Trudna przeszłość: popkulturowe reminiscencje romantyzmu 3700-AL-TPPRR-qHT
Celem konwersatorium będzie przybliżenie tych aspektów dziedzictwa polskiego i europejskiego romantyzmu, które okazały się najtrwalsze i najbardziej wpływowe dla współczesnej kultury popularnej. Zajęcia poświęcone będą porównawczej, kontekstowej analizie wybranych, ważniejszych tekstów romantycznych i współczesnych – zarówno literackich, jak i m.in. filmowych pod kątem ich wzajemnej zależności. Tematy poszczególnych zajęć skupiać się będą wokół szczególnych dla epoki romantyzmu idei i problemów, jak choćby miłość, wielka jednostka, płeć.
Przyjrzymy się romantycznym źródłom współczesnej wizji ojczyzny, nowoczesności, płci, ale też roli nauki i sztuki w życiu społecznym, wielkiej jednostki z perspektywy antropologicznej. Czy są to wzorce pożądane, czy – wręcz przeciwnie – ciążą swoim anachronizmem. W czasie zajęć zadamy pytania o wagę, jaką romantyczne dziedzictwo ma współcześnie. Czy możemy w nim znaleźć podłoże dla kształtowania otwartych, tolerancyjnych i solidarnych społeczności?
Konserwatorium ma za zadanie przybliżyć studentom metodologię badań intertekstualnych i interdyscyplinarnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. W zakresie wiedzy student:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01);
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05).
2. W zakresie umiejętności potrafi:
- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02);
- skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03).
3. W zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (K_K09).
Kryteria oceniania
Studenci i studentki podlegają ocenie ciągłej: brane pod uwagę będzie przygotowanie do zajęć i merytoryczna aktywność w dyskusji.
Wymiennie studentki i studenci będą mogli zdecydować się na zaliczenie w formie rozmowy o wybranym z podejmowanych tematów.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
G. Byron, Giaur, [w:] Byron, Wybór dzieł, t.1, Warszawa 1986 (fragm.)
H. Cixous, Śmiech Meduzy, [w:] Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 4/5/6 (22/23/24) (1993) s. 147-166
P. Czapliński, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa 2009, s. 233–234.
K. Czeczot, Ofelizm. Romantyczne zawłaszczenia, feministyczne interwencje, Warszawa 2016 (fragm.)
S. Garczyński, Zamek Kaniowski, Warszawa 1958 (fragm.)
D. Gawin, Wstęp, [w:] Spór o Powstanie. Powstanie Warszawskie w powojennej publicystyce polskiej 1945–1981.
E.L. James, Pięćdziesiąt twarzy Greya, Katowice 2012
M. Janion, Zmierzch paradygmatu, [w:] Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś, Warszawa 1996
M. Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 2006 (fragm.)
S. King, Mroczna połowa, Warszawa 2021.
L. Kolankiewicz, Dziady. Teatr święta zmarłych, Gdańsk 1999 (fragm.)
D. Kosiński, Teatra polskie. Historie, Warszawa 2010 (fragm.)
M. Król, Romantyzm. Piekło i niebo Polaków, Warszawa 1998 (fragm.)
A. Malczewski, Maria, Wrocław 1958 (fragm.)
A. K. Mellor, Possessing nature: The female in Frankenstein, [w:] One Culture: Essays on Literature and Science, Nowy Jorku 1996 S. Meyer, Zmierzch, Wrocław 2007.
A. Mickiewicz, Dziady cz. IV, I i III, [w:] Dzieła, t. III, Warszawa 1995.
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, [w:] Dzieła, t. IV, Warszawa 1995.
M. Piwińska, Legenda romantyczna, [w:] Legenda romantyczna i szydercy. Warszawa 1973
J. W. Polidoriego, Wampir, Rautha 2011.
R. Przybylski, Słowo i milczenie Bohatera Polaków. Studium o "Dziadach", Warszawa 1993 (fragm.)
A. Renaut, Era jednostki: przyczynek do historii podmiotowości, 2001 (fragm.)
A. Rice, Wywiad z wampirem, Pozna 1992.
E.W. Said, Wprowadzenie, [w:] Orientalizm, Warszawa 1991, s. 23–57
J. Słowacki, Arab, [w:] Powieści poetyckie, Wrocław–Kraków 1986
J. Słowacki, Kordian, [w:] Dzieła wybrane, t. 3: Dramaty, Wrocław 1983
M. Shelley, Frankenstein, Poznań 1989
Nasze pojedynki o romantyzm, red. D. Siwicka, M. Bieńczyk, Warszawa 1995. (fragm.)
Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu, Warszawa 1976 (fragm.)
Biedne istoty (Poor Things), reż. Y. Lánthimos, USA, Irlandia, Wielka Brytania 2023.
Braveheart, reż. M. Gibson, USA 1995.
John Wick, reż. D. Leitch i C. Stahelski, USA 2014.
Ostatni samuraj (The Last Samurai), reż. E. Zwick, USA, Nowa Zelandia, Japonia 1998.
Smoleńsk, reż. Antoni Krauze, Polska 2016.
Zabójcza broń (Lethal Weapon), reż. R. Donner, USA 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: