Wprowadzenie do problematyki zwierzęcej w filozofii 3700-AZm-L1-7-WPZF
Wykład ma na celu pokazanie szerokiej panoramy zagadnień związanych z tym, w jaki sposób zwierzęta były ujmowane w myśli filozoficznej w przeszłości i współcześnie. Jednocześnie, wykład stanowić ma wstęp do filozofii, a zatem zawierał będzie informacje o najważniejszych nurtach, podejściach, postaciach i dziełach, podane przez pryzmat problemu zwierzęcości.
Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów pierwszego roku z najważniejszymi podejściami filozoficznymi w obrębie animal studies. Teksty zostały dobrane w taki sposób, żeby przedstawić i skonfrontować ze sobą sposoby myślenia o zwierzętach wywodzące się zarówno z tradycji anglosaskiej, jak i filozofii „kontynentalnej”. Spotkania poświęcone będą wspólnej analizie wybranych tekstów filozoficznych z dziedziny animal studies, z którymi studenci będą się zapoznawać samodzielnie przed zajęciami.
Podczas drugiego semestru uczestnicy zajęć przygotują cztery krótkie argumentacyjne prace (ok. 300-400 słów) na tematy związane z analizowanymi tekstami. Szczegółowe informacje dotyczące prac studenci otrzymają podczas zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:
Wiedza:
Zna podstawy filozofii środowiskowej, filozofii umysłu, filozofii nauki i etyki
Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian
Rozumie przyrodnicze, ekonomiczne, prawne, społeczne i polityczne uwarunkowania relacji między ludźmi a zwierzętami
Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych
Orientuje się w zasobach sztuki, literatury, języka i filozofii w zakresie refleksji nad zwierzętami i zwierzęcością
Umiejętności:
Potrafi, z perspektywy różnych dyscyplin, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę
Potrafi diagnozować główne spory ideologiczne wokół statusu zwierząt i ich wykorzystania przez człowieka na przestrzeni dziejów
Potrafi - w kontekście społecznym i etycznym - analizować i interpretować dzieła artystyczne oraz zjawiska i procesy kulturowe dotyczące zwierząt
Potrafi aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej
Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych
KW_03, KW_07, KW_08, KW_10, KW_13
KU_01, KU_02, KU_05, KU_08
KK_02, KK_04, KK_08
Kryteria oceniania
Sprawdziany cząstkowe / Prace pisemne
Literatura
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: