Od realizmu spekulatywnego do transcendentalnego nihilizmu 3700-AL-RST-qMF
Podczas seminarium studenci zapoznają się z tekstami dwóch filozofów w ramach nurtu nazywanego realizmem spekulatywnym. Ten nurt zaczyna się od gruntownej krytyki korelacjonizmu. Quentin Meillassoux, który używa terminu materializm spekulatywny do opisania swojego stanowiska, stwierdza, że filozofia Kanta opiera się na dwóch zasadach. Pierwszą z nich jest zasada korelacji, zgodnie z którą możemy poznać tylko korelat Myśli i Bytu; to, co znajduje się poza tym korelatem jest niepoznawalne. Druga zasada nazywana jest zasadą faktyczności i stwierdza, że rzeczy istnieją inaczej niż ich prezentacje. Tę zasadę podtrzymuje Kant, broniąc rzeczy samej w sobie jako niepoznawalnej. Meillassoux stosuje inną wobec Kanta taktykę, odrzucając zasadę korelacji na rzecz wzmocnionej zasady faktyczności zwraca się w stronę Hume'a. W rezultacie jest zmuszony do odrzucenia konieczności nie tylko wszystkich fizycznych praw natury, ale także wszystkich praw logicznych z wyjątkiem zasady niesprzeczności. Odrzucając zasadę racji dostatecznej, nie można uzasadnić konieczności istnienia praw przyrody. Tłumacz prac Meillassoux, Ray Brassier, podąża w swoim myśleniu jeszcze dalej, tj. broni poglądu, zgodnie z którym świat z natury pozbawiony jest prawomocności. Oznacza to, że zamiast unikać nihilizmu, Brassier przyjmuje go jako ostateczną prawdę. Brassier wyprowadzając wnioski z lektur A. Badiou i F. Laruelle, twierdzi, że wszechświat nie opiera się „na niczym”, co oznacza, że jest bezpodstawny. Brassier broni radykalnie antykorelacyjnej filozofii, proponując, że myśl nie jest połączona z Bytem, ale z Niebytem.
1-2. Od absolutnej konieczności do radykalnej przygodności
Quentin Meillassoux, Po skończoności, przekład Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego
Warszawa 2015.
3-4. Pojęcie potencjalności i wirtualności
Quentin Meillassoux, Potencjalność i wirtualność, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2012 nr 1, s. 5–18; Quentin Meillassoux, O nadprzygodności, wirtualności i sprawiedliwości, Quentin Meillassoux w rozmowie z Grahamem Harmanem, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2012 nr 1, s. 19–30.
5-6. Skurcz i rozkurcz materii i ducha
Quentin Meillassoux, Odejmowanie i skurcz. W związku z uwagą Deleuze’a o Materii i pamięci, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2015 nr 2, s. 152–75.
7-8. Losy kuli bilardowej
Quentin Meillassoux, Metafizyka i fikcja światów spoza nauki, przełożył Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Warszawa 2020.
9-10. A jednak przypadek
Quentin Meillassoux, Liczba i syrena. Rozszyfrowanie rzutu kości Stéphane’a Mallarmégo, przełożył Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Warszawa 2019.
11-12. Bezpodstawność
Ray Brassier, Nihil Unbound: Enlightenment and Extinction, New York: Palgrave 2007.
13-14. Fantazje na temat początku i końca
Christian Kerslake, Ray Brassier, Origins and ends of the mind: philosophical essays on psychoanalysis, Leuven University Press: 2007
15-16. Od rzeczy do jej przebrania
Peter Wolfendale; Ray Brassier, Object-Oriented Philosophy: The Noumenon’s New Clothes, Urbanomic: 2014.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze
K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych
K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury
K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny
K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych
KU_05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury
KU_08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym
KK_01 jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning)
KK_02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
KK_05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych
KK_07 ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła)
Prace cząstkowe
Literatura
Quentin Meillassoux, Po skończoności, przekład Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego
Warszawa 2015. Quentin Meillassoux, Potencjalność i wirtualność, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2012 nr 1, s. 5–18; Quentin Meillassoux, O nadprzygodności, wirtualności i sprawiedliwości, Quentin Meillassoux w rozmowie z Grahamem Harmanem, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2012 nr 1, s. 19–30. Quentin Meillassoux, Odejmowanie i skurcz. W związku z uwagą Deleuze’a o Materii i pamięci, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2015 nr 2, s. 152–75. Quentin Meillassoux, Metafizyka i fikcja światów spoza nauki, przełożył Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Warszawa 2020. Quentin Meillassoux, Liczba i syrena. Rozszyfrowanie rzutu kości Stéphane’a Mallarmégo, przełożył Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Warszawa 2019. Ray Brassier, Nihil Unbound: Enlightenment and Extinction, New York: Palgrave 2007. Christian Kerslake, Ray Brassier, Origins and ends of the mind: philosophical essays on psychoanalysis, Leuven University Press: 2007. Peter Wolfendale; Ray Brassier, Object-Oriented Philosophy: The Noumenon’s New Clothes, Urbanomic: 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: