie informacji ze środowiska. Przedstawione zostaną również podstawowe nieinwazyjne metody badania układu nerwowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po wykładzie student zna:
- podstawowe pojęcia stosowane w neurobiologii,
- budowę i funkcjonowanie podstawowych elementów układu nerwowego
- podstawowe mechanizmy przetwarzania informacji w układzie nerwowym
- różnorodność sposobów reagowania zwierząt na bodźce pochodzące ze środowiska
Umiejętności:
Po wykładzie student potrafi
- wykazać związek pomiędzy złożonością układu nerwowego a środowiskiem i trybem życia zwierząt
- wytłumaczyć mechanizmy integracji i przetwarzania informacji w układzie nerwowym
- omówić podstawy procesów emocjonalnych u zwierząt
Kompetencje społeczne:
Po zajęciach student
- rozumie potrzeby zwierząt wynikające z procesów neurofizjologicznych w nich zachodzących
- zna nieinwazyjne metody badania układu nerwowego oraz możliwości i ograniczenia ich stosowania
- rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa
- krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
Efekty kierunkowe:
KW_10 Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych
KU_08 Potrafi aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności
KK_02 Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
KK_04 Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych
KK_08Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest końcowy egzamin pisemny zdany na ocenę pozytywną. Egzamin końcowy obejmuje zagadnienia poruszane na wykładzie.
Literatura
- Sadowski B. - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN 2006
- Matthews G. G., Neurobiologia. Od cząsteczek i komórek do układów., PZWL, 2000
- Konopacki J., Kowalczyk T., Bocian R., Podstawy fizjologii zwierząt, Wydawnictwo UŁ, 2018
- Longstaff A., Krótkie wykłady – neurobiologia, PWN, 2002
- Striedter GF., Neurobiology – a functional approach, Oxford University Press, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: