Socjologia z wyobraźnią 3700-AL-SW-qDP
Kurs ma charakter teoretycznego i metodologicznego wprowadzenia do socjologii wraz z omówieniem najważniejszych trendów badawczych. Celem kursu jest zaangażowanie studenta w proces samodzielnego, krytycznego poszukiwania wiedzy i budowania umiejętności analizy struktur i procesów współczesnego społeczeństwa. W ramach kursu stosowane będą mieszane metody dydaktyczne: klasyczne konwersatorium z elementami pracy warsztatowej uzupełnione pracą na Platformie E-Learningowej (przygotowanie na Platformie będzie poprzedzać zajęcia w kontakcie bezpośrednim, co ma ukierunkować zainteresowania studenta, a jednocześnie skłonić go do systematycznej pracy).
Materiały źródłowe będą stanowić zarówno klasyczne teksty socjologiczne, jak i filmy, artykuły prasowe, raporty badawcze.
Kurs składa się z 10 bloków tematycznych, przy czym 4 spośród nich są wyznaczone z góry przez prowadzącą:
1. Tytułem wstępu: czym zajmuje się socjologia? Podstawowe pojęcia socjologii i wyjaśnienie, dlaczego nie sposób ich porządnie zdefiniować.
2. Trochę o teorii: „klęska teoretycznego urodzaju” w socjologii i jak sobie z tym radzić.
3. Trochę metodologii: jak i dlaczego robi się badania w socjologii i komu są one potrzebne.
4. Trochę empirii: przykłady klasycznych badań socjologicznych od Durkheima po współczesność
Pozostałe 6 bloków tematycznych zostanie wybranych wspólnie ze studentami. Na zajęciach możemy zająć się socjologicznym ujęciem: socjalizacji, tożsamości, rodziny i seksualności, religii, polityki i państwa, globalizacji, kultury, procesów grupowych, polityki społecznej, problemów rasowych i etnicznych, gender, sportu itp. Studenci będą też mogli zaproponować własne tematy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty kształcenia (K_W01. K_W02, K_W03, K_W04, K_W05; K_U02, K_U05; K_K03, K_K04)
Student:
-ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
-zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
-zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
-potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
-potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym
-rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Szczegółowe efekty kształcenia
Student po zakończeniu kursu:
- zna podstawowe teorie socjologiczne
- potrafi wskazać specyfikę metodologii socjologicznej
- zna podstawowe pojęcia socjologiczne
- potrafi czytać literaturę socjologiczną ze zrozumieniem
- orientuje się w podstawowych trendach badawczych współczesnej socjologii
- umie zinterpretować w stopniu podstawowym zjawiska, procesy i struktury współczesnego społeczeństwa
- potrafi samodzielnie rozwijać wiedzę uzyskaną w trakcie zajęć.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie ocena aktywnego udziału w zajęciach (ocena przygotowania do zajęć, udział w dyskusji) oraz ocena zadań wyznaczanych na Platformie e-learningowej.
Literatura
- Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004;
- Jonathan H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998;
- Piotr Sztompka, Marek Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Warszawa 2005 (wybrane teksty)
- C. Wright Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Materiały internetowe wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: