Szczypta (al)chemii i nauk pokrewnych dla humanistów cz.1 3700-AL-SALCH1-qZS
Nauki humanistyczne vs. przyrodnicze i ścisłe. Hierarchiczna struktura i miejsce nauk w ich piramidzie. Języki nauk. Rewolucje naukowe. Zakres poznania. Moralność nauk. Powstanie Wszechświata, jaki znamy. Narodziny atomów. Powstanie i budowa Układu Słonecznego. Historia planety Ziemia. Geneza pierwiastków chemicznych. Atom i niepodzielność drobin materii. Modele atomu. Jak "wyglądają" i jak duże są atomy? Układ Okresowy Pierwiastków Chemicznych. Jeden czy wielu odkrywców? Cząsteczka chemiczna. Wiązania chemiczne. Misja chemii. Samoorganizacja. Estetyka chemii. Symetria. Kosmochemia. Chemia życia. Skład chemiczny Wszechświata, skorupy ziemskiej i organizmów żywych. Dlaczego węgiel jest podstawa życia? Definicja życia, jego powstanie i ewolucja. Klasyfikacja organizmów żywych. Promieniowanie jonizujące i mutacje. Powstanie Homo sapiens. "Więzy krwi." Mitochondrialne i chromosomalne DNA. Ewolucja umysłowa. Powstanie nauki i religii.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Wiedza (K_W03, K_W04, K_W06 studia I stopnia, K_W03, K_W05 studia II stopnia):
– zna zakres badan, hierarchię, wzajemne powiązania i metodologię nauk przyrodniczych i ścisłych
– rozumie ewolucję materii nieożywionej i ożywionej
– rozpoznaje ziarnistą budowę materii na różnych poziomach samoorganizacji
2. Umiejętności (K_U01 i K_U05 studia I stopnia, K_U01 studia II stopnia)):
– potrafi wykorzystać wyniki nauk ścisłych i przyrodniczych dla rozwoju nauk humanistycznych
– rozpoznaje podstawowe wyzwania stojące przed naukami przyrodniczymi
– potrafi wskazać cechy sugerujące „pseudonaukowość” przedstawionych informacji
3. Kompetencje społeczne (K_K04 i K_K10 studia stopnia I, K_K01, K_K02 i K_K06 studia stopnia II):
– jest gotowy do nawiązania współpracy z przyrodnikami w celu rozwiazywania problemów badawczych z dziedzin nauk humanistycznych
– szanuje złożoność bogactwa Przyrody i współzależności między rożnymi jej komponentami i docenia konieczność ich ochrony
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), pisemna praca semestralna (esej do 5 stron). Oceniana poprawność stawianych tez, zdolność dowodzenia tez, oryginalność i barwność wywodu, umiejętność posłużenia się literaturą przedmiotu.
Liczba dopuszczalnych nieobecności na zajęciach: 3
Pisemna praca semestralna (esej do 5 stron), na której przygotowanie jest min. 1 m-c czasu.
Literatura
[1] Theodore Gray "Wielka księga pierwiastków, z których zbudowany jest Wszechświat", wyd. Bellona, Warszawa 2011.
[2] Bill Bryson "Krótka historia prawie wszystkiego", wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2009.
[3] Mircea Eliade "Kowale i alchemicy", wyd. Aletheia, Warszawa 2007.
[4] Richard Holmes "Wiek cudów: jak odkrywano piękno i grozę nauki ", wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: