Sylwetki zwierząt w refleksji etycznej i antropologicznej u Homera 3700-AZ-FAK-SZH
Celem kursu jest analiza obecności i funkcji zwierząt w Iliadzie i Odysei Homera. W trakcie zajęć studenci badają różnorodne sposoby przedstawiania zwierząt – jako towarzyszy ludzi, metafor, znaków, przeciwników i ofiar – a także ich symboliczne, kulturowe i emocjonalne znaczenie. Interpretacja tekstów odbywa się w kontekście starożytnej zoologii, religii, mitologii, a także antropologii i ekokrytyki.
Zajęcia są zachętą do krytycznego czytania eposów homeryckich z perspektywy relacji człowiek–zwierzę i są wprowadzeniem, do zjawiska odwierciedlania i kształtowania sposobu postrzegania zwierząt w kulturze. W trakcie zajęć będziemy czytać fragmenty Homera w przekładzie, jak i poznamy nazwy najczęściej pojawiających się zwierząt w j. greckim (dla chętnych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
-zna najważniejsze zwierzęce motywy i metafory w Iliadzie i Odysei (KW_13; P6S_WG)
-Rozumie kontekst kulturowy i religijny, w jakim funkcjonują zwierzęta w eposach homeryckich (K_W11; P6S_WG)
-Posiada wiedzę interpretacji tekstów kultury antycznej (KW_07; P6S_WG)
Umiejętność: student
-Potrafi analizować tekst literacki z perspektywy animal studies i klasycznej symboliki (KU_01)
-Umie powiązać przedstawienia zwierząt z konkretnymi wartościami i ideami kultury greckiej (KU_02)
- potrafi samodzielnie sformułować i opracować problem badawczy odnośnie poznanych tekstów (KU_06)
Kompetencje społeczne: student
Wykazuje refleksyjność wobec relacji człowiek–zwierzę (KK_06; P6S_KO)
Włącza się w dyskusję na temat interpretacji literackich i kulturowych (KK_03; P6S_KK P6S_KO)
Szanuje etyczny wymiar badań naukowych (KK_04; P6S_KR )
Kryteria oceniania
W pod uwagę będzie brany czyny udział w zajęciach (40%) oraz praca semestralna (60%)
Literatura
Homer, Iliada tłum. K. Jeżewska (lub inny przekład)
Homer, Odyseja, tłum. J. Parandowski (lub inny przekład), Czytelnik Warszawa 1967 (i późniejsze wyd)
A.Bierl, Character, Narrator, and Simile in the Iliad, Cambridge University Press 2004
Heath, J. The Talking Greeks: Speech, Animals, and the Other in Homer, Aeschylus, and Plato, Cambridge University Press 2005
R. Mayhew,Aristotle's Lost Homeric Problems: Textual Studies, Oxford University Press 2019
https://www.literarymatters.org/17-2-homeric-dogma-of-dogs-and-men-in-the-iliad-and-odyssey/
M. Clarke, Between Lions and Man:Images of the Hero in the Iliad, Greek, Roman and Byzntine Studie t 36 1995, s 137-159
M. Miziur-Moździoch, Lew, który nie ryczy? Obraz lwa u Homera, Wratislaviensium Studia Classica, t 4 2015, s. 69-84
A. Bonnafe, Poésie, nature et sacré I, Homère, Hésiode et le sentiment grec de la nature, Maison de l'Orient, Lyon 1984.
P. Johnston et al. (eds.), Animals in Greek and Roman Religion and Myth.Cambridge Scholars Publishing 2016
G L. Campbell, The Oxford Handbook of Animals in Classical Thought and Life, Oxford University Press 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: