Rzeczy pierwsze z natury. Czasy kryzysu według Leo Straussa 3700-AL-RPN-QSP
Leo Strauss (1899-1973) jest znany polskiej humanistyce przede wszystkim jako jeden z intelektualnych patronów amerykańskiego neokonserwatyzmu w drugiej połowie dwudziestego wieku. Jego legendarne seminaria na Uniwersytecie w Chicago miały być kolebką dla odrodzenia republikańskiej prawicy i intelektualnym fundamentem dla zimnowojennych jastrzębi antykomunizmu. Z tej perspektywy, może być analizowany przede wszystkim jako myśliciel uwikłany w bieżącą politykę swoich czasów, którego znaczenie wraz z tymi czasami przeminęło.
Warto jednak zastanowić się nad spuścizną jednego z najbardziej oryginalnych filozofów polityki zeszłego stulecia i analizować jego teksty tak, jak Strauss sam starał się rozumieć myślicieli przeszłości – na jego własnych zasadach, próbując zrozumieć z jego tekstów to, co on sam chciał przekazać i co dla niego było najważniejsze.
Leo Strauss zwracał uwagę na to, że epoka nowoczesna przyniosła cywilizacji Zachodu fundamentalny kryzys tożsamości i zwątpienie w sens własnego projektu. Problemy, z jakimi borykają się nasze społeczeństwa nie mają źródła w błędnych doktrynach ekonomicznych czy decyzjach politycznych, ale na tym, że przestaliśmy zastanawiać się nad istotą naszej wspólnoty politycznej, a racjonalizm skapitulował wobec moralnego relatywizmu.
Odpowiedzią Straussa był powrót do tradycji europejskiego myślenia o polityczności, przede wszystkim do starożytnych Greków i początków nowożytności wraz z Machiavellim i Hobbesem. Odnowienie tego źródła i adaptacja do naszych warunków sokratejskiej tradycji sceptycznego namysłu nad życiem politycznym, zadawanie na nowo fundamentalnych pytań na temat rzeczy pierwszych z natury, a nie tylko dla pojedynczego człowieka, może być zdaniem Straussa inspiracją do przełamania kryzysu naszego społeczeństwa.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć,
Student w zakresie wiedzy, zna i rozumie (K_W01, K_W02, K_W04, K_W10):
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze
- zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
- zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
- rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych
Student w zaktecie umiejętności , potrafi (K_U01, K_U03, K_U05):
- potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny
- potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej
- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury
Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów (K_K02, K_K03, K_K08):
- jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań
- świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium jest:
a. obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze)
b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. zajęciach.
c. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach).
d. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji, przygotowanie co najmniej jednej prezentacji w trakcie semestru)
e. przygotowanie jednej pracy pisemnej (na 3000 słów).
Kryteria oceny prac pisemnych:
- związek wypowiedzi z tematem, umiejętność formułowania problemu,
- umiejętność posługiwania się stylem akademickim,
- samodzielność i wnikliwość interpretacji,
- sposób wykorzystania stanu badań,
- kompozycja (celowość, logika, przejrzystość),
- styl, poprawność językowa, ortografia i interpunkcja,
- objętość (prace krótsze niż 2700 i dłuższe niż 3300 słów nie będą sprawdzane).
- umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii.
Metody oceny pracy studenta:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do seminarium i aktywność)
- praca pisemna pod kątem odpowiedzi na postawiony problem badawczy i akademicki wymiar ujęcia
Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy zaliczeniowej
Literatura
Leo Strauss
Ateny i Jerozolima
O Machiavellim
Historia filozofii politycznej: podręcznik
Sokratejskie pytania
City and Man
Natural Right and History
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: