- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tragedie rzymskie Williama Szekspira. Tekst i scena 3700-AL-TRWS-OG
Ze względu na profesje prowadzących dominować będzie perspektywa dramatologiczna, teatrologiczna i performatywna, ale w ujęciu interdyscyplinarnym, przywołująca różne metodologie nauk humanistycznych. Seminarium będzie miało charakter praktycznych ćwiczeń z analizy, close reading oraz interpretacji różnorodnego materiału artystycznego: dramatu, spektaklu teatralnego oraz filmu, a także innych utworów pozostających w intertekstualnym czy intersemiotycznym dialogu z wyjściowym tekstem. Źródłem i materiałem centralnym tych zajęć będą cztery tragedie Williama Szekspira „Juliusz Cezar", „Antoniusz i Kleopatra”, „Tytus Andronicus” oraz „Koriolan” oraz rozliczne konteksty im towarzyszące. Teksty te zostaną poddane m. in. wzorcowej analizie strukturalnej (będziemy także pracować na angielskim oryginale), translatologicznej (Barańczak, Słomczyński, Libera), analizie obecności tradycji antycznej i biblijnej w tekście.
Literatura:
Shakespeare, W. Żywot i śmierć Juliusza Cezara, przeł. Maciej Słomczyński, Kraków 1980.
Shakespeare, W. Tragedia Antoniusza i Kleopatray, przeł . Maciej Słomczyński, Kraków 1987
Shakespeare, W. Tragedia Coriolanusa, przeł . Maciej Słomczyński, Kraków 1985.
Shakespeare, W. Najżałośniejsza Tragedia Titusa Andronicusa, przeł. Maciej Słomczyński, Kraków 1986.
Girard, Rene, Szekspir. Teatr zazdrości, tłum. Barbara Mikołajewska, Warszawa 2015.
Grzegorzewska, Małgorzata. “The Death of the Orator”, Shakespeare. Julius Cesar, red. Michel Bitot, Tours 1994.
Innes, Paul. Shakespeare’s Roman Plays, London/New York 2015.
Kott, Jan. “Gilotyna jako bohater tragiczny”, Kamienny Potok, Warszawa 1986.
Limon, Jerzy and Agnieszka Żukowska (eds). An Atomizing Theatre, Gdańsk 2014
Miola, Robert. Shakespeare’s Rome. Cambridge 1983.
Thomas, Vivian. Shakespeare’s Roman Worlds, London 2021.
Wilson, Richard. Julius Cesar, Harmondsworth 1992
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
Student w zakresie umiejętności:
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
Student w zakresie kompetencji społecznych:
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Literatura
W zależności od wyboru przez uczestników do każdego analizowanego tekstu podane zostaną osobne lektury.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: