"Teologia porównawcza jako język humanistyki: „Mądrość ziemi i nieba” perspektywa filozoficzno-teologiczna" 3700-AL-TPMZN-QHU
Teologia porównawcza jako język humanistyki obejmuje trzy dydaktyczne moduły, w ramach których podejmowana będzie próba zastosowania klucza teologii porównawczej jako języka humanistyki do dziedziny filozofii, literatury i sztuki. Każdy z modułów prowadzony jest przez trzyosobowy zespół badaczy. Ostatnie zajęcia zamykające semestr (4 x 45 min) odbędą się w formie sympozjum, na którym nastąpi wymiana doświadczeń studentów i wykładowców ze wszystkich trzech modułów, a studenci zaprezentują wyniki swoich poszukiwań.
W czasie zajęć będziemy szukać odpowiedzi na najbardziej fundamentalne pytania, które wspólne są ludziom wszystkich epok: o możliwość poznania prawdy, źródło zła i jego konsekwencje, naturę czasu, śmierć, czy rolę znaków i języka. Nie będziemy jednak szukać sami, lecz pójdziemy śladami tych, którzy pozostawili świadectwo swoich dociekań, szczególnie teologicznych i filozoficznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
– rozpoznaje w omawianych na zajęciach tekstach źródłowych (literackich, filozoficznych, teologicznych), dziełach sztuki i innych tekstach kultury kluczowe pojęcia i problemy filozoficzne i teologiczne; K_W06, K_U02, K_U05, K_K06
– opracowuje i realizuje – w konsultacjach z prowadzącymi – projekt samodzielnych badań nad wybranymi przez siebie tekstami źródłowymi nawiązującymi do określonych tradycji teologicznych, a następnie prezentuje w formie ustnej ich wyniki; K_W02, KW_06, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U10, K_K02, K_K03
– dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wybranych przez siebie tekstów, umiejscawiając je we właściwych kontekstach kulturowych i krytycznie wykorzystując stan badań; K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym:
a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko,
b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji. K_U06, K_K03, K_K05
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności);
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji);
d) egzamin.
Na egzamin student przygotowuje wypowiedź ustną przedstawiającą samodzielną analizę i interpretację wybranego tekstu źródłowego (lub innego tekstu kultury) związanego z tematyką zajęć.
Temat wypowiedzi i bibliografia uzgadniane są uprzednio z prowadzącymi.
2. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi własnej:
– związek wypowiedzi z tematem,
– samodzielność, wnikliwość i interdyscyplinarny charakter interpretacji,
– sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii),
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
3. Ocena końcowa uwzględnia:
– obecność na zajęciach (10% oceny końcowej),
– przygotowanie do zajęć (10% oceny końcowej),
– aktywny udział w zajęciach (20% oceny końcowej),
– wypowiedź egzaminacyjną (60% oceny końcowej).
Literatura
Lektury wstępne:
Awierincew S., Świat jako szkoła, [w:] tegoż, Na skrzyżowaniu tradycji. Szkice o literaturze i kulturze wczesnobizantyjskiej, tłum. D. Ulicka, Warszawa 1988, s. 202-254.
Jaeger W., Teologia wczesnych filozofów greckich, tłum. J. Wocial, Kraków 2007, s. 25-48.
Pasierb J. St., Na początku była kultura, [w:] tegoż, Na początku była kultura, red. M. Wilczek, Katowice 2013, s. 13-22.
Pasierb J. St., Teologia i kultura współczesna, [w:] tegoż, Na początku była kultura, red. M. Wilczek, Katowice 2013, s. 77-85.
Źródła (wybrane fragmenty):
- Arendt H., Eichmann w Jerozolimie: rzecz o banalności zła, Kraków 2022.
- Arystoteles, Fizyka (różne wydania)
- Augustyn, Wyznania (różne wydania)
- Dzikie dziecko – film w reż. F. Truffaut i fragmenty książek M. Losure i U. Frith
- Grzegorz z Nyssy, Przeciwko Eunomiuszowi, tłum. M. Przyszychowska, w: Eunomiusz i jego adwersarze, red. M. Przyszychowska, T. Stępień, Warszawa 2021.
- Frankl V., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Warszawa 2004.
- Justyn, Dialog z Żydem Tryfonem, tłum. L. Misiarczyk, Warszawa 2023
- Maksym Wyznawca, Ambiguorum Liber (tłum. własne)
- Paisjusz Hagioryta, Słowa, t. 1-5, tłum. J. Pańkowski i in., Hajnówka 2010-2015.
- Platon, Listy VII (różne wydania)
- Platon, Państwo (różne wydania)
- Platon, Teajtet (różne wydania)
- Platon, Timajos (różne wydania)
- Ratzinger J., Opera omnia. Zmartwychwstanie i życie wieczne, przeł. J. Kobienia, Lublin 2014
- Widmo wolności – film w reż. L. Buñuela
- Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz (różne wydania),
Opracowania:
- Batzig N. T., A Biblical Theology of the Trees of the Garden, https://feedingonchrist.org/biblical-theology-trees-garden/
- Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003.
- Jedrzejczak D., Teologia miasta, w: Dobiesław Jędrzejczak (red.), Humanistyczne oblicze miasta, Warszawa 2004, s. 67-94.
- Krałowicz, D., Arcyparadoks śmierci (różne wydania)
- Mojżyn N., Rajski ogród jako topos szczęścia w chrześcijańskiej komunikacji kulturowej, KULTURA – MEDIA – TEOLOGIA 2018 nr 34, s. 28–61.
- Paprocki H., Czas. Eseje o wieczności, Warszawa 2018.
- Pelikan J.. Chrześcijaństwo i kultura klasyczna. Metamorfoza teologii naturalnej w spotkaniu chrześcijaństwa z kulturą hellenistyczną, Warszawa 2024.
- Stanek T., Miasto w Biblii Hebrajskiej. Perspektywa teologiczna, POZNAŃSKIE STUDIA TEOLOGICZNE TOM 26, 2012, s. 7 – 27
Ponadto teksty źródłowe i inne teksty kultury oraz opracowania wybrane w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: