- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ptasia poezja 3700-AL-PP-OG
Śpiew ptaków często kojarzono z mową poetów. Tytuł wydanej w 2009 r. przez wybitnego angielskiego poetę i tłumacza, Simon Armitage, antologii, The Poetry of Birds można tłumaczyć na dwa sposoby: Wiersze o ptakach lub Poezja ptaków. Ta celowa dwuznaczność uświadamia czytelnikowi, że natura może być traktowana jako przedmiot lub – tu dokonujemy radykalnego zwrotu w myśleniu o relacjach kultura-natura – jako podmiot wypowiedzi poetyckiej.
Kurs ma na celu prześledzenie zmian, jakim podlegają obrazy natury w tekstach literackich: od alegorycznych interpretacji stworzeń jako znaków niewidzialnej, duchowej rzeczywistości (np. w anonimowym poemacie The Owl and the Nightingale); przez wiersze opisujące naturę, lecz skoncentrowane na emocjach podmiotu mówiącego (na przykład wiersze angielskich romantyków: Coleridge’a, Wordswortha, Keatsa, czy mniej od nich znanego, lecz równie interesującego Johna Clare’a); po zakwestionowanie antropocentrycznego paradygmatu w twórczości współczesnych autorów (Ted Hughes, R.S. Thomas) i poszukiwanie formuły poezji poza językiem (logosem). Zestawienie tych różnych punktów widzenia w perspektywie diachronicznej pozwala lepiej zrozumieć genezę i istotę „zwrotu ekologicznego”. Główny nacisk położymy na omówienie wybranych wierszy Walijczyka, R.S. Thomasa i Szkota, George’a Mackay’a Browne’a, odczytanych w podwójnej perspektywie: ekologicznej i post-sekularnej.
Kurs pozwoli na zapoznanie się z „ptasim królestwem” reprezentowanym przez zimorodki, derkacze, drozdy, sowy, sokoły, jastrzębie i kukułki. Będziemy słuchać ptasich głosów; przyglądać się sylwetkom i upierzeniu ptaków; poznawać ich zwyczaje.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.
Wiedza
• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;
• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,
a w szczególności:
posiada wiedzę na temat relacji kultura-natura,
zna teksty literackie opisujące środowisko naturalne człowieka.
Umiejętności
• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;
• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy relacji natura-kultura, człowiek-środowisko;
• potrafi samodzielnie zanalizować teksty naukowe z dziedziny nauk humanistycznych i nauk przyrodniczych
w szczególności:
potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje zdobytą w ten sposób wiedzę do pogłębionej refleksji na temat odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Kompetencje
• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych i przyrodniczych; śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:
25% aktywność w czasie zajęć
25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru
50% kolokwium ustne
Literatura
Anon. The Owl and the Nightingale [Sowa i skowronek]
Clare, John (1793-1864). The Landrail [Derkacz]
Coleridge, S.T (1772-1834). Rymy o sędziwym marynarzu
Eliot, T.S. (1988-1965) Cztery kwartety
Herbert, George (1593-1633). Skrzydła wielkanocne
Hopkins, G.M (1844-1889) Sokół
Hopkins, G.M. Repat that, repeat [Powtórz to, powtórz]
Hughes, Ted (1930-1998). Kingfisher [Zimorodek]
Hughes, Ted. Hawk Roosting [Jastrząb na czatach]
Keats, John (1795-1821). Oda do słowika
Mackay Browne, George (1921-1996). The Hawk [Jastrząb]
Thomas, R.S. (1913-2000) The Barn Owl [Płomykówka]
Krytyka:
Garrard, Greg. Ecocriticism. London 2023.
Garrard, Greg. The Oxford Book of Ecocriticism. Oxford 2019.
MacKenney, Francesca. „The Language of Birds and the Language of Real Men”, w Birds in Eighteenth Century Literature. Reason, Emotion, and Ornithology 1700-1840. Ed. Brycchan Carey et al. London 2020: 111-131.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: