- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sztuka współczesna i środowisko 3700-AL-SWS-OG
Zajęcia obejmują problematykę relacji między środowiskiem a sztukami wizualnymi od połowy XX wieku po współczesność. Omówione zostaną takie nurty jak: sztuka ziemi (land art), sztuka Ziemi (Earth art), sztuka ekologiczna (eco-art), sztuka środowiskowa (environmental art) i zjawiska na pograniczu sztuki i aktywizmu społecznego (artivism). Różne formy sztuki, operujące różnymi środkami wyrazu angażują środowisko na różne sposoby i z różnych powodów: estetycznych, etycznych, politycznych i artystycznych. Artyści tworzą sztukę przeznaczoną do funkcjonowania poza przestrzenią galerii i obiegiem rynku sztuki, bezpośrednio w krajobrazie, używają naturalnych obiektów i substancji jako materiału, angażują się etycznie lub politycznie w problemy związane z zatruciem środowiska i kryzysem klimatycznym, wcielając do sztuki globalne i lokalne przestrzenie, ekosystemy i społeczności. Granice między kulturą i naturą zacierają się nie tylko w środowisku pozbawionym w dzisiejszych czasach przyrody całkowicie dzikiej, lecz także w sztuce, która wchłania estetykę przyrody i przybiera formy bezpośredniej obecności w rzeczywistości pozaartystycznej.
Zajęcia będą składać się z bloków tematycznych, z których każdy rozpocznie się teoretycznym wprowadzeniem, a następnie będą omawiane dzieła sztuki i działania artystyczne. Ważnym elementem zajęć będzie zaangażowanie studentów w dyskusje i formy warsztatowe, których dokładna forma i ilość zaleć będzie od ilości osób w grupie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student/ka rozumie zależności między sztuką a środowiskiem (mieści się w zakresie KW_03);
- zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06)
- ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09)
Umiejetności:
- Student/ka potrafi potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03);
- potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04)
- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05)
- potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08)
- potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10)
- rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11)
Kompetencja społeczne:
- Student/ka jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02)
- podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04)
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06)
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07)
- świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- oceny z wystąpień (jakość wypowiedzi, zastosowanie się do przedstawionych wcześniej zasad wystąpień i wskazówek prowadzących, w tym zakresu tematycznego, znajomość wskazanych materiałów wizualnych i tekstowych, język i treść wypowiedzi, poziom prezentacji wizualnej towarzyszącej wypowiedzi, umiejętność pracy indywidualnej i w grupie)
- ocena aktywności (ilość i jakość wypowiedzi, jakość stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych materiałów, umiejętność pracy indywidualnej i w grupie, kultura dyskusji).
Do zaliczenia konieczne jest:-
- wystąpienie (indywidualne lub zespołowe – w zależności od ilości osób w grupie).
- aktywna praca podczas zajęć (uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zaangażowane uczestnictwo w formach warsztatowych podczas zajęć).
Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów.
Literatura
Literatura i materiały wizualne: artykuły naukowe i popularnonaukowe, teksty krytyczno-artystyczne, wywiady. Szczegółowa lista lektur zostanie podania na początku semestru, w zależności od ilości osób w grupie, zainteresowań studentów i związanych z tym ustaleń dotyczących wystąpień studenckich na zajęciach.
Przykładowe książki, z których będziemy korzystać:
„Art in Anthropocene”, red. H. Davis, E. Turpin
A. Boetzkes, „The Ethics of Earth Art”
A. Brown, „Art and Ecology Now”
M. Cheetham, „Landscape Into Eco Art: Articulations of Nature Since the '60s”
R. Fowkes, M. Fowkes, „Art and Climate Chnage”
W. Malpas, „Land Art”
„Sustainable Art”, red. A. Markowska
B. Wallis, „Land Ar and Environmental Art”
L. Weintraub, „To Life! Eco Art in Pursuit of a Sustainable Planet”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: