- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sztuka wobec zwierząt – wybrane problemy 3700-AL-SWZ-OG
Zajęcia skupiają się na wybranych zagadnieniach dotyczących zwierząt w sztuce. Polegają na bliskim przyjrzeniu się reprezentacjom artystycznym wybranej kwestii związanej ze zwierzętami w perspektywie zoocentrycznej i z uwzględnieniem różnych kontekstów społecznych, kulturowych i etycznych. Zajęcia służą: a) zapoznaniu studentów z wybranymi dziełami sztuki oraz kwestiami przez nie poruszanymi, b) wprowadzeniu studentów do badania sztuki z perspektywy zoocentrycznej i animal studies w naukach o sztuce, c) ćwiczeniu analizy studium przypadku i pogłębionej lektury poszczególnych dzieł, d) nauce językowego wyrażania spostrzeżeń dotyczących dzieł wizualnych w zakresie opisu, analizy i interpretacji.
Zajęcia prowadzone stacjonarnie w formie konwersatorium z elementami wykładu, z aktywnym udziałem studentów. Zajęcia zawierają elementy pracy indywidualnej, pracy w grupie oraz formy warsztatowe. Praca studentów w domu będzie polegać zapoznaniu się z zadanymi tekstami i materiałami wizualnymi w ramach przygotowania do kolejnych zajęć oraz przygotowania wystąpień.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student/ka rozumie zależności między sztuką a wybranymi paradygmatami w humanistyce (mieści się w zakresie KW_03);
- zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06)
- ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09)
Umiejetności:
- Student/ka potrafi potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03);
- potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04)
- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05)
- potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08)
- potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10)
- rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11)
Kompetencja społeczne:
- Student/ka jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02)
- podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04)
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06)
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07)
- świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- oceny z wystąpień (jakość wypowiedzi, zastosowanie się do przedstawionych wcześniej zasad wystąpień i wskazówek prowadzących, w tym zakresu tematycznego, znajomość wskazanych materiałów wizualnych i tekstowych, język i treść wypowiedzi, poziom prezentacji wizualnej towarzyszącej wypowiedzi, umiejętność pracy indywidualnej i w grupie)
- ocena aktywności (ilość i jakość wypowiedzi, jakość stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych lektur i innych materiałów, umiejętność pracy indywidualnej i w grupie, kultura dyskusji).
Do zaliczenia konieczne jest:-
- przygotowanie w domu projektu i prezentacja rezultatów podczas zajęć. Projekt polega na: a) zebraniu kilku dzieł sztuki poruszających wybrany problem, b) przygotowaniu krótkiej pisemnej wypowiedzi zawierającej opis, analizę i interpretację wybranej pracy artystycznej. Część a) projektu przygotowywana jest w grupach, część b) indywidualnie.
- aktywna praca podczas zajęć (uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zaangażowane uczestnictwo w formach warsztatowych podczas zajęć).
Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów.
Literatura
Literatura i materiały wizualne: artykuły naukowe i popularnonaukowe, teksty krytyczno-artystyczne, wywiady. Szczegółowa lista lektur zostanie podania na początku semestru, w zależności od ilości osób w grupie, zainteresowań studentów i związanych z tym ustaleń dotyczących wystąpień studenckich na zajęciach.
Przykładowe teksty, z których będziemy korzystać:
S. Baker, „The Postmodern Animal”
R. Broglio, „Surface Encounters”
G. Aloi, „Art. and Animals”
R. Fowkes, M. Fowkes, „Art and Climate Chnage”
D. Łagodzka, „Podmiotowość zwierząt w sztuce”
Wybrane artykuły z czasopisma „Antennae. A Journal of Nature in Visual Culture”
Wybrane teksty z katalogów wystaw
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: