Rzeczy muzealne 3700-AL-RM-qTM
Muzea powstawały na początku XIX wieku właśnie w celu udostępniania publiczności zgromadzonych w kolekcjach przedmiotów, by pełnić funkcje edukacyjne, naukowe, a także zaspokajać potrzeby estetyczne. Jednak współcześnie, w dobie przyspieszonej cyfryzacji przestrzeni muzealnych, a także zwrotom ku działaniom, aktom performatywnym z jednej strony, z drugiej zaś ku narracji lub fabule, koncentracja na obiektach nie jest wcale oczywistym zadaniem muzeum. Eksponat muzealny często usuwany jest na margines pola zainteresowań kuratorów i odbiorców, których uwaga i aktywność zagospodarowana zostaje często przez nowe technologie. Dziś obiekt zaczyna być odkrywany na nowo, w ramach tzw. zwrotu ku rzeczom i nowego materializmu. Podczas zajęć z tej perspektywy przyglądać się będziemy obecności i działaniu obiektów w muzeach, eksponatów, których status — jako rzeczy muzealnych — możemy odkrywać na nowo. Elementem zajęć będą odwiedziny w warszawskich muzeach, których krytyczna analiza pozwoli uchwycić status różnorodnych muzealnych rzeczy.
Przeobrażenia współczesnych ekspozycji, poszerzająca się oferta doznań i przeżyć, które wynosimy z muzeów skłaniają do refleksji nad statusem muzealnych eksponatów. Kierując się etymologią słowa eksponat, które pochodzi od łacińskiego słowa exponere — „wykładać”, „objaśniać” czy „tłumaczyć”, na zajęciach zastanowimy się w jaki sposób i co w istocie, wyjaśniają nam muzealne rzeczy?
W dobie digitalizacji i popularności multimedialnych wystaw, zastanowimy się, czy i jak muzea mogą jeszcze eksponować „zwyczajne rzeczy”. W namyśle nad rzeczami pomoże nam wizyta w Muzeum Miasta Warszawy, które świadomie buduje czasowe wystawy bez pomocy cyfrowych suplementów. Spróbujemy też krytycznie ocenić cyfrowe wystawy, które wpisują się w powszechny w humanistyce zwrot cyfrowy. Zastanowimy się nad tym, czy prezentowane cyfrowe suplementy są tylko atrakcyjnymi „zabawkami” czy może faktycznie, jak często sugerują kuratorzy, poszerzają nasze doświadczenie przeszłości. W tym celu udamy się do Muzeum POLIN i/lub Muzeum Powstania Warszawskiego. Podejmiemy też refleksję nad statusem poszczególnych typów muzealiów: rzeczy artystycznych, rzeczy etnograficznych, rzeczy historycznych i rzeczy archeologicznych. W interpretacji tych kolekcji i próbach sproblematyzowania statusu wybranych eksponatów pomogą nam soczewki zaczerpnięte z nowej humanistyki i teorii krytycznych, m.in. perspektyw studiów postkolonialnych, a zwłaszcza dekolonizacji. Celem zajęć jest przede wszystkim przygotowanie studentów do krytycznego analizowania treści wystaw i narzędzi użytych do ich przygotowania.
Forma zajęć przewiduje zarówno wizyty w muzeach, jak i lekturę tekstów z zakresu muzealnictwa, wskazując na rolę i zadania poszczególnych perspektyw w kształtowaniu naszego doznania i (roz)poznania rzeczy. Zajęcia będą podzielone na lekturę i dyskusję nad tekstami (zajęcia w sali) stanowiące przygotowanie do krytycznych wizyt w muzeach (zajęcia w wybranych warszawskich muzeach - w zależności od oferty wystaw czasowych mogą ulec modyfikacjom względem powyższych propozycji).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_K04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Wymagania: przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach, krótka, zaliczeniowa praca pisemna - analiza wystawy (5-6 str.).
Literatura
Cameron F., Kenderdine S. red. (2007) Theorizing Digital Cultural Heritage. A Critical Discourse, New York.
Dudley S. H. red. (2012) Museum Materialities. Objects, Engagements and Interpretations, Oxon New York.
Gosden Ch., Edwards E., Phillips R. B. red. (2006) Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, Oxford New York.
Marstine J. (2006) Introduction. What is New Museum Theory?, w: New Museum. Theory and Practice, red. J. Marstine, Malden-Oxford-Victoria, s. 1-37.
Pearce S. M. red. (2011) Interpreting Objects and Collections, New York.
Popczyk M. red. (2005) Muzeum sztuki. Antologia, Kraków.
Saumarez Smith C. (1989) Museums, Artefacts, and Meanings w: The New Museology, red. P. Vergo, London, s. 6–21.
Vergo P. (2005) Milczący obiekt, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków, s. 313–334.
Ziębińska-Witek A. (2015) Muzea wobec nowych trendów w humanistyce. Refleksje teoretyczne, „Historyka. Studia metodologiczne” t. 45, s. 97-115.
Ziębińska–Witek A. (2014) Renesans materialności, czyli o powrót obiektów do muzeum, w: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, Kraków, s. 217–228.
Żygulski Jr. Z. (1982) Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: