- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Teorie kina 3700-AL-TK-OG
Tak samo, jak nie istnieje jedna historia filmu, nie ma też jednej jego teorii. Profesjonalne uczestnictwo w kulturze filmowej zakłada świadomość istnienia teoretycznej polifonii, na którą składa się wiele tradycji i dyskursów próbujących wyjaśniać, czym jest kino, kim jest widz oraz jak tworzy się filmowe znaczenie.
Konwersatorium „Teorie kina” to wstęp do odpowiedzi na komplementarne pytania „Co film robi z widzem?” oraz „Co widz robi z filmem”. Po ukończeniu kursu studenci uzyskają panoramiczny ogląd współczesnego krajobrazu teorii filmowych – począwszy od psychoanalizy, poprzez podejścia kognitywne i afektywne, skończywszy na analizach ideologicznych i produkcyjnych. Takie podejście silnie rezonuje z wiedzą na temat współczesnej humanistyki, której częścią jest filmoznawstwo.
Zajęcia będą miały trójdzielną strukturę. Na początku odbędzie się rekapitulacja wybranej teorii oraz dyskusja nad jej zagadnieniami.
Póżniej analizować będziemy wybrany film. Zwieńczeniem każdych zajęć będzie referat/prezentacja studentów, podczas której zaprezentują oni analizę filmu „Mroczny Rycerz” (reż. Ch Nolan) według omawianej filmowej teorii.
„Teorie kina” to zajęcia propedeutyczne, mające na celu inspirowanie studentów do kolejnych humanistycznych odkryć, a także dyskusji oraz krytycznych analiz różnych dyskursów we współczesnej kulturze
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
· zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultur;
· potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych;
· potrafi kontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury;
· docenia bogactwo kultury;
· jest gotów do poznawania nowych metod badawczych.
Kryteria oceniania
Wymagania:
1. Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności).
2. Aktywność: 20% oceny
3. 80% oceny: analiza dowolnego filmu fabularnego zgodnie z wybranym przez studenta dyskursem teoretycznofilmowym. Może mieć formę eseju (do 10 tyś. znaków), prezentacji lub materiału wideo.
Literatura
1. Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
2. Bal Mieke, Afekt jako siła kulturowa [w:] Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska, R. Sendyka, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa 2015, ss. 33–46.
3. Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
4. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, przeł. W. Błońska, „Pamiętnik Literacki” 1968, t. 59, nr 4, ss. 327–359.
5. Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985.
6. Branigan Edward, Narrative Comprehension and Film, Routledge, Abingdon 1992.
7. Branigan Edward, Point of View in the Cinema. A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film, Mouton Publishers, Berlin 2010.
8. Dovey James, Uwagi na temat hipertekstualnej teorii narracji, przeł. J. Mach [w:] Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, red. A. Gwoźdź, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, ss. 157–172.
9. Elsaesser Thomas, Nowa Historia Filmu jako archeologia mediów, tłum. G. Nadgrodkiewicz,„Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67–68, ss. 8–41 .
10. Elsaesser Thomas, Hagener Malte, Teoria filmu. Wprowadzenie przez zmysły, tłum. K. Wojnowski, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2015.
11. Gallese Vittorio, Guerra Michele, Embodying Movies: Embodied Simulation and Film Studies, „Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image” 2012, nr 3: EMBODIMENT and THE BODY, ss. 183–209.
12. Gunning Tom, An Aesthetic of Astonishment: Early Film and the (In)Credulus Spectator [w:] Film Theory and Criticism: Introductory Readings, red. L. Braudy, M. Cohen, Oxford University Press, Oxford 2009, ss. 114–133.
13. Helman Alicja, Psychoanalityczna teoria filmu [w:] A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, słowo/obraz terytoria,
Gdańsk 2007, ss. 241–259.
14. Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza, Instytut Badań Literackich PAN – Wydawnictwo, Warszawa 2015.
15. Ostaszewski Jacek, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71–72, ss. 60–74.
16. Pabiś-Orzeszyna Michał, Kino atrakcji. Historia, krytyka, mapa i kartoteka, „Kultura Popularna” 2014, nr 3(37), ss. 18–45
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: