- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wojna w tekstach kultury 3700-AL-WTK-OG
Aktualnie się toczące groźne konflikty wojenne (Ukraina, Izrael) powinny ożywić nasze myślenie o tym trudnym aspekcie ludzkiej kondycji.
Wątki wojenne w tekstach kultury zapisały się w urzędowych raportach wojskowych i politycznych, ale utrwaliły też pamięć osobistych doświadczeń walki, opowieści ofiar wojen i osób postronnych, mają też obszerną warstwę obserwacji drugiego rzędu, czyli „obserwacji obserwacji”, na co się składają wiedza i wyobrażenia na temat wojny. Jedne i drugie służą poznaniu tego fenomenu, jak również wyrażają takie czy inne jego rozumienie.
Odtworzymy te procesy poznawcze zbierając przykłady tych świadectw zapisane w źródłach, badanych (klasyfikowanych pojęciowo) przez różne nauki humanistyczne. Aby od razu wprowadzić pewien porządek i nie zagubić ważnej dziedziny poznania, przeprowadzimy obserwacje w kolejnych systemach kulturowych składających się na naszą cywilizację: kultura artystyczna, religijna, intelektualna i polityczna, umieszczonych na tle życia codziennego. Prezentowane przez studentów obserwacje będziemy na bieżąco analizować i interpretować stosując narzędzia teoretyczne nauk humanistycznych (poetyka, retoryka, semantyka, historia sztuki), dzięki czemu w końcowej pracy na zaliczenie każdy nada swojemu początkowemu wkładowi obserwacyjnemu dojrzałą formę naukową.
Oba te aspekty należą do wiedzy o komunikacji naukowej (K_W08). Sposób cytowania i wykorzystania cudzych materiałów (zdjęć, tekstów), będzie przedmiotem instruktażu z zakresu zasad prawa autorskiego (K_W09).
Udział w zajęciach będzie wymagać poznania aparatu pojęciowego nauk humanistycznych jako części kultury intelektualnej (K_W01); zastosowania tych narzędzi teoretycznych do analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05); wyrobienia biegłości w patrzeniu na obiekt badania z punktu widzenia (warsztatu) różnych dyscyplin (K_W07).
Wkład pracy studenta to 2 godziny pracy samodzielnej jako przygotowanie lektury do dyskusji na seminarium raz w tygodniu, oraz uczestnictwo w dwugodzinnych zajęciach. Razem to 4gt X 15 = 60 g/semestr
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student_ka zna i rozumie: (K_W01); (K_W05); (K_W07), (K_W08), (K_W09)
- podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze
- podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
- najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
- podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
- podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego
W zakresie umiejętnści student_ka potrafi: K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U11, K_U13, K_U14
- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
- sformułować problem badawczy
- prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
- przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców
- potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
- wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
W zakresie kompetencji społecznychi student_ka jest gotów_wa do: K_K02, K_K03, K_K08, K_K07, K_K09, K_K11
- jest gotów do podejmowania pracy zespołowej
- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
- docenia bogactwo kultury
- jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
- jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
- respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Wkład w gromadzenie obserwacji będzie oceniany pod kątem trafności i kompletności dostarczonego przez studenta opisu obserwowanego obiektu.
Poziom zdobytej wiedzy i umiejętności będzie ustalany zgodnie z oceną poziomu końcowego opracowania przez studenta własnych obserwacji, po ich konceptualizacji i teoretycznej interpretacji.
Zaliczenie przedmiotu wynika z pozytywnej oceny pracy studentów w każdej z pięciu trzytygodniowych faz zajęć – ich wkłądu w dostarczanie obserwacji, ich lematyzacja jako motywów narracyjnych, ich interpretacja historyczno-kulturowa).
Poziom zdobytej wiedzy i umiejętności będzie ustalany zgodnie z oceną poziomu końcowego opracowania przez studentów własnych początkowych obserwacji, po ich konceptualizacji jako motywów w odpowiednich tekstów kultury, i ich teoretycznej interpretacji. Wystawiony stopień będzie zaliczał przedmiot. Ocena niedostateczna będzie wymagała pisemnej poprawki.
Literatura
Poniżej podane pozycje bibliograficzne służą jedynie lepszemu zrozumieniu programu zajęć, zarysowanemu w niniejszym sylabusie.
Aron, Raymond, Pokój i wojna między narodami, przeł. A. Mielczarek, Warszawa 1995
Clausewitz, Carl von, O wojnie, tłum. A. Ciechowicz, L. Koc, Kraków 2006
Michał Krauze, Bogdan M. Szulc (red.), Sztuka wojenna. Konteksty teoretyczne i praktyczne, Toruń 2000
Katarzyna Kremplewska, Wojna oraz jej antropologiczne i kulturowe przesłanki w porównawczym ujęciu René Girarda, Giorgia Agambena, George’a Santayany i Arnolda J. Toynbeego
Kulturowe oblicza wojny, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” nr 2(95)/2017
https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw-no-9912022
Elżbieta Olzacka, WOJNA A KULTURA. Nowożytna rewolucja militarna, w Europie Zachodniej i Rosji, Kraków
Parker, Geoffrey (red.), Historia sztuki wojennej. Od starożytności do czasów współczesnych, tłum. E. Marczak, Warszawa 2008
Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, Gliwice 2004:
Weart, Spencer, R., Bez wojny: Dlaczego państwa demokratyczne nie walczą ze sobą?, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2001
Wymagająca przestudiowania literatura przedmiotu będzie dostosowana do wyników poszukiwań studentów w fazie gromadzenia obserwacji (Laboratorium). Odpowiednio też opracowania monograficzne i teoretyczne będą dostosowane do korpusu badawczego oraz do poziomu studentów (znajomość języków obcych), będą podane w toku zajęć. Znalezienie adekwatnych opracowań będzie zresztą częścią pracy studentów. Wskazówki do poszukiwań źródeł możliwych obserwacji będą udzielane na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: