Seminarium badawcze I 3700-AL-SEMBAD-I
Seminarium badawcze przeznaczone jest dla studentów studiów II stopnia, zainteresowanych opracowaniem i realizacją autorskiego projektu badawczego. W czasie realizacji projektu student będzie współpracował z indywidualnym opiekunem naukowym wskazanym przez koordynatora przedmiotu. Seminarium badawcze rekomendowane jest w szczególności studentom, którzy planują dalszą pracę naukową i badawczą, np. podczas studiów doktoranckich.
Studenci, którzy chcieliby wziąć udział w seminarium badawczym, składają projekt badań zawierający dokładne określenie tematu badań, pytania lub problemy badawcze, uzasadnienie podjęcia danej problematyki, określenie proponowanych metod oraz bibliografię. Projekt powinien mieć objętość dwóch stron (włączając bibliografię)
W semestrze letnim I roku studiów seminarium badawcze składa się z seminarium grupowego (zajęcia wspólne), indywidualnych konsultacji z opiekunem naukowym oraz sympozjum, na którym studenci prezentują wyniki 1 etapu swojej pracy nad projektem naukowym.
Seminarium grupowe poświęcone jest wspólnej lekturze tekstów poświęconych teoretycznym, metodologicznym i praktycznym aspektom pracy badawczej. Podczas indywidualnych konsultacji z opiekunem naukowym studenci opracowują plan badań na cały semestr oraz otrzymują na bieżąco komentarze na temat swoich postępów. Przygotowują również wystąpienie, które zostanie przedstawione podczas sympozjum. Wystąpienie ma na celu przedstawienie dotychczasowych wyników badań oraz stać się podstawą do dyskusji projektu w szerszym gronie studentów i opiekunów naukowych.
Po zakończeniu sympozjum, studenci przygotowują raport z badań oraz abstrakt wystąpienia konferencyjnego, które może stać się podstawą zaliczenia przedmiotu „Sesja naukowa” na II roku studiów.
Po zaliczeniu przedmiotu studenci automatycznie kwalifikowani są do udziału w seminarium badawczym (II) oraz sesji naukowej; studenci, którzy nie chcą kontynuować pracy nad projektem badawczym, mają prawo do rezygnacji z tych przedmiotów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Seminarium badawcze przygotowuje studentów do samodzielnej pracy badawczej.
Wiedza: student
- zna stan badań w zakresie realizowanego przez siebie tematu badawczego
- zna najnowsze metody badań naukowych (K_W05)
- zna i stosuje różne metody lektury tekstów naukowych (K_W06)
- rozumie powiązania pomiędzy działaniami naukowymi i kulturowymi a dynamiką zmian społecznych (K_W10)
Umiejętności: student
- potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy (K_U04)
- potrafi interdyscyplinarnie analizować i interpretować różne zjawiska kulturowe i społeczne (K_U04 K_U05);
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków (K_U10);
- potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie konferencyjne (K_U10)
- potrafi samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe (K_U08)
Kompetencje społeczne: student
- ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii (KK_05);
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06)
- jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02);
- wybiera najwłaściwsze środki służące do realizacji samodzielnie podjętych zadań (KK_03)
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01).
,
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają:
- aktywny udział w seminarium grupowym (przygotowania i aktywność),
- ocena opisowa sformułowana przez indywidualnego opiekuna naukowego,
- aktywny udział w sympozjum naukowym.
Po zakończeniu zajęć dydaktycznych i udziale w sympozjum naukowym oraz po przekazaniu raportu z badań i otrzymaniu opinii od indywidualnego opiekuna naukowego prowadzący zajęcia dokonają oceny pracy studenta. Ocena obejmie: systematyczność pracy nad projektem (ocena opisowa sformułowana przez indywidualnego opiekuna naukowego oraz raport z badań), aktywność i udział w dyskusji podczas seminarium grupowego, sposób przygotowania i prezentację wyników pierwszego etapu pracy nad projektem podczas sympozjum naukowego.
Ocena końcowa uwzględnia:
– ocenę opisowa opiekuna naukowego studenta i przedstawiony przez studenta raport z badań (50% oceny końcowej),
– aktywny udział w zajęciach (25% oceny końcowej),
– samodzielną wypowiedź przygotowana przez studenta i zaprezentowaną podczas sympozjum (25% oceny końcowej).
Literatura
Literatura przedmiotu – z uwagi na charakter zajęć – jest uzależniona od zakresu tematyki i problematyki projektów naukowych realizowanych przez studentów, Zostanie uzgodniona i wskazana w ramach indywidualnej pracy z opiekunem naukowym. Na zajęciach grupowych zostaną omówione teksty najbardziej odpowiadające zainteresowaniom i potrzebom metodologicznym studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: