Wstyd, strach i smutek. Wprowadzenie do teorii afektywnych 3700-AL-WSS-qDP
Uwaga! Prawie wszystkie teksty obowiązkowe dostępne będą wyłącznie w języku angielskim. Do udziału w zajęciach konieczna jest więc taka znajomość tego języka, która umożliwi lekturę i analizę tekstów akademickich o różnym stopniu złożoności.
Nasze zajęcia poświęcone będą afektom, zwłaszcza w ich wymiarze społecznym. Wyjdziemy od bliskiej i dokładnej analizy samego pojęcia, potem przejdziemy do relacji afektu i ciała, a następnie do pracy z afektami radości i smutku, a także mniej intensywnymi, ale bardziej kłopotliwymi afektami codzienności.
Do zaliczenia przedmiotu studenci i studentki będą potrzebowali około 75 godzin lekcyjnych: 30 godzin na udział w zajęciach oraz 45 godzin na przygotowanie niezbędnych materiałów, tj. referatu i lektur zadanych na kolejne spotkania.
Proponowana kolejność lektur i zagadnień:
Blok I: Afekty. Wprowadzenie
Wprowadzenie: “Mężczyźni nie rozmawiają o uczuciach”, czyli o związku teorii afektywnej z teorią feministyczną.
Blok II: Pojęcia: afekty, uczucia i emocje
Benedykt Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008 (fragmenty).
Gilles Deleuze. Spinoza: filozofia praktyczna. Tłum. J. Brzeziński. Wydawnictwo Naukowe PWN 2014 (fragmenty).
Brian Massumi. “Autonomia afektu”. Tłum. A. Lipszyc. Teksty Drugie 6, 2013: s. 112-135.
Ruth Leys. “The Turn to Affect: A Critique”. Critical Inquiry 37 (3), 2011: s. 434–72.
Blok III: Afekty i ciało
Gregory J. Seigworth, Melissa Gregg. “An Inventory of Shimmers.” W: The Affect Theory Reader, Melissa Gregg, Gregory J. Seigworth (red.), Duke University Press 2010, s. 1–25.
Teresa Brennan. The Transmission of Affect. Cornell University Press 2004 (fragmenty).
Blok IV: Afekty radości
Sara Ahmed. ”Happy Objects”. W: The Affect Theory Reader, Melissa Gregg, Gregory J. Seigworth (red.), Duke University Press 2010, s. 29-51.
Ben Anderson, “Becoming and Being Hopeful: Towards a Theory of Affect,” Environment and Planning D 24, 2006: s. 733-52.
Blok V: Afekty smutku
Elspeth Probyn. Blush: Faces of Shame. University of Minnesota Press 2005 (fragmenty).
Ann Cvetkovich. Depression: A Public Feeling. Duke University Press 2012 (fragmenty).
Blok VI: ‘Brzydkie uczucia’ i afekty codzienności
Lauren Berlant. “Okrutny optymizm.” Tłum. K. Bojarska, Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej 11, 2015: s. 1–34.
Kathleen Stewart. Ordinary Affects. Duke University Press 2007 (fragmenty).
Sianne Ngai. Ugly feelings. Harvard University Press 2005.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu toku zajęć studenci i studentki:
1. umieją wymienić i omówić główne założenia i pojęcia teorii afektywnych (K_W01);
2. znają stanowiska czołowych autorek i autorów związanych z teoriami afektywnymi (K_W06);
3. potrafią dokonać analizy różnych rodzajów tekstów teoretycznych z zakresu filozofii czy nauk o kulturze, które poświęcone są afektom (K_U02);
4. umieją formułować opinie na temat tekstów teoretycznych dotyczących analizy afektów, wskazując na siłę czy słabość zawartych w nich argumentów (K_U07);
5. potrafią samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony, poddać analizie tekst pisemny o charakterze naukowym w języku angielskim dotyczący relacji pomiędzy afektami a sytuacją społeczną (K_U02);
6. są gotowi do poznawania nowych metod badawczych (K_K03);
7. rozumieją rolę krytycznej refleksji nad afektami i są gotowi do świadomego uczestniczenia w dyskusji toczącej się w społeczeństwie obywatelskim (K_K09).
Kryteria oceniania
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.
Podstawowym warunkiem otrzymania oceny jest obecność. Możliwe są dwie nieobecności w semestrze i te nie niosą ze sobą konieczności zaliczania pominiętej partii materiału. Trzecia i czwarta nieobecność wymagają już zaliczenia indywidualnego. Powinno się ono odbyć w przeciągu dwóch tygodni od opuszczonego spotkania. Nieprzygotowanie do zajęć traktowane jest tak samo jak nieobecność.
Na ocenę końcową składają się dwa elementy:
1. przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów (60% oceny);
2. przygotowanie referatu na zajęcia (40% oceny).
Proponowana ocena końcowa będzie stanowiła wypadkową oceniania ciągłego i oceny referatu. Ocenie ciągłej będzie podlegało studenckie przygotowanie i aktywność na zajęciach. Referaty będą wygłaszane przez osoby uczestniczące na kolejnych zajęciach począwszy od IV bloku tematycznego.
Zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem każda z osób uczestniczących przygotuje 10 minutowy referat przedstawiający propozycję analizy zjawiska społecznego lub zjawiska kulturowego. Analiza ta powinna koncentrować się na afekcie omawianym na danych zajęciach. Propozycję referatu należy omówić z prowadzącą najpóźniej tydzień przed datą jego wygłoszenia.
Literatura
Proponowana literatura:
1. Ahmed, S. The Cultural Politics of Emotion. Edinburgh University Press 2014.
2. Ahmed, S. The Promise of Happiness. Duke University Press 2010.
3. Anderson, B. “Becoming and Being Hopeful: Towards a Theory of Affect,” Environment and Planning D 24, 2006: s. 733-52.
4. Balibar, É. Spinoza i Polityka. Tłum. A. Staroń. Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.
5. Berlant, L. Cruel Optimism. Duke University Press 2011.
6. Berlant, L. “Okrutny optymizm.” Tłum. K. Bojarska, Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej 11, 2015: s. 1–34.
7. Berlant, L., K. Stewart. The Hundreds. Duke University Press 2019.
8. Brennan, T. The Transmission of Affect. Cornell University Press 2004.
9. Cvetkovich, A. Depression: A Public Feeling. Duke University Press 2012.
10. Damasio, A. (2005). W poszukiwaniu Spinozy: radość, smutek i czujący mózg. Tłum. J. Szczepański. Rebis 2005.
11. Deleuze, G. Spinoza: filozofia praktyczna. Tłum. J. Brzeziński. Wydawnictwo Naukowe PWN 2014.
12. Kosofsky Sedgwick, E., A. Rank (red.). Touching and Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Duke University Press 2003
13. Leys, R. “The Turn to Affect: A Critique.” Critical Inquiry 37, 2011: s. 434–72.
14. Massumi, B. “Autonomia afektu”. Tłum. A. Lipszyc. Teksty Drugie 6, 2013: s. 112-135.
15. Massumi, B. Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation. Duke University Press 2002.
16. Ngai, Sianne. Ugly Feelings. Harvard University Press 2005.
17. Probyn, E. Blush: Faces of Shame. University of Minnesota Press 2005.
18. Seigworth, G.J., M. Gregg (red.). The Affect Theory Reader. Duke University Press 2010.
19. Spinoza, B. Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona. Tłum. I. Myślicki. Wydawnictwo Naukowe PWN 2008.
20. Stewart, K. Ordinary Affects. Duke University Press 2007.
21. Ticineto Cough, P., J.Halley (red.). The Affective Turn: Theorizing the Social. Duke University Press 2007.
22. Woodward, K. Statistical Panic: Cultural Politics and Poetics of Emotions. Duke University Press 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: