Warsztaty kreatywnego pisania 3700-AL-WKP-QHU
Warsztaty poświęcone rozwijaniu pomysłów na prace magisterskie łączące artystyczną formę z nauką. Rozwijamy nawyk i odruch pisania. Pokazujemy pisanie jako ciągły (czasem żmudny, ale satysfakcjonujący) proces, w którym powstają kolejne wersje i redakcje. Uwrażliwimy na to, na czym polega konstruktywna „opinia zwrotna” - feedback. Będziemy też wyrywkowo analizować dramatyczną strukturę, styl i zabiegi formalne wybranych arcydzieł (dramat, scenariusz filmowy, esej, literatura).
Przećwiczymy proste formy non-fiction jako wstęp do pisania twórczego (dziennik, wywiad, felieton, reportaż). Niezależnie od tego czy docelowo będzie chodziło o formę stricte literacką czy o formę przeznaczoną do realizacji (sztuka teatralna, scenariusz filmu) szukamy wspólnie silnych i słabych stron tworzonych na warsztatach opowieści. Pracujemy nad ich fabułą – przebiegiem oraz bohaterami (i ich opisami), ćwiczymy język i dialogi, konstrukcję akapitów i stron. Jesteśmy dla siebie pierwszymi czytelnikami, testujemy razem rozwiązania formalne i efekty. Czytamy i analizujemy także krótkie prace - warsztat innych twórców oraz ich porady pisarskie.
Forma warsztatu narzuca elastyczność wobec potrzeb, zainteresowań i celów, jednak znajdą się w nich niezbędne elementy teoretyczne, takie jak:
• Bohater, postacie działające, zależność między postacią działającą a akcją
• Arena, świat przedstawiony, z którym zderzamy postacie działające
• Zawiązanie i rozwiązanie akcji, konstrukcja, dramaturgia, sztuka opowieści
• Wybór stylu, wyobraźnia a forma
• Nawyk pisania, sztuka dokumentacji
• Jak się uczyć od innych: jak czerpać ze źródeł naukowych, cudzych doświadczeń; jak oglądać filmy i jak czytać teksty, by inspirowały do własnej twórczości
• Redagowanie tekstu własnego, sztuka skrótu
• Jak pokonywać trudności w pisaniu, sztuka przetrwania w procesie i doprowadzenia dzieła do końca
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_K03 - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań
K_K08 - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
K_U11 - rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej
K_K01 - jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning)
- wiedzy (W)
K_W06 – wstępne poznanie kanonicznych tekstów poświęconych twórczemu pisaniu od Arystotelesa po Kinga
- umiejętności (U)
K_U02 – pisanie i redagowanie tekstu, konstrukcja tekstu, podstawowe odróżnienia warsztatu pracy zależne od wybranej formy (tekst literacki, reportaż, wiersz, dramat, scenariusz filmowy)
- kompetencji społecznych (K)
K_K08 – dyskusja w grupie, odwaga w dzieleniu się napisanym tekstem, odróżnienie konstruktywnej informacji zwrotnej od destrukcyjnej krytyki, dawanie uwag innym piszącym
Kryteria oceniania
Aktywne i regularne uczestnictwo w zajęciach, wypełnianie zadań domowych - pisanie, złożenie uzgodnionej z prowadzącym pracy zaliczeniowej.
Literatura
Stephen King, Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika
George Saunders, Kąpiel w stawie podczas deszczu
Zadie Smith, Sztuczki warsztatowe (w) Jak zmieniałam zdanie
Sidney Lumet, Praca nad filmem
Wirginia Woolf, Znaczenie śmiechu, Sztuka biografii (Eseje wybrane)
Szczepan Twardoch, Jak nie zostałem poetą
Arystoteles, Poetyka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: