Pytanie o technoróżnorodność w dobie urządzeń algorytmicznych 3700-AL-PTDUA-QSP
Yuka Hui zasugerował, że technologia nie jest antropologicznie uniwersalna; jest ona umożliwiana i ograniczana przez kosmologie, które wykraczają poza samą funkcjonalność lub użyteczność narzędzi i urządzeń. Dlatego nie ma jednej technologii, ale raczej wiele kosmotechnik. Yuka Hui stawia tezę zgodnie z którą, pluralizm ontologiczny można osiągnąć jedynie poprzez refleksję nad kwestią technologii i polityką technologii. Tezę tą próbował zademonstrować już w książce The Question Concerning Technology in China: An Essay in Cosmotechnics. Jak można wywnioskować z tytułu, jest to próba odpowiedzi na słynny wykład Heideggera z 1949 roku Pytanie o technikę. Hui proponuje, aby w celu ponownego przemyślenia projektu nowoczesności, na nowo zinterpretować takie pojęcia jak – technē, physis i metaphysika, ale już nie jako pojęcia uniwersale, lecz pojęcia osadzone w ramach niezależnych ontologii lub kosmologii. Podczas seminarium będę starał się wskazać na ograniczenia tego projektu w świecie, który raczej skazuje nas na zanik technoróżnorodności niż jej multiplikacje i proliferacje.
(1-2) Twierdzenie, że istnieje tylko jeden, pierwotnie grecki typ techne, jako przeszkoda dla krytycznego myślenia o technologii
Literatura: Yuk Hui, The Question Concerning Technology in China, Falmouth: Urbanomic, 2017. Martin Heidegger, Pytanie o technikę, przeł. Krzysztof Wolicki, w: tegoż, Budować, mieszkać, myśleć: Eseje wybrane, przeł. Krzysztof Michalski i in., Czytelnik, Warszawa 1997.
(3-4) Obiekty cyfrowe jako dane i jako obiekty handlowe.
Literatura: Yuk Hui, On the Existence of Digital Objects, University of Minnesota Press, 2016. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. Janusz Sikorski [w:] tenże, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, red. Hubert Orłowski, przeł. Krystyna Krzemieniowa i inni, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996, s. 201-238.
(5-6) Czas kosmotechniki albo zjednoczenie porządku kulturowego i kosmicznego, technicznego i organicznego
Literatura: Yuk Hui, Rekursywność i przygodność, przeł. Joanna Bednarek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2022..
(7-8) Natura i rekursywność. Logika i przygodność
Literatura: Yuk Hui, Rekursywność i przygodność, przeł. Joanna Bednarek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2022.
(9.-10.) Nieorganiczność zorganizowana. Nieorganiczność organizująca
Literatura: Yuk Hui, Rekursywność i przygodność, przeł. Joanna Bednarek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2022.
(11-12.) Duch świata jako myślenie planetarne
Literatura: Yuk Hui, Machine and Sovereignty. For a Planetary Thinking, Minneapolis: University of Minnesota press, 2024.
(13.-14.) Nowy Nomos Cyfrowej Ziemi
Literatura: Yuk Hui, Machine and Sovereignty. For a Planetary Thinking, Minneapolis: University of Minnesota press, 2024.
(15-16.) Pytania o nowy diagramy władzy i suwerenności
Literatura: Benjamin H. Bratton, The Stack. On Software and Sovereignty, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England 2015.
(17.-18.) Komputacje w służbie rządzenia, komputacje w oporze wobec rządzenia i komputacje jako nowe rządzenie.
Literatura: Benjamin H. Bratton, The Stack. On Software and Sovereignty, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England 2015.
(19-20) Platforma ani jako „państwo-maszyna” (Weber), ani jako „aparat państwowy” (Althusser), ani jako technologia rządzenia/governmentality (Foucault), ale jako nowa dyktatura środków (platform sovereignty)
Literatura: Benjamin H. Bratton, The Stack. On Software and Sovereignty, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England 2015..
(21-22) Sztuczny Metabolizm: Formatowanie czy nowe formowanie ziemi?
Literatura: Benjamin H. Bratton, The Terraforming. Strelka Press, 2019.
(23-24) Algorytmiczna rządomyślność (Algorithmic governmentality)
Literatura: Antoinette Rouvroy, Thomas Berns, Algorithmic Governmentality and Prospects of Emancipation: Disparateness as a Precondition for Individuation Through Relationships?, Réseaux, 1(177): 2013; 163–19.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej
K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań
K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym.
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Literatura
Yuk Hui, The Question Concerning Technology in China, Falmouth: Urbanomic, 2017. Martin Heidegger, Pytanie o technikę, przeł. Krzysztof Wolicki, w: tegoż, Budować, mieszkać, myśleć: Eseje wybrane, przeł. Krzysztof Michalski i in., Czytelnik, Warszawa 1997. Yuk Hui, On the Existence of Digital Objects, University of Minnesota Press, 2016. Yuk Hui, Rekursywność i przygodność, przeł. Joanna Bednarek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2022. Yuk Hui, Machine and Sovereignty. For a Planetary Thinking, Minneapolis: University of Minnesota press, 2024. Benjamin H. Bratton, The Stack. On Software and Sovereignty, The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England 2015. Benjamin H. Bratton, The Terraforming. Strelka Press, 2019. Antoinette Rouvroy, Thomas Berns, Algorithmic Governmentality and Prospects of Emancipation: Disparateness as a Precondition for Individuation Through Relationships?, Réseaux, 1(177): 2013; 163–196. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. Janusz Sikorski [w:] tenże, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, red. Hubert Orłowski, przeł. Krystyna Krzemieniowa i inni, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996, s. 201-238.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: