Zbadaj świat Geralta: światotwórstwo i transmedialność w uniwersum Wiedźmina 3700-AL-ZSG-qTM
Zajęcia pomyślano jako wymagające wcześniejszego zapoznania się z omawianymi tekstami, w szczególności Sagą o Wiedźminie. Przydatna będzie również znajomość gier wideo i serialu. Kluczowym zagadnieniem będzie poszukiwanie narzędzi analizy transmedialnego uniwersum Wiedźmina oraz praca nad grupowymi projektami badawczym. Efektem pracy seminaryjnej będzie prezentacja wyników prowadzonego przez cały semestr projektu analizującego wybrane zagadnienie w kontekście przeczytanej literatury krytycznej oraz przykładów ze świata Wiedźmina. Zajęcia przyczynią się do rozwoju kompetencji badawczych w zakresie transmedialności i kultury współczesnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wiedza:
a) K_W01 – zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze
b) K_W04 – rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
c) K_W05 – zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
d) K_W06 – zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
e) K_W09 – zna podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego
- umiejętności (U)
a) K_U01 – potrafi selekcjonować i dokonać krytycznej analizy informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
b) K_U02 – potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
b) K_U03 – potrafi skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu kultury
c) sformułować problem badawczy
d) K_U05 - potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
e) K_U06 – potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
f) K_U07 – potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
g) K_U09 – potrafi zaplanować i zrealizować działania o charakterze performatywnym
e) K_U10 – posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2
f) potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
- kompetencji społecznych (K)
a) K_K01 – jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
b) K_K02 – jest gotów do podejmowania pracy zespołowej
b) K_K03 - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
c) K_K04 – ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
d) K_K05 – jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań, odpowiedzialny i przedsiębiorczy
e) K_K06 – jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
d) K_K07 – przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
e) K_K08 – docenia bogactwo kultury
f) K_09 - jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
g) K_K10 – szanuje wymiar etyczny badań naukowych
h) K_K11 – respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, praca nad projektem badawczym, prezentacja wyników badań – ocena spójności wywodu, zgodności z faktami i z praktykami przyjętymi w pracy akademickiej oraz krytycznego myślenia
Literatura
a) literatura podmiotu:
Sapkowski, Andrzej, Ostatnie życzenie (1992)
---, Miecz przeznaczenia (1993)
---, Krew Elfów (1993)
---, Czas pogardy (1995)
---, Chrzest ognia (1996)
---, Wieża Jaskółki (1996)
---, Pani Jeziora (1999)
b) Wywiady z twórcą:
Andrzej Sapkowski, wywiad w Nowej Fantastyce, nr 12/2019
- ---, wywiad w Nowej Fantastyce, nr 1/2022
- ---, wywiady na kanale Netflix na Youtube, nr 1/2022
c) gry wideo:
CD Project RED, Wiedźmin (2007)
CD Project RED, Wiedźmin 2: Zabójcy królów (2011)
CD Project RED, Wiedźmin 3: Dziki gon (2015)
d) komiksy:
Maciej Parowski, Bogusław Polch, Danuta Polch, „Geralt” (1993)
---, „Mniejsze zło” (1993)
---, „Ostatnie życzenie” (1994)
Paul Tobin, Joe Querio, „Wiedźmin: Dom ze Szkła” (2015)
Paul Tobin, Joe Querio, „Wiedźmin: Dzieci lisicy” (2015)
e) gry planszowe:
CD Project RED, Wiedźmin: Gra przygodowa (2014)
f) paper and pen RPG
Michał Marszalik, Maciej Nowak-Kreyer, Michał Studniarek, Tomek Kreczmar, Wiedźmin: gra wyobraźni. Czas Pogardy. Wojny z Nilfgaardem (2001)
Joanna i Maciej Szaleniec, Michał Marszalik, Maciej Nowak-Kreyer, Michał Studniarek, Tomek Kreczmar, Wiedźmin: gra wyobraźni. Miecz przeznaczenia (2002)
g) seriale:
Heritage Films, Marek Brodzki (reżyseria), Michał Szczerbic (scenariusz), Wiedźmin (2002)
Lauren Schmidt Hissrich, The Witcher (2019-2023)
h) literatura przedmiotu:
Frelik, Paweł, Kultury wizualne science fiction (fragmenty) (książka skupia się na SF, ale wnioski, szczególnie dotyczące specyfiki medium gry oraz transmedialności można odnieść również do fantasy) (2017)
Goggin, Joyce, „Transmedia Storyworlds, Literary Theory, Games” (2018)
Kłosiński, Michał, Przygody cyfrowego tułacza: interpretacje groznawcze (2023)
Maj, Krzysztof, „O strukturze świata w narracyjnych grach wideo” (2021)
Suvin, Darko, „O poetyce gatunku science fiction” (artykuł przedstawia koncepcję „wyobcowania poznawczego”, którą według niektórych autorów można odnieść do fantastyki ogólnie, bez ograniczania się do SF) (tłumaczenie 2019, oryg. 1972)
The Routledge Companion to Video Game Studies, red. Mark J. P. Wolf, Bernard Perron (2023):
a) Bjarke Liboriussen, „Game Labor”
b) Andrew Burn, „Role-playing”
c) Mark Hayse, „Ideology”
The Cambridge Companion to Fantasy Literature, red. Edward James, Farah Mendelsohn (2012):
a) Edward James, „Tolkien, Lewis and the explosion of genre fantasy”
b) Mark Bould, Sherryl Vint, „Political readings”
c) W. Senior, „Quest fantasies”
d) Kari Maund, „Reading the fantasy series”
The Routledge Companion to Imaginary Worlds, red. Mark Wolf (2018):
a) Lily Alexander, „The Hero’s Journey”
b) Mark J. P. Wolf, „World Design”
c) Lars Konzack, „Escapism”
d) Lily Alexander, „Genre”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: