Proseminarium licencjackie - Strategie badawcze, teoretyczne i retoryczne nauk humanistycznych i społecznych 3700-AL-PSEML1
Proseminarium poświęcone będzie wprowadzeniu do prowadzenia własnych badań naukowych, oraz przygotowania do udziału w systemie komunikacji naukowej w obszarze humanistyki i nauk społecznych.
Na wstępnie omówione zostaną podstawowe cechy wyróżniające nauki humanistyczne i społeczne, ich wspólne i odmienne charakterystyki na przykładach wybranych dziedzin i pól badawczych.
Do kluczowych problemów jakim poświęcone będą zajęcia należeć będą po pierwsze sposoby definiowania pola badawczego, sposoby stawiania problemu badawczego, metodologie badawcze oraz główne paradygmaty teoretyczne w humanistyce i naukach społecznych. Kolejnym kluczowym blokiem zagadnień będę kwestie strategii prowadzenia badań empirycznych oraz weryfikacji hipotez badawczych. Wreszcie kolejnym elementem proseminarium będzie kwestia komunikacji naukowej, obejmująca zagadnienie języka pracy naukowej, jego stylów i gatunków, retoryki i struktury pracy naukowej oraz formalnej strony tekstów naukowych, a więc kwestiom redakcyjnym, edytorskim i bibliograficznym.
Innym ważnym elementem proseminarium będzie kwestia poszukiwania źródeł inspiracji dla pracy i twórczości naukowej. Zastanawiać się będziemy nad problemem intuicji, racjonalnych metod budowy hipotez badawczych i innymi drogami dochodzenia do kluczowych pytań badawczych i wybory problematyki. Istotną kwestię będzie tu w jakim stopniu źródła inspiracji poszukiwać można i należy w obrębie dotychczasowej literatury naukowej, w jakim zaś stopniu w badanym świecie społecznym. Z kwestią tą wiąże się inny ważny dylemat, na ile badania i prace naukowe zorientowane być mają na wewnętrzne naukowe audytorium, na ile zaś adresowane powinny być do szerszej poza-naukowej publiczności.
Ważnym elementem prac seminarium będzie wypracowywanie strategii sprostania wyzwaniom współczesnego otoczenia informacyjnego którego cechą szczególną jest nadmiar otaczającej nas zewsząd informacji i źródeł wiedzy. Zajęcia poświęcone będą kształtowaniu strategii wyboru źródeł wiedzy i swoistej obrony przed zalewem tekstami i materiałami pozornie ważnymi, ale de facto nieistotnymi. Zajmować się będziemy więc sposobami identyfikacji kluczowych forów naukowej i intelektualnej debaty w poszczególnych dziedzinach, kluczowych autorów i ich najważniejszych wypowiedzi. Te kwestie związane są z pytaniem o strategie własnej aktywności naukowej, w szczególności wyborem miejsc publikacji i wypowiedzi naukowej, problemem sprostania wymogom stawianym przez wydawców, redaktorów, czy też organizatorów konferencji oraz innych forów dyskusji naukowej.
Z zagadnieniami tymi związane będą kwestie stylów, zasad i form prowadzenia naukowej debaty a w szczególności polemiki. Dokładna analiza wybranych naukowych sporów pozwoli nam na prześledzenie dynamiki rozwoju myśli naukowej w wybranych polach raz kształtowania się reguł naukowego poznania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
W zakresie wiedzy zna i rozumie (K_W01, K_W02, K_W05, K_W07, K_W10)
- ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
- podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
- zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
- podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
- ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
W zakresie umiejętności potrafi (K_U01, K_U02, K_U04, K_U08, K_U11)
- selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
- dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
- prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej
- przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
W zakresie kompetencji społecznych jest gotów (K_K01, K_K02):
- rozumie potrzebę nieustannego kształcenia
- rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej
Kryteria oceniania
-aktywność - 50%
-prace pisemne (nie mniej niż 4) 50%
Literatura
Literatura
- Stefan Nowak „Metodologia badań naukowych”
- Pierre Bourdieu „Zaproszenie do socjologii refleksyjnej”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: