Psychologia Przyjazności Przestrzeni Publicznej 3700-AL-PPPP-qMF
Zajęcia będą dotyczyły rozpoznania i badania tych cech przestrzeni publicznej które wpływają na dobrostan przebywających w tej przestrzeni ludzi. Na warsztat weźmiemy takie rodzaje przestrzeni publicznej jak
- miejskie ulice i place
- przystanki i stacje komunikacji miejskiej
- ogólnodostępne dziedzińce i podwórka
- ogólnodostępne (lub półdostępne) przestrzenie wewnątrz budynków
Po przeanalizowaniu poznawczych i afektywnych aspektów danej przestrzeni wpływających na jej przyjazność (głównie badania korelacyjne - obserwacje terenowe) - będziemy starali się zaproponować odpowiednie zmiany. Ogólną ideą tych zajęć - jest praktyczne zastosowanie nauki - tak więc ostateczny finał naszych prac może już być poza-zajęciowy (zgłoszenie propozycji konkretnych zmian - np. do przyszłorocznego budżetu partycypacyjnego urzędu m.s Warszawy)
W cyklu 2024Z:
Skoncentrujemy się na fundamentalnym – funkcjonalno-bologicznym aspekcie analizowanej przestrzeni (łatwość i bezpieczeństwo poruszania się i przebywania w danym obszarze). Nie pominiemy jednak powiązanych z podstawowym poziomem dyskursu bardziej złożonych mechanizmów afektywno-poznawczych (jak np. spójność poznawcza przestrzeni czy jej cechy any i pro-społeczne). |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć powinien po ich ukończeniu:
WIEDZA
znać podstawowe różnicę między przyjazną i nieprzyjazną przestrzenią publiczną i półpubliczną
UMIEJĘTNOŚCI
umieć je rozpoznać w różnorodnych, konkretnych postaciach, oraz umieć proponować rozwiązania zamieniające przestrzeń nieprzyjazną w przyjazną
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
móc dzielić się tą wiedzą i umiejętnościami z innymi użytkownikami przestrzeni miejskiej, móc proponować zmiany na lepsze w postaci np. partycypacyjnych projektów społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
wykonanie badania wybranej przestrzeni publicznej połączone z wnioskami praktycznymi (zawartymi w raporcie badawczym).
Możliwe są dwie nieobecności.
wykonanie pracy badawczej zakończonej raportem
Literatura
Bańka A., 2002: Społeczna psychologia środowiskowa. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Gehl J., 2009: Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Przeł.
M.A. Urbańska. Wydawnictwo RAM, Kraków.
Gehl J., 2014: Miasta dla ludzi. Przeł. S. Nogalski. Wydawnictwo RAM, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: