Wykorzystanie zwierząt w dziejach cywilizacji 3700-AZm-L1-13-WKDC
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Relacja człowiek-zwierzę w społecznościach zbieracko-łowieckich
2. Początki udomowienia zwierząt i jego wpływ na relacje międzygatunkowe
3. Postrzeganie zwierząt w kulturze europejskiej w starożytności i średniowieczu
4. Rola zwierząt w czasach kolonializmu i w początkach nowoczesności
5. Zwierzę jako maszyna: logika chowu przemysłowego
6. W poszukiwaniu doskonałości: ideologia pracy hodowlanej
Powyższe zagadnienia, omawiane na podstawie lektur, będą stanowiły punkt wyjścia do dyskusji, ale także do aktywności warsztatowych (praca w grupach, analiza dyskursu medialnego, debata oksfordzka, tworzenie tekstu prasowego etc), które mają na celu kształtowanie wszechstronnych
kompetencji studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:
Wiedza:
Rozumie rolę prawa, obyczajów i moralności jako regulatorów relacji pomiędzy ludźmi a zwierzętami
Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian
Rozumie przyrodnicze, ekonomiczne, prawne, społeczne i polityczne uwarunkowania relacji między ludźmi a zwierzętami
Umiejętności:
Potrafi, z perspektywy różnych dyscyplin, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę
Potrafi diagnozować główne spory ideologiczne wokół statusu zwierząt i ich wykorzystania przez człowieka na przestrzeni dziejów
Potrafi aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do śledzenia, krytycznego analizowania i kształtowania postaw wobec zwierząt
Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej.
Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych.
KW_05, KW_07, KW_08
KU_01, KU_02, KU_08
KK_01, KK_02, KK_04, KK_08
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach – 50%
Test zaliczeniowy – 50%
Limit nieobecności w semestrze: 2.
W przypadku 3-5 nieobecności w semestrze osoba może te nieobecności zaliczyć w formie ustnej (rozmowa o tematach, na których studentk_ka był(a) nieobecny/a). W przypadku więcej niż 5 nieobecności w semestrze nie ma możliwości zaliczenia zajęć
Literatura
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: