Wokół antropocenu 3700-AZm-L2-10-WA
Konwersatorium „Wokół antropocenu” ma za zadanie zapoznać studentów z nową epoką w dziejach planety — antropocenem i szeregiem aspektów teoretycznych i praktycznych z nim związanych. Szczególny nacisk zostanie położony na status i miejsce zwierząt w refleksji nad antropocenem, kwestii teoretycznych i etycznych, które wiążą się z relacjami pomiędzy ludzkimi i nie-ludzkimi zwierzętami w dobie kryzysu klimatycznego. Omówimy takie zagadnienia, jak zjawisko Szóstego Wielkiego Wymierania, chów przemysłowy i jego relacje z kryzysem klimatycznym oraz społeczno-kulturowy wymiar inwacji biologicznych. Przyjrzymy się także nowym podejściom badawczym wobec nie-ludzkich zwierząt, przede wszystkim z obszaru refleksji posthumanistyki i humanistyki środowiskowej. Wymienione problemy omawiać będziemy z perspektywy styku różnych dyscyplin i dialogu, w jaki wchodzą różne obszary badawcze.
Celem zajęć jest jak najszersze nakreślenie wieloaspektowych studiów nad antropocenem i wskazanie dalszych możliwości badań naukowych, jakie stwarza styk humanistyki, nauk społecznych i ścisłych w obszarze badań nad zwierzętami i ich relacjami z ludźmi. Student/ka zyska wiedzę z obszaru najbardziej palących problemów współczesnego świata związanych z trwającą katastrofą klimatyczną, jak również narzędzia krytyczne, by aktywnie włączać się w prowadzone debaty międzyobszarowe.
Program zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne + wprowadzenie do tematyki kursu
Część I. Czym jest antropocen?
2. Antropocen: zarys problematyki
Ewa Bińczyk, rozdział „Początki debaty na temat antropocenu” w: Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
3. Antropocen widziany z przyszłości
Naomi Oreskes, Eric Conway, „Upadek cywilizacji zachodniej”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
4. Epoka człowieka czy kapitalizmu?
Jason W. Moore, „Narodziny taniej natury” w: Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2021.
5. Natura w antropocenie
William Cronon, „The trouble with wilderness: or, getting back to the wrong nature”, Environmental history 1/1996, 7-28.
6. Czas antropocenu/czas w antropocenie
Dipesh Chakrabarty, „Anthropocene time”, History and Theory, 57/2018, 5-32.
7. Dezinformacja i denializm klimatyczny
Ewa Bińczyk, rozdział „Retoryka dezinformacji” w: Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018,
* film dokumentalny Merchants of Doubt (2014), reż. Robert Krenner
8. Petrokultury: energia i paliwa kopalne
1. Juliusz Ćwieluch, „Bełchatów: sprawiedliwa transformacja?”, Pismo 11/2021, 14-39.
2. Sheena Wilson, Adam Carlson, Imre Szeman (ed.), Petrocultures. Oil, Politics, Culture, McGill-Queen’s University Press, Montreal 2017 [fragment].
9. Nowy wspaniały antropocen? Ekomodernizm, geoinżyniernia i technooptymizm
Ewa Bińczyk, rozdziały „Różne oblicza antropocenu”, „Plany awaryjne antropocenu” i „Retoryczne pułapki technooptymizmu” w: Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Część II: Zwierzęta w antropocenie
10. Homogenizacja ekosystemów i inwazje biologiczne
Yvonne Baskin, rozdział „Reuniting Pangea” w: The plague of rats and rubbervines. A growing threat of species invasions, Island Press 2003.
11. Chów przemysłowy vs klimat
“Meat Atlas. Facts and Figures about the Animals We Eat”, Heinrich Boll Stiftung, 2021.
Film dokumentalny Cowspiracy: the sustainability secret (2014), reż. Kip Andersen, Keegan Kuhn.
12. Wielkie wymieranie w antropocenie
Agata Kowalewska, “Szóste wymieranie”, Tutoring Gedanensis 4(2)/2019 58-63.
13. Jaka przyszłość dla międzygatunkowej wspólnoty? + podsumowanie kursu
Lars Gertenbach, Jörn Lamla, Stefan Laser, „Eating ourselves out of industrial excess? Degrowth, multi-species conviviality and the micro-politics of cultured meat”, Anthropological Theory 21/3, 2021.
14. Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe:
KW_07 - Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt i środowiska we współczesności
KW_09 - Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczególnie tych, które ingerują w globalne środowisko przyrodnicze
KU_02 - Potrafi diagnozować główne spory ideologiczne wokół katastrofy klimatycznej, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca zwierząt w antropocenie
KK_02 - Jest gotowy/a do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych związanych z kryzysem środowiskowym z poszanowaniem odmiennych poglądów
KK_09 - Jest gotowy/a do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych związanych z antropoceniem i katastrofą klimatyczną
Efekty kierunkowe:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
KW_07, - Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian
KW_09 - Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczególnie tych, które ingerują w środowisko przyrodnicze i dobrostan zwierząt
Umiejętności: absolwent potrafi
KU_02 - Potrafi diagnozować główne spory ideologiczne wokół statusu zwierząt i ich wykorzystania przez człowieka na przestrzeni dziejów
KU_08 - Potrafi aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
KK_02 - Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
KK_04 - Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej
KK_09 - Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych
Kryteria oceniania
50% aktywność na zajęciach, 50% test zaliczeniowy
Limit nieobecności w semestrze: 2.
W przypadku 3-5 nieobecności w semestrze osoba może te nieobecności zaliczyć w formie ustnej (rozmowa o tematach, na których studentk_ka był(a) nieobecny/a). W przypadku więcej niż 5 nieobecności w semestrze nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Literatura
Yvonne Baskin, rozdział „Reuniting Pangea” w: The plague of rats and rubbervines. A growing threat of species invasions, Island Press 2003.
Ewa Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Dipesh Chakrabarty, „Anthropocene time”, History and Theory, 57/2018, 5-32.
William Cronon, „The trouble with wilderness: or, getting back to the wrong nature”, Environmental history 1/1996, 7-28.
Juliusz Ćwieluch, „Bełchatów: sprawiedliwa transformacja?”, Pismo 11/2021, 14-39.
Lars Gertenbach, Jörn Lamla, Stefan Laser, „Eating ourselves out of industrial excess? Degrowth, multi-species conviviality and the micro-politics of cultured meat”, Anthropological Theory 21/3, 2021.
Agata Kowalewska, “Szóste wymieranie”, Tutoring Gedanensis 4(2)/2019 58-63.
Jason W. Moore, Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2021.
“Meat Atlas. Facts and Figures about the Animals We Eat”, Heinrich Boll Stiftung, 2021.
Naomi Oreskes, Eric Conway, „Upadek cywilizacji zachodniej”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Sheena Wilson, Adam Carlson, Imre Szeman (red.), Petrocultures. Oil, Politics, Culture, McGill-Queen’s University Press, Montreal 2017 [fragment].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: