Bo to zła esencjalistka była - feministyczne warsztaty teoretyczno-literackie 3700-AL-ZEFW-qTM
W trakcie zajęć studentki będą miały okazję zapoznać się z klasycznymi tekstami teorii feministycznej oraz z tym, jak poruszane przez nie problemy ujawniają się w literaturze. Część spotkań odbywać się będzie w formule warsztatowej - w oparciu o teksty literackie i teoretyczne studentki pracować będą nad autorskimi tekstami.
W pierwszej kolejności uruchomiona zostanie refleksja nad kluczowymi teoriami i projektami drugiej fali feminizmu. Ukazana zostanie jej geneza, tło historyczno-społeczne, a także znaczenie dla rozwoju literatury, sztuki, teorii czy filozofii feministycznej. Omówione zostaną również napięcia między anglo-amerykańskimi teoretyczkami, a francuskimi filozofiami feministycznymi lat siedemdziesiątych, czyli écriture féminine. Celem będzie również namysł nad ciągłością i aktualnością myśli feministycznej. Poszczególne bloki poświęcone będą takim zagadnieniom, jak: pisanie ciałem, pojęcie troski, szaleństwo, czarne feminizmy i współczesne spojrzenie na drugą falę.
Na zajęciach zastanowimy się nad użytecznością podziału myśli feministycznej na fale oraz nad krytyką, z jaką spotyka się druga fala feminizmu. Poddamy dyskusji sposoby myślenia o historii teorii feministycznej oraz postawimy sobie pytanie o jej znaczenie dzisiaj.
Głównymi celami kursu jest zapoznanie studentek z wybranymi nurtami myśli feministycznej, wskazanie na różnice i powiązania między nimi, a także poszukiwanie tego, jak realizują się one na przestrzeni literatury. Każdy zaproponowany blok zajęciowy będzie składał się kolejno z zajęć poświęconych wprowadzeniu teoretycznemu opartemu na lekturze ważnego tekstu z historii teorii feministycznej, spotkaniu poświęconemu lekturze zaproponowanego tekstu literackiego z wykorzystaniem omawianych wcześniej narzędzi teoretycznych oraz z warsztatów, na których studentki będą miały okazję pracować na własnych tekstach literackich.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć:
Wiedza
Studentka zna:
- podstawową terminologię, trudności i kwestie sporne związane z problematyką feminizmu (K_W01, K_W02)
- rozumie zależności i różnice pomiędzy kolejnymi falami feminizmu, a także przecięcia między teorią a literaturą (K_W04)
- zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07)
Umiejętności
Studentka potrafi:
- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01)
- dokonać analizy tekstów naukowy i artystycznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02)
- rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy związane z pojęciem feminizmu (K_U04)
- interpretować utwory artystyczne oraz wyjaśniać właściwe kulturze artystycznej zjawiska i procesy, prezentując wyniki swych dociekań w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym (K_U08)
Kompetencje społeczne
Studentka:
- jest gotowa do poznawania nowych metod badawczych (K_K03)
- świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, rozumiejąc wagę poszczególnych jego elementów, organizacyjnych i merytorycznych, oraz rozumiejąc zarówno konieczność poszukiwania rozwiązań alternatywnych dla istniejącego ładu artystycznego, jak i potrzebę utrzymywania elementów tradycji artystycznej (K_K09)
Kryteria oceniania
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.
Podstawowym warunkiem otrzymania oceny jest obecność. Możliwe są dwie nieobecności w semestrze. Trzecia i czwarta nieobecność wymagają już zaliczenia indywidualnego.
Na ocenę końcową składają się trzy elementy:
1. ocena ciągła - przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów
2. rozmowa zaliczeniowa - rozmowa końcowa będzie stanowiła podsumowanie aktywności podczas zajęć, dyskusję na temat prac pisanych na część warsztatową w kontekście wybranych tekstów teoretycznych.
3. przygotowywanie krótkich tekstów na część warsztatową zajęć.
Proponowana ocena końcowa będzie stanowiła wypadkową oceniania ciągłego i zaliczenia końcowego. Ocenie ciągłej będzie podlegało studenckie przygotowanie i aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura:
Szopa K. 2019. Awangardowe wyzwania teorii feministycznych [w:] Płeć awangardy, red. A. Kałuża, M. Baron-Milian, K. Szopa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 367-382.
Cixous H. 1993. Śmiech Meduzy, tłum. Anna Nasilowska, “Teksty Drugie”, nr 4/5/6, s. 147-166
Showalter E. 1997. Hystories: Hysterical Epidemics and Modern Media, Columbia University Press, New York.
Gumbs A. P. 2024. Niezatapialne. Czarny feminizm i ssaki morskie, Wydawnictwo Współbycie.
Vergès F. 2024. Feminizm dekolonialny, Wydawnictwo Współbycie.
Noddings N. 2013. Caring: A Relational Approach to Ethics and Moral Education, University of California Press, California.
Hill Collins P. 2000. Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment, Routledge, New York-London.
Zürn U. 2021. Trąby Jerychońskie, Wydawnictwo Drzazgi, Śliwice.
Berlin L. 2023. Instrukcja dla pań sprzątających, Wydawnictwo Czarne, Warszawa.
Mueller J. 2021. Hista & her sista, Biuro Literackie, Stronie Śląskie.
Morrison T. 2023. Umiłowana, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Literatura dodatkowa:
Irigaray L. 1985. Speculum of the Other Woman, Cornell University Press, New York.
Showalter E. 1987. The Female Malady: Women, Madness, and English Culture, Little Brown Book Group, Boston.
Miller N.K. 2006. Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, tłum. Kłosińska K., Kłosiński K. [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. Burzyńska A., Markowski M.P., Kraków.
Borkowska G. 1995. Metafora drożdży : co to jest literatura/poezja kobieca, “Teksty Drugie”, nr 3/4, s. 31-44.
Kłosińska K. 2006. Miniatury. Czytanie i pisanie kobiece, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Devereux C.. 2014. Hysteria, Feminism, and Gender Revisited: The Case of the Second Wave, „English Studies in Canada” nr 1.
Nicholson L., red., 1997. The Second Wave. A Reader in Feminist Theory, Routlege, New York-London.
Archer Mann S., Huffman D. J. 2005. the Decentering of Second Wave Feminism and the Rise of the Third Wave, “Science & Society”, nr 69, s. 56-91.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: