Etologia zwierząt 3700-AZm-L1-2-ET
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące zachowań zwierząt kręgowych i bezkręgowych w powiązaniu z innymi elementami ich biologii, w tym: wybór siedliska, znajdowanie pokarmu, zachowania obronne, aktywność ruchowa, funkcjonowanie narządów zmysłu, uczenie się, komunikacja, emocje i osobowości u zwierząt. Obejmuje też poznanie podstawowych metod badania behawioru zwierząt. Omówiona zostanie również biologia i ekologia wybranych gatunków kręgowców, ze szczególnym uwzględnieniem ich roli i znaczenia dla człowieka. Poruszone zostaną zagadnienia dotyczące skutków antropopresji, synantropizacji, barier antropogenicznych i gatunków inwazyjnych. Ćwiczenia obejmą naukę rozpoznawania najważniejszych przedstawicieli rodzimej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem teriofauny, ornitofauny i herpetofauny, w tym gatunków rzadkich i chronionych.
Na ćwiczenia składa się kilka bloków tematycznych. Poszczególne części mają różny charakter: 1. seminaryjny i obejmują opracowanie i przedstawienie materiału literaturowego przez studenta, 2. eksperymentalny i polegają na zaplanowaniu i przeprowadzeniu doświadczenia obejmującego bezpośrednią obserwację zwierząt różnych gatunków oraz na analizie i prezentacji otrzymanych wyników, 3. obserwacji terenowych prowadzonych w ramach projektu semestralnego, 4. obserwacji terenowych podczas warsztatów wyjazdowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:
Wiedza - absolwent:
Zna podstawy psychologii porównawczej i zoopsychologii oraz biologicznych podstaw zachowań
Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych
Umiejętności - absolwent:
Potrafi aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności
Kompetencje społeczne - absolwent:
Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej
Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych
KW_02, KW_10
KU_08
KK_02, KK_04, KK_08
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
• Aktywność podczas dyskusji i zaangażowanie w realizację doświadczeń.
• Ustne prezentacje wybranych problemów biologicznych na podstawie poleconych przez prowadzącego publikacji naukowych lub dobranych samodzielnie materiałów źródłowych.
• Pisemne i ustne prezentacje wyników badań przeprowadzonych podczas zajęć.
Ocena zostanie wystawiona jako średnia z uzyskanych podczas zajęć ocen.
Literatura
• Alcock J. 2005. Animal behaviour. Sinauer
• Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. 2001. Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej. PWN (wybrane zagadnienia)
• Krebs J.R., Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN (wybrane zagadnienia)
• Martin P., Bateson P. 1986. Measuring behaviour. An introducory guide. Cambridge University Press (wybrane zagadnienia)
• Sadowski B. 2007. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN (wybrane zagadnienia)
• Szarski H. 1998. Historia Zwierząt Kręgowych. PWN wybrane zagadnienia)
• Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, wybrane zagadnienia)
• Weiner J. 1998. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. PWN
• anglojęzyczne artykuły naukowe polecone przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: