Współczesny komiks – arcydzieła i ich twórcy 3700-AL-WK-qTM
Spotkania mają formę refleksji (analizy i interpretacji – dyskusji z elementami wykładu) nad poszczególnymi dziełami komiksowymi, przy czym planuję przeprowadzać zajęcia w formie zblokowanej – po 4 godziny (w sumie 16 spotkań). Ma to uzasadnienie o tyle, że wówczas można by było omówić podczas jednego spotkania 2–4 teksty powiązane ze sobą tematycznie (co umożliwiłoby znalezienie między nimi punktów wspólnych – czy to na płaszczyźnie tematu, czy poetyki, czy znaczenia dla historii komiksu, czy jeszcze jakiejś innej). Zasadniczym celem przedmiotu jest więc zapoznanie studentów z historią najnowszą komiksu oraz sposobami interpretacji konkretnych dzieł w kontekście zjawisk kultury oraz historii gatunku. Zostaną przedstawione węzłowe punkty w historii gatunku artystycznego – wejście do publicznego obiegu nazwy graphic novel, Brytyjska Inwazja w komiksie amerykańskim w latach 80., underground amerykański, najważniejsze kierunki i idee artystyczne w komiksie frankofońskim, a zarazem wspólnie z uczestnikami zbadamy związki komiksu z innymi sztukami. Ogólnie chodzi o to, by pokazać wielokształtność komiksu jako gatunku artystycznego, a zarazem przedstawić jego najnowszą historię i znaczące dzieła.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wiedza (W): (K_W05) zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury; (K_W04) rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych
- umiejętności (U): (K_U01) selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych; (K_U02) dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych; (K_U03) sformułować problem badawczy; (K_U04) rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
- kompetencji społecznych (K): (K_K08) docenia bogactwo kultury; (K_K09) jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej; (K_K10) jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim; (K_K03) jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
Kryteria oceniania
Ćwiczenia, uczestnictwo w dyskusjach i interpretowaniu dzieł oraz tekstów teoretycznych; możliwa liczba nieobecności: 2
zaliczenie na ocenę – w oparciu o pracę pisemną (esej) oraz na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Literatura
Literatura podmiotu
W. Eisner, Umowa z Bogiem
D. Clowes, Niczym aksamitna rękawica odlana z żelaza
N. Gaiman, Sandman. Preludia i nokturny
N. Gaiman, Sandman. Dom lalki
M .Satrapi, Persepolis
David B., Rycerze świętego Wita
F. Miller, Batman. Powrót Mrocznego Rycerze
F. Miller, 300
Winshluss, Pinokio
A. Moore, D. Lloyd, V jak vendetta
S. Chomet, N. de Crecy, Dziadek Leon
R. Crumb, Kot Fritz
C. Ware, Rusty Brown
Moebius, Świat Edeny
R. Modan, Rany wylotowe
J. Sacco, Hołd dla ziemi
Literatura przedmiotu
W. Birek, Z teorii i praktyki komiksu, Poznań 2014.
W. Birek, Powieść graficzna, „Zagadnienia rodzajów literackich”, 2009, nr 52.
S. McCloud, Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Warszawa 2015.
Komiks i jego konteksty, pod red. I. Kiec i M. Traczyka, Poznań 2014.
Kontekstowy Miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, pod red. G. Gajewskiej i R. Wójcika, Poznań 2011.
M. Traczyk, Komiks na świecie i w Polsce, Bielsko-Biała 2016.
B. Beaty, Komiks kontra sztuka, przeł. A. Kaczmarek i M Cieślik, Warszawa 2013.
J. Szyłak, Coś więcej, czegoś mniej, Poznań 2016.
J. Szyłak, Druga strona komiksu, Elbląg 2011.
J. Szyłak, Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku, Gdańsk 1999.
Powieści graficzne. Leksykon, pod red. S.J. Konefała, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: