- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zagadnienia formalnej strony pracy dyplomowej (spis rzeczy, odsyłacze, poprawność języka) 3700-AL-ZFSP-OG
Zajęcia służące wsparciu osób studiujących – w budowaniu odpowiedniej kompozycji pracy, a także wykończaniu pracy dyplomowej, tj. w jej technicznym opracowaniu.
Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”, pośrednio kwestii technicznych dotyczą również punkty pierwszy i drugi: „Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?” i „Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.” Proponowane zajęcia poświęcone są aspektom związanym z kompozycją wywodu, a także aspektom technicznym, redakcyjnym; wiele zajęć kursu ma stricte warsztatowy charakter.
W trakcie zajęć studentki i studenci poznają podstawowe szablony narracji o charakterze naukowym (pracy dyplomowej, ale także prezentacji ustnej, np. konferencyjnej), a także będą ćwiczyć wprowadzanie odsyłaczy (system oksfordzki a system harwardzki) i tworzenie poprawnego w zapisie spisu rzeczy – bibliografii (w zależności od obranego w pracy systemu). Elementem zajęć, przy czym wprowadzanym w dość ograniczonym zakresie z uwagi na rozległość tematu i konieczność priorytetyzowania innych kwestii, będą zagadnienia dotyczące poprawności językowej: stylu, najczęstszych błędów popełnianych w tekstach pisanych, anglicyzmów itp. Innymi poruszanymi w toku zajęć zagadnieniami będą: odpowiednie formułowanie tytułu pracy czy wystąpienia (jego adekwatność w stosunku do treści wypowiedzi pisemnej lub ustnej), narzędzia do tworzenia spisu treści czy prezentacji oraz aspekty układu i podziału treści w tekście dyplomowym (wstęp, rozdziały wprowadzające, rozdziały analityczno-interpretacyjne, zakończenie).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W08 zna podstawowe zasady pisemnej komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_W09 zna podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego, zwłaszcza dotyczące własności intelektualnej i cytatu
K_U13 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej, odpowiednio wskazując źródło w tekście
K_U14 wykorzystywać narzędzia cyfrowe w pracy akademickiej – w budowaniu tekstu
K_U07 redagować pracę dyplomową, tj. prezentować wyniki indywidualnej, względnie zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U08 przygotować prace pisemne (dyplomowe) uwzględniające elementarne wymogi poprawności redakcyjnej, stawiane pracom akademickim
K_K11 respektuje prawa własności intelektualnej
K_K01 jest gotów/owa do podejmowania kształcenia przez całe życie w zakresie pracy nad poprawnością własnego języka
Kryteria oceniania
- formalny aspekt: odpowiednia liczba obecności (dopuszczalne 4 nieobecności, 5. nieobecność uniemożliwia zaliczenie przedmiotu; 2 pierwsze nieobecności bez konsekwencji, 3. i 4. – konieczne specjalne zaliczenie danego spotkania);
- oddawanie terminowe zadań domowych (od 4. spotkania – na każde kolejne zajęcia zadawane jest około 12-punktowe ćwiczenie z formułowania przypisów);
- przygotowywanie na każde zajęcia krótkiego omówienia wybranej porady z Poradni PWN (https://sjp.pwn.pl/poradnia);
- aktywność (ważna składowa oceny końcowej),
- ocena z testu końcowego (zaliczenie od połowy uzyskanych punktów)
Literatura
J. Bralczyk, Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, wybór, adaptacja i red. I. Sroczyńska-Niwicz, il. A. Sitnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (i kolejne wydania).
Ł. Mackiewicz, 497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny, konsultacja językowa Joanna Ginter, Elbląg 2018.
Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006, tu zwłaszcza r.1: „Siedem kanonów stylu komunikatywnego” (A. Wolański).
E. Wolańska i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009.
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 (i inne wydania).
[Redakcja PWN], Zasady pisowni i interpunkcji, https://sjp.pwn.pl/zasady/Zasady-pisowni-i-interpunkcji;713485.html.
Poradnia Językowa PWN, https://sjp.pwn.pl/poradnia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: